Image default
Elektronika Samochodowa MotoInfo

Czym jest ChipTuning?

Chiptuning według encyklopedycznej definicji to tuning pojazdu przeprowadzony za pomocą modyfikacji elektroniki (sterownika silnika) sterującej jednostką napędową. Może być on skutecznie przeprowadzony głównie w jednostkach doładowanych (wyposażonych w turbosprężarkę).

Tuning elektroniczny możliwy do przeprowadzenia jest w wielu typach pojazdów – od zwykłych pojazdów samochodowych osobowych (osobówki, samochody sportowe, SUVy, VANy itd.), przez pojazdy użytkowe (ciężarówki, ciągniki siodłowe, samochody dostawcze, pick-up’y) po maszyny rolnicze (ciągniki rolnicze, kombajny) aż po sprzęty rekreacyjne (łodzie, kampery) czy wyczynowe (skutery wodne, QUADy / ATV, motocykle). Celem modyfikacji oprogramowania zwanej ChipTuningiem jest poprawa parametrów silnika za pomocą zmiany oprogramowania komputera sterującego jednostką napędową.

Najprostszą metodą (jednak niezbyt polecaną) jest zmiana oprogrmowania na tzw. gotowiec czyli oprogramowanie zmodyfikowane i działające w innym wozie. To metoda stosunkowo tania, ale nieprofsjonalna i mocno ryzykowna – szczególnie na dłuższą metę. Potrafi doprowadzić do sporych awarii i zwykle nie gwarantuje pożądanego efektu. Jest powszechnie dostępna dla większości mechaników posiadających wiedzę o elektronice na średnim poziomie. Tu nie ma filozofii – wystarczy poprawnie wgrać gotowy zakupiony w Internecie plik (lub dostępny za darmo – czego nie polecamy, bo często prowadzi to w skali czasu do mniej lub bardziej poważnych awarii, a brak płatności wiąże się z brakiem jakiejkolwiek odpowiedzialności po stronie sprzedawcy) do sterownika… chociaż nie zawsze jest to proste.

Drugą – dużo bardziej profesjonalną, bezpieczniejszą i fachową metodą jest zbadanie kondycji silnika za pomocą hamowni, a następnie wprowadzenie zmian programowych na zasadzie optymalizacji pracy silnika i poprawy jego sprawności dzięki precyzyjnemu procesowi pomiarowemu. Ta opcja gwarantuje nam duże bezpieczeństwo i możliwie jak najlepszy efekt końcowy. Tego tupu usługi są na najwyższym poziomie jakości – to „chiptuning szyty na miarę”, poprzedzony dokładną diagnostyką pracy silnika pod obciążeniem.

Jednostki SAABów znane były ze swojej podatności na wszelkiego typu modyfikacje
Jednostki SAABów znane były ze swojej podatności na wszelkiego typu modyfikacje

Dzięki temu warsztat jest w stanie zweryfikować kondycję i rezerwy wytrzymałościowe możliwe do wykorzystania w danym egzemplarzu co w efekcie mimo wzrostu mocy nie wpływa negatywnie na trwałość jednostki napędowej, a często przyczynia się również do zmniejszenia spalania przy wykorzystywaniu podobnej mocy. Taka usługa wymaga pomiarów w warunkach na hamowni drogowej i ogromnego doświadczenia tunera w którego ręce powierzamy swój wóz. Za pomocą tych metod odczytuje się krzywe momentu obrotowego, wykresy przyrostu mocy w zależności od obrotów. Bada się też gdzie i dlaczego producent zastosował limitery i do jakiego poziomu można je bezpiecznie edytować aby nie uszkodzić podzespołów silnika takich jak sprzęgło, półosie czy skrzynia biegów. Priorytetem w pracy każdego profesjonalisty nie jest bowiem „wykręcenie” jak największej mocy z danej jednostki, ale uzyskanie optymalnych i bezpiecznych parametrów jego pracy przy jednoczesnej poprawie osiągów.

Za pomocą edycji oprogramowania sterownika kontrolującego pracę danej jednostki napędowej można zmienić wiele parametrów i końcowych wartości wpływających na moc maksymalną, prędkość, przyspieszenie, przebieg krzywej momentu obrotowego (a więc również zakres tzw. obrotów użytecznych). Są to np.

  • Maksymalne obroty silnika
  • Ciśnienie doładoania
  • Dawka podawanego paliwa
  • Kąt zapłonu (zwłoka zapłonu)
  • Moment początku tłoczenia
  • Czas wtrysku paliwa
  • Skład ieszanki paliwowo-powietrznej

Oraz wiele innych parametrów – praktycznie wszystkie którymi steruje komputer silnika.

Zgodnie ze sztuką i inżynierią mechaniczną, wszyscy producenci silników pozostawiają znaczną rezerwę trwałości materiałów. Dzięki temu możliwe jest produkowanie masowe jednostek napędowych z powtarzalnymi parametrami oraz o wysokiej trwałości. Również z tego samego powodu możliwe są modyfikacje mocy i momentu obrotowego zarówno w jego mechanicznej konstrukcji jak i sterowaniu np: poprzez oprogramowanie. W myśl tej zasady są to zabiegi bezpieczne, a jeśli przeprowadzimy je zgodnie ze sztuką nie powinny one wpłynąć na trwałość silnika (pod warunkiem wcześniejszego zbadania jego stanu technicznego i dostępnych rezerw produkcyjnych)

Taka filozofia budowy maszyn ma na celu zapewnienie uniwersalnej pracy silnika bez względu na warunki jego pracy czy ewentualne zaniedbania użytkownika. Bezpieczne przyrosty dla silników (nie mówimy tu tylko o chiptuningu) to:

  • wolnossących – ok. 15-30% oryginalnej mocy (często celem uzyskania przyrostów wyższych niż 5-7% wymagane są zmiany mechaniczne np: zmiana dolotu powietrza, wałków w głowicy)
  • doładowanych – od 15% a nawet do 50% oryginalnej mocy. Zdarza się bowiem że silniki doładowane są często „kastrowane” z mocy ponieważ celem dołożenia sprężarki w silniku nie zawsze jest osiągnięcie większej mocy, a często zapewnienie innej charakterystyki i wyższej kultury pracy jednostki napędowej

Chiptuning może być również przeprowadzony pod kątem oszczędności na paliwie.

Tego typu procesy wykonane jednak w sposób nieodpowiedzialny i niefachowy (np. bez wcześniejszej weryfikacji kondycji przed modyfikacjami, precyzyjnego pomiaru na hamowni) często potrafią skutkować:

  • Wysokim spalaniem
  • Nie osiągnięciem pożądanych efektów
  • Awariami
    • Skrzyni biegów, sprzęgła
    • Nagarem w komorze spalania
    • Stukaniem panewek (przeciążeniem układu korbowo-tłokowego)
    • Wypaleniem gniazd zaworowych, stpieniem tłoków)
    • Nadmiernym zadymieniem, zapchaniem filtra DPF, zacinaniem zaworu EGR

Za to jednak tuning elektroniki zrobiony w sposób profesjonalny cechuje się:

  • Uzyskaniem pożądanej mocy
  • Poprawy parametrów w bezpieczny sposób
  • Oszczędności w paliwie przy użyciu tej samej mocy
  • Utrzymaniem żywotności a nawet jej wydłużeniem

Najbardziej popularne w Polsce silniki dobrze znoszące chiptuning:

SilnikMarki/modele
1.6 CDTIOPEL
1.9 CDTI / JTD / JTDM / TiD / TTiDOPEL, FIAT, Alfa Romeo, Lancia, Saab
2.0 CDTI / JTDM / TTiD OPEL, FIAT, Alfa Romeo, Lancia, Saab
1.9 TDi Volkswagen, Skoda, Seat, Audi
1.4 TSi Volkswagen, Skoda, Seat, Audi
1.3 CDTI / JTDMOPEL, FIAT, Alfa Romeo, Lancia, Saab
1.5 DCiNissan, Renault
1.9 DCiNissan, Renault
1.4 TurboOPEL
1.6 TDCiFord
2.0 TDCiFord
3.0 TDI Volkswagen, Audi
1.8 TVolkswagen, Skoda, Seat, Audi
2.0 TFSIAudi
3.0 V6 TFSI Audi
3.0d BMW
2.0d BMW
2.1 CDI Mercedes-Benz
3.0-3.5 V6 biturbo Mercedes-Benz
2.0 TDI Volkswagen, Skoda, Seat, Audi
1.6 TDIVolkswagen, Skoda, Seat, Audi
2.0 dCi 130-150 KM Nissan, Renault
2.2 i-DTEC 150 KM Honda
3.0 TDV6 Range Rover, Land Rover
2.4 D5, 3.0 T6Volvo

Jeśli zainteresował Cię ten artykuł i masz pytania na temat ChipTuningu lub jesteś zdecydowany aby zrobić taką modyfikację w swoim wozie – skontaktuj się z nami telefonicznie pod numerem 667 786 801. Gdybyśmy nie odbierali prosimy, napisz wiadomość SMS. Miłego dnia!

Na tą informację trafiło 634 szukających

Przeczytaj również inne nasze wpisy...

Zostaw komentarz

Auto-Krak.pl