EGR – od ang. Exhaust Gas Recirculation
Najogólniej rzecz biorąc praca EGR polega na wprowadzeniu określonej ilości gazów wydechowych do komory spalania silnika, co znacząco obniża emisję szkodliwych substancji do atmosfery – głównie węglowodorów oraz tlenków azotu. Jeżli ktoś chce bardziej precyzyjne informacje na temat działania zaworu egr zapraszamy do lektury.
Jak widać po przeczytaniu „lektury” sprawny zawór EGR w pewnych warunkach przy dobrym jakościowo paliwie:
EGR obniża NOx(tlenki azotów) ale przyczynia się do wzrostu tlenków węgla, cząstek sadzy,
EGR ogranicza przepustowość gazów przez silnik
EGR obniża ciśnienie doładowania oraz ciśnienie w kolektorze ssącym
EGR zwiększa temperaturę spalin jeżeli nie posiada chłodnicy
Tak wygląda typowy układ chłodzenia egr, częstym przypadkiem jest nieszczelność płaszcza wodnego w takiej chłodnicy co skutkuje ubytkiem płynu chłodzącego.
Zawór recyrkulacji spalin to element o którego istnieniu właściciel pojazdu dowiaduje się po jego awarii. Mimo że nie jest jakiś nadzwyczaj nowy element silnika to został on unowocześniony elektronicznie oraz wdrożono sposoby sprawdzania przez komputer jego poprawności działania.
Każdy zawór EGR posiada charakterystykę w kształcie histerezy. W uproszczeniu można powiedzieć, że histereza jest wyznacznikiem skrajnych wartości dla komputera których zawór nie może przekraczać, jeżeli już do tego dojdzie ECU wyświetli błąd p0400 sygnalizując to kontrolką MIL na tablicy oraz przejdzie w tryb awaryjny. Każdy sterownik inaczej interpretuje zagrożenie związane z niesprawnym zaworem EGR, jeden po kilku sekundach wyłączy tryb awaryjny i auto zacznie normalnie pracować a w innym trzeba wyłączyć zapłon na kilka sekund.

W silnikach diesla zawór zawodzi najczęściej przez nagromadzoną sadzę i osad.
I tak z doświadczenia niesprawny zawór EGR jak również zła jakość paliwa:
– może podwyższać tlenki azotów oraz przyczyniać się do wzrostu tlenków węgla i cząstek sadzy w spalinach,
– może doprowadzić do ograniczenia przepustowości kolektora ssącego,
– zakłóca stabilizację ciśnienia doładowania co jest wyczuwalne w dolnym zakresie obrotów przez szarpnięcia lub brak mocy,
– zwiększa spalanie,
– prowadzi do blokowania się zmiennej geometrii turbosprężarki,
– prowadzi do zapchania filtra cząstek stałych,
– zablokowany egr w otwartej pozycji może uniemożliwić rozruch silnika.
Tryb jazdy odgrywa tu dużą rolę, kierowcy jeżdżący w trybie miejskim oraz na bardzo krótkich odcinkach narażeni są za częstsze usterki natomiast dłuższe trasy sprzyjają samooczyszczaniu się zaworu EGR.

Widzieliśmy zatkane przewody dolotowe w głowicy w ok 80% co skutkowało brakiem mocy. Klient zjeździł wiele warsztatów zanim zdiagnozowaliśmy tą usterkę…

W silnikach benzynowych awaria pojawia się rzadziej aczkolwiek okazuje się że posiadacze pojazdów marki Opel mogą mieć problem:
- Agila 1.0i/1.2i; 12V/16V
- Astra G/H/J/Mk IV/Mk V 1.2i/1.4i; 12V/16V
- Corsa C 1.0i/1.2i/1.4i; 12V/16V
- Meriva 1.4i 16V
- Tigra B 1.4i 16V
- Zafira 1.6 1.8 16V
W wyżej wymienionych przypadkach w sterowniku silnika może być zaprojektowany za mały obszar regulacji co prowadzi do błędu P0400, nie pomaga nawet wymiana na nowy zawór.
Usługa elektronicznego wyprogramowania zaworu EGR, polega na modyfikacji oprogramowania, tak że komputer nie uruchamia zaworu i pozostaje on cały czas zamknięty, istnieje również możliwość modyfikacji oprogramowania tak że zawór można fizycznie usunąć/ zaślepić.
Do zalet usunięcia zaworu zaliczamy: zmniejszenie nagaru w kolektorze dolotowym a tym samym zwiększamy żywotność silnika oraz klap wirowych.
Usunięcie EGR minimalizuje rzadki przypadek osunięcia się nagaru i dostania do komory spalania. Najważniejsze że jest to opłacalne bo do kosztu nowego zaworu doliczyć musimy usługę diagnostyki i wymiany, ponadto temat powróci, również regeneracja zaworu egr to mit i już nie jeden przekonał się że jest to dobre na kilka tygodni.
Oczywiście jest wiele zdań na ten temat ale proszę zauważyć że przeciwnicy to z reguły teoretycy którzy nigdy nie skorzystali z takiej usługi, może mają rację co do ekologicznego aspektu sprawy ale czemu ekologia wydziera pieniądze z naszego portfela i to co lepsze te pieniądze trafiają za granice, około 70% oryginalnych części zamiennych produkuje się na zachodzie. Ile jeszcze naszych pieniędzy będzie wylatywać za granice?
filtr cząstek stałych 2000-7000zł
koło dwumasowe 1000-4000zł
turbosprężaka 1500-6000zł
zawór egr 300-2000zł,
przepustnica 200-900zł
kolektor ssący 700-1500
pompa wtryskowa 300-7000zł
wtryskiwacz 300-2000zł
komputer 500-4000zł
Gwarantujemy zadowolenie i satysfakcję z wykonanej usługi ponieważ najbardziej na tym nam zależy, specjalizujemy się w marce opel już blisko dziesięć lat i znamy bolączki tej marki.
Najlepszą są Państwa komentarze.
ZAPRASZAMY DO WSPÓŁPRACY SERWISY WARSZTATY ORAZ OSOBY PRYWATNE
|
BMW
|
CITROEN
|
FIAT
|
FORD
|
IVECO
|
LANCIA
|
LAND ROVER
|
MERCEDES
|
OPEL
|
PORSCHE
|
PEUGEOT
|
RENAULT
|
VOLKSVAGEN-AUDI-SEAT-SKODA
|
VOLVO
|
Na tą informację trafiło 58945 szukających
58 komentarzy
Coś wam podpowiem :jeżeli mamy nowy samochód to o tym nie myślimy tylko sprzedajemy jeżeli kupujemy auto z przebiegiem 300 tys to wiele układów wymaga naprawy i regulacji. Naprawiamy i jeździmy sam silnik pogoni jeszcze sporo.
Oczywiście, tylko po co naprawiać coś co może znowu się zepsuć skoro braku tego nie odczujemy podczas jazdy, a nie będzie miało się już co zepsuć :0
Fiat Croma 1.9 JTD Multijet 16V 150KM (silnik 939A2000)
1. Mechanik mnie nastraszył że po zaślepieniu EGR zbyt duże ciśnienie może z czasem uszkodzić turbo (powiedział że w tych nowszych dieslach lepiej nie zaślepiać).
2. W necie też krążą różne zdania (zarówno za jak i przeciw) na temat wad zaślepiania EGR (szkodliwe dla turbo, dla wtrysków itp.).
Jakie jest wasze zdanie na ten temat ?
Wady i zalety zaślepiania EGR to jeden z gorętszych tematów dyskusyjnych na forach 🙂
Witam.
1.Czy w Fiat Croma 1.9 JTD Multijet 16V 150KM (silnik 939A2000) po zaślepieniu EGR auto będzie przechodziło w tryb awaryjny ? Tzn wystarczy zaślepić EGR czy trzeba go również wyprogramować ?
2.Możecie polecić jakiś warsztat w Bielsku-Białej zajmujący się sprawami kolektorów oraz EGR (czyszczenie, diagnoza, zaślepianie, wyprogramowanie itp)?
Z góry dzięki za pomoc.
1. EGR trzeba wyprogramowac, można wylogowac go w zamkniętej pozycji i wtedy nie trzeba nawet go zaslepiać, ale niestety po takim zabiegu auto nie bedzie mogło legalnie poruszać się po drogach UE…
2. Możemy kolektor zrobić u nas wysyłkowo, musimy mieć do tego tylko sterownik i kolektor, jeśli jest Pan zainteresowany rosimy o kontakt telefoniczny w godzinach pracy bądź mailowy na autokrak@gmail.com