OBDII – co to takiego?
OBDII to skrót zaczerpnięty z języka angielskiego.
W Pełnej wersji brzmi on ‚On-Board Diagnostic level 2′.
System OBDII jest obowiązującym standardem w samochodach :
– sprzedawanych po 1 stycznia 1996 w USA
– sprzedawanych po 1 stycznia 2001 w UE
– sprzedawanych po 1 stycznia 2002 w Polsce
– z silnikiem diesla sprzedawanych po 1 stycznia 2003
Dzięki OBDII jednym testerem diagnostycznym odczytamy informacje z dowolnego pojazdu zgodnego z OBDII, niezależnie od marki, modelu czy producenta.
Protokoły transmisji i media wykorzystywane w OBDII to:
J1850: PWM, VPW
ISO: 9141, 14230 (KWP2000), 14229 (UDS)
CAN (ISO15765/SAE J2480)
Czym są kody błędów (DTC)?
Jedna z wielu funkcji wyżej wymienionego systemu OBDII to zapamiętywanie błędów związanych z usterkami oraz zasygnalizowanie tego lampką zwaną Check Engine.
Kod błędu DTC (Diagnostic Trouble Code) to kod składający się z litery, która opisuje jaki układ samochodu nie działa prawidłowo oraz 4 cyfr określających usterkę z jaką mamy do czynienia.
Poniżej przedstawiam tabelkę, która pomoże wstępnie zdiagnozować ‚co jest nie tak?’
C | B – nadwozie (Body) C – podwozie (Chassis) P – układ napędowy (Powertrain) U – komunikacja (Network Communication) |
---|---|
0 | 0 – kod usterki zdefiniowany przez ISO/SAE 1 – specyficzny kod producenta 2 – kod usterki zdefiniowany przez ISO/SAE 3 – kod usterki zdefiniowany przez ISO/SAE |
3 | Podsystem: 1 – Układ paliwowy i dolotowy 2 – Układ paliwowy i dolotowy – obwód wtryskiwaczy 3 – Układ zapłonowy 4 – Zewnętrzne układy kontroli emisji 5 – Systemy kontroli prędkości i biegu jałowego 6 – Obwody wyjściowe komputera 7 – Przeniesienie napędu 8 – Przeniesienie napędu |
01 | Numer błędu |
Ponadto nadmienić trzeba, że OBDII rozróżnia 2 typy usterek:
Typ A (błędy poważne): Zapalają one ‚check engine’ po jednokrotnym wystąpieniu usterki podczas cyklu jazdy oraz zapamiętują „zamrożoną ramkę” wraz z kodem DTC .
Typ B (błędy mniej poważne): Zapamiętują one usterkę oczekującą po wystąpieniu usterki podczas pojedyńczego cyklu jazdy, a jeśli błąd nie wystąpi ponownie często mogą usunąć kod usterki, zapalają również kontrolkę ‚check engine’ oraz zapamiętują „zamrożoną ramkę” i kod błędu z tą różnicą, że wykonują to dopiero po dwukrotnym wystąpieniu usterki podczas jednego cyklu jazdy.
Na tą informację trafiło 36702 szukających