Rzemień – Mielec, Dębica, Ropczyce, Kolbuszowa, Rzeszów i okolice – tel 667 786 801
Get Adobe Flash player
 







Najpopularniejsze na blogu

Do napisania tego artykułu nakłonili mnie klienci którym urwano świece żarową, mechanik twierdzi że zostaje tylko ściągnięcie głowicy, szukając po internecie nie mając pojęcia o zagadnieniu naczytali się sugestii od „pomagaczy” i nie wiedzą co dalej robić. Mam nadzieję że po przeczytaniu tego artykułu będziecie Państwo przynajmniej znać nasz punkt widzenia i sposób działania.

P9124963

Zacznijmy od początku, przede wszystkim świece żarowe w niższych temperaturach to podstawa do odpalenia diesla, zwłaszcza kiedy silnik jest już po dużym przebiegu. Jeżeli diesel na zimnym silniku przy temperaturze zero stopni odpali bez problemów bez świec żarowych oznacza to że układ wtryskowy i silnik są w świetnej kondycji, z reguły jednak temperatury rzędu 5 stopni jakie sie zbliżają z łatwością utrudniają uruchomienie silnika, z układu wydechowego wydobywa się siwo niebieski dym czyli nie spalona mieszanka paliwowo powietrzna.

W takim przypadku należy sprawdzić świece żarowe, można to zrobić na kilka sposobów:

Zmierzyć pobór prądu, znając wartość poboru przy świecach sprawnych ok 5A każda wystarczy pomnożyć x ilość świec i porównać te wartości, jest to sposób szybki ale nie miarodajny.

Można sprawdzić oporność świecy żarowej lub sprawdzić przewodzenie świecy choćby próbnikiem żarówkowym, w tym przypadku przewody muszą być odpięte i sprawdzamy indywidualnie każdą świece żarową. Sposób dobry do szybkich oględzin wstępnych.

Ja uważam że do poprawnego sprawdzenia działania świecy żarowej należy ją wymontować. Po demontażu możemy sprawdzić takie parametry jak: czas nagrzewania, efektywność żarzenia. Często bywa tak że świeca pobiera prąd ale jest na tzw zwarciu i żarnik w ogóle się nie żarzy. Rzadkim przypadkiem jest nagrzewanie się świecy od środka do końca co często skutkuje problemowym rozruchem silnika, zapraszamy na film na naszym kanale Youtube odnośnie takiej usterki. https://www.youtube.com/watch?v=nWL_yy3GKnk

Jeżeli świeca się wykręci to jest super jeżeli nie to mamy problem, na internecie aż się roi od domorosłych „pomocników” w tym temacie.

Jeżeli świeca jest lekko zapieczona lub źle wkręcona w zepsuty gwint to jak najbardziej penetrant i delikatne ruchy w lewo na ile czujemy że nam pozwala i do tyłu troszkę i tak cały czas aż się rozrusza i dopiero w lewo powolutku po troszku pamiętając o cofaniu do tyłu, bez różnicy czy na zimnym czy ciepłym silniku, z zamrażaczem czy bez, przy użyciu narzędzia specjalnego czy bez, z kluczem dynamometrycznym czy bez, jak się ma urwać to nawet święcona woda nie pomoże.

kształt gwintu trapezowy

Po wykręceniu świecy sprawdzamy wizualnie jakość gwintu jeżeli nie przypomina zarysu trójkątnego a chcemy ją użyć ponownie bezwzględnie należy przegwintować gwint narzynką, natomiast gwint i gniazdo w głowicy należy poprawić, świeca do samego końca musi się wkręcić w „paluszkach”, smarujemy świece specjalną pastą i dokręcamy kluczem dynamometrycznym według zaleceń producenta,  ( często moment dokręcenia świecy żarowej jest podawany na opakowaniu o czym mechanicy nie wiedzą).

Zalecana siła dokręcenia świecy żarowej wg auto-krak
M8x1 8-12Nm
M9x1 8-15Nm
M10x1 10-15Nm
M10x1.25 10-18Nm
M12x1.25 15-20Nm
M14x1.25 20-30Nm
M18x1.5 30-40Nm
PSG001 Opel z silnikami A20DT 11Nm
PSG002 VW 3.0 i 2.0 2009-> 11Nm
PSG003 Opel z silnikami A13DT 12Nm

PSG czyli pressure sensing glow plug- świeca żarowa z wbudowanym czujnikiem ciśnienia na cylindrze.

Jeżeli przy zakręcaniu zerwie się gwint to z reguły jest to gwint w głowicy i należy go naprawić używając odpowiedniego zestawu. Jeżeli natomiast świeca jest zapieczona poprzez nieodpowiedni montaż czyli stożek nie uszczelnił komory spalania powodując przedostawanie się spalin przez gwint na zewnątrz a takich przypadków jest najwięcej, to ani markowe odrdzewiacze, penetranty wurth, berner czy xxx nie są w stanie przedostać się przez zgorzel który powstał w wyniku nagrzania do wysokich temperatur mieszanki paliwowo powietrznej oraz oleju.

Zgorzel będzie mocno zapiekał żarnik oraz dolne części świecy z łatwością unieruchamiając ją. Sposoby odkręcenia na zimnym czy ciepłym silniku przy użyciu zamrażacza czy modlitwy prawdopodobnie zakończą się urwaniem świecy.

Średnia siła potrzebna do urwania  świecy żarowej z gwintem M10x1 35 / 45 Nm a dla świec z gwintem M8 30Nm max, oczywiście są rożni producenci świec oraz różne konstrukcje ale z naszego doświadczenia to w tym przedziale się mieści.

Po urwaniu nic nie robić ze świecą, każde działanie utrudnia wyciągnięcie jej, usługa wyciągnięcia urwanej zapieczonej świecy żarowej czy też żarnika jest trudna i wymaga specjalnych narzędzi oraz doświadczenia które zdobywaliśmy za granicą jak również w kraju. Jeżeli ktoś mówi że wyciągnie świece żarową na 100% to uważam że jest nieszczery bo nie wierze że przy dużej ilości nie trafił na taką przy której nie musiał ściągać głowicy. My dajemy 99% pewności bo zawsze coś się może wydarzyć, nawet w szpitalu idąc na gastroskopie należy podpisać oświadczenie że jestem świadomy o zagrożeniu zdrowia i życia. Przyjmijmy sytuacje w której okazuje się że przy wyciąganiu świecy  zanieczyszczenie dostało się do komory spalania i podstawiło zawór, (niestety ale takie przypadki widzieliśmy na szczęście to nie nasza robota!) brakuje kompresji, głowica musi zostać zdemontowana, jeżeli nawet coś takiego się zdarzy nie ponosimy odpowiedzialności, przecież producent nie przewiduje takiej technologi wyciągania urwanej świecy, mówi się trudno i trzeba  wykonać usługę w promocyjnej cenie i po sprawie. Zawsze należy zostawić małą furtkę na nieprzewidziane zdarzenia.

Realnie patrząc to od 2005 nie udało się nam wykręcić czterech świec, oczywiście bez konsekwencji dla silnika, raz pękło nam narzędzie specjalne w żarniku istniała możliwość wbicia go do komory spalania celem wyciągnięcia przy pomocy endoskopu ale klient nie wyraził zgody, zaślepił i tak jeździ. Więc jest to mały odsetek patrząc że poradziliśmy sobie ze  świecą  zaspawaną od góry, Toyote Verso z urwanym wiertłem, wiele urwanych żarników, Mercedesa z urwanym gwintownikiem, Zafire z urwanym lewym wykrętakiemi oraz wiele innych przypadków po ingerencji osób nie znających tematu.

Zasada jest bezwzględna jak się nie znasz to się nie bierz za tą robotę bo jeszcze nie spotkaliśmy się z przypadkiem kiedy ktoś próbując wykręcać nie pogorszyłby sytuacji, jak jest „szpeniocha” to wyciągnie a jak nie to spierniczy i to czasami konkretnie, oto przykłady:żarnik na tłoku AUDI 1.9TDI lub świeca urwana OPEL2.oDTI.

Więc są „wymieniacze”, internetowi  znawcy, mechanicy i takie warsztaty jak nasz, które specjalizują się w takich problemach i mimo ze każdy przypadek jest inny to dajemy sobie rade nawet z najgorszymi.

Mam nadzieję że najlepszą opinią będą zamieszczone komentarze osób które skorzystały z naszych usług.

>>Zobacz więcej zdjęć<<

Na tą informację trafiło 28264 szukających

53 odpowiedzi na „Wykręcanie zapieczonych urwanych świec żarowych”

  • Witam serdecznie!
    Jaki jest koszt wyciągnięcia zapieczonej świecy żarowej w samochodzie Volvo V50 2.0 D ?
    Kiedy istniała by możliwość podjechania w celu jej wyciągnięcia i zamontowania nowej?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

WP-SpamFree by Pole Position Marketing

Sklep Auto-Krak
Licznik & Statystyki
Usłyszało o nas:

internautów
Kliknij i dowiedz się więcej
Proszę, pamiętaj…

Każdą usługę można wykonać na trzy sposoby: tanio, szybko i dobrze, ale do wyboru mamy zawsze tylko dwie opcje: kiedy jest tanio i szybko, to nie jest dobrze, jeśli jest szybko i dobrze, to nie jest tanio, a jak jest tanio i dobrze, to nigdy nie jest szybko... :)

Jeśli jakiś artykuł lub wpis z mojej strony okazał się dla Ciebie przydatny, proszę zostaw komentarz lub wklej link do tego artykułu na swoim forum, stronie bądź profilu - niech będzie to taką małą zapłatą za mój czas spędzony na bezinteresownym niesieniu pomocy mechanikom-amatorom… dziękuje – Zbigniew Kipa, właściciel AUTO-KRAK