Mercedes-Benz M273 to seria wolnossących, widlastych silników 8-cylindrowych, 32-zaworowych, ze zmiennymi fazami rozrządu i wtrysku elektronicznym SFI. Silniki M273 ewaluowały z serii M112, które były montowane przez dekadę (od roku 1998 do 2008) oraz z bliźniaczych V6-stek M272 wprowadzonych w 2004 roku. Produkowane były od 2006 roku i znalazły się w klasach C, E , M, G i S.
Podstawowymi zmianami względem starszej konstrukcji były m.in:
- Przejście na układ DOHC (podwójnych wałków rozrządu w głowicach)
- Zastąpienie 3 zaworów na cylinder układem z 4 zaworami
- Zmienne fazy rozrządu dla wałków zaworów (ssących i wydechowych)
- Zastosowanie klap wirowych w kolektorze ssącym którego korpus wykonany jest z magnezu
- Aluminiowe bloki silnika
Silniki M273 występują w dwóch wersjach pojemności:
- 4,7 L M273 E47 4663 cm3 średnica cylindra wynosi 92,9 mm, a skok 86 mm. Moc wyjściowa wynosi 335 KM (250 kW) przy 6000 obr./min z moment obrotowy 339 ft · lbf (460 N · m) przy 2700-5000 obr / min.
- 5,5 L M273 E55 5461 cm3 średnicę zwiększono do 98 mm, a skok do 90,5 mm. Moc wyjściowa wynosi 382 KM (285 kW) przy 6000 obr / min oraz moment obrotowy 391 ft · lbf (530 N · m) przy 2800-4800 obr./min.
Silnik M273 jest montowany wzdłużnie z przodu. Napędza on koła tylne lub wszystkie. Pod maską mocno utrudnia naprawy ciasne zabudowanie, co jest trochę problematyczne dla mechaników.
Silnik M273 E47 znaleźć można w samochodach takich jak:
- Mercedes GL450: od 2007
- Mercedes S450: od 2007
- Mercedes ML450: od 2007
Oraz silnik M273 E55:
- Mercedes klasy E500 i E550: 2006
- Mercedes klasy CL500 i CL550: 2006
- Mercedes klasy CLS500 i CLS550: 2006
- Mercedes klasy GL500 i GL550: 2006
- Mercedes klasy ML500 i ML550: 2008
- Mercedes klasy S500 i S550: 2006-2009
- Mercedes klasy CLK500 i CLK550: 2006-2009
Oznaczenie tego silnika rozszyfrować możemy następująco:
- M = Motor,
- 273 = Seria,
- E = wtrysk,
- 47, 55 = poj. skokowa
Układ sterujący tym silnikiem to Bosch ME 9.7. Jest to bardzo nowoczesny sterownik (ECU) o ciekawej architekturze oprogramowania. Wielu mechaników próbując modyfikować jego oprogramowanie finalnie rozkłada ręce i wysyła je do nas – ich naprawę, edycję oprogramowania, klonowanie itd opanowaliśmy przez lata do perfekcji.

Silniki M273 to nowoczesne jednostki ale ich powszechną wadą są nagminnie uszkadzające się kolektory ssące. Problemy dotyczą zazwyczaj nieszczelności bądź zacięcia (tudzież wyrwania) klapek wirowych lub ich cięgna.

Biorąc pod uwagę cenę nowego kolektora w ASO (kilkanaście tys. pln) nie dziwi fakt iż użytkownicy chcą poradzić sobie z tym problemem raz na zawsze, szczególnie biorąc pod uwagę iż jest to rozwiązanie nieporównywalnie tańsze. Niewiele warsztatów jednak jest w stanie wykonać taką usługę, a te które potrafią zrobić to prawidłowo można w naszym kraju policzyć na palcach jednej ręki 🙂

Jeżeli w twoim Mercedesie włącza się kontrolka silnika, a na diagnostyce występują następujące kody DTC:
P2004 – Sterowanie długością kolektora dolotowego zablokowany otwarty bank 1
P2005 – Sterowanie kolektora dolotowego zablokowany otwarty bank 2
P2006 – Sterowanie kolektora dolotowego zablokowane zamknięte
P2006 – Intake Monifold Runner Control IMCR circuit
…to znak że zaczęły się problemy z kolektorem ssącym, można regenerować zakładać nowe dźwignie i przeprowadzać tym podobne manewry lecz nie wystarczą one na długo. U nas możemy pozbyć się tego problemu raz na zawsze i to wysyłkowo. Wystarczy zdemontować kolektor ssący i sterownik silnika, wysłać do nas a my wyczyścimy kolektor usuniemy mechanicznie klapy oraz wyprogramujemy je ze sterownika silnika i raz na zawsze klient zapomni o klapach oraz o konsekwencjach jakie mogą grozić w sytuacji gdy klapa urwie się i wpadnie do silnika. Jeżeli pojawił się błąd D606 również możemy to naprawić.
Zapraszamy do współpracy warsztaty serwisy i osoby prywatne.
Na tą informację trafiło 20086 szukających