Auto-krak MAZDA / TOYOTA / NISSAN MotoInfo Opel 2.0 CDTI PEUGEOT / CITROEN / RENAULT Vivaro/Movano

Opis silnika M9R 2.0 dCi, CDTI

M9R 2.0 dCi Turbo Diesel Euro4 & Euro5 (w wariantach mocy: 90,115,130,150,175 lub 180 KM) to jeden z najsłynniejszych silników montowanych masowo w Renault również w modelach dostawczych oraz w oplach i nissanach.

Opracowany wspólnie przez Renault i Nissana, silnik na nowo wyznacza standardy silników wysokoprężnych. Krzywa przebiegu momentu obrotowego jest gładka, a mocna i cicha jednostka bez najmniejszego problemu spełnia oczekiwania ekologów – normy emisji spalin EURO.

Od początku: Znane powiedzenie mówi, że potrzeba jest matką wynalazków. Kilka lat temu w potrzebie (i to całkiem dużej) znalazł się koncern Renault. Powód? Kluczowy z marketingowego punktu widzenia diesel 1.9 dCi od samego początku nękał kierowców kosztownymi awariami. Mimo kilku modernizacji i wyeliminowania wielu problemów kiepska opinia o tym motorze niestety pozostała – dlatego Renault dość szybko wprowadziło na rynek nową jednostkę. W jej tworzenie zaangażowano mnóstwo sił, a także… Japończyków z Nissana (należącego już wtedy do francuskiego koncernu). Dziś, po niemal dekadzie od debiutu silnika 2.0 dCi, wiemy już, że wysiłek naprawdę się opłacił.

Poprzednik m9R (1.9 dCi) od zawsze wykazywał się dużą awaryjnością. Częste usterki  turbiny, problemy z układem wtryskowym, zapieczone zawory EGR, urywające się rozrządy i problemy z elektroniką, doprowadziły koncern Renault do szybkiego działania nad odnową utraconego wizerunku. Na efekty trzeba było chwile poczekać,  lecz konstruktorzy wykazali się ogromnym kunsztem prezentując nowe rozwiązania zastosowane w jednostce oznaczonej symbolem M9R – byliśmy przekonani że to przełom. W dzisiejszych czasach projektowanie elementów pojazdu odbywa się na poziomie dokładności 0.01mm a elementów układu paliwowego nawet do 0.001mm, przez wiele sztabów ludzi – jednych w Niemczech, innych we Francji a jeszcze innych w Japonii o błąd po prostu nie jest trudno.

Jest to następca silnika 1.9 dCi
Silnik M9R – bardzo przyzwoita jednostka montowana w samochodach marek: Nissan, Renault i OPEL

Największa zaleta silnika 2.0 dCi to naprawdę przyzwoita trwałość. Pomijając problemy zaworu EGR, usterki dwumasowego koło zamachowego (na tą przypadłość cierpią niemal wszystkie auta wyposażone w nowoczesne układy wtryskowe), problemy z łańcuchami rozrządu, zapieczonymi wtryskiwaczami i świecami żarowymi. Jest to nadwyraz solidna konstrukcja, tym bardziej że nowy układ wtryskowy z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi wydaje się bardziej trwały od swojego poprzednika. Generalnie w porównaniu z silnikiem 1.9 dCi widać ogromny postęp technologiczny – na nieszczęście konstruktorów tejże jednostki niektórzy konkurenci wciąż wypadają lepiej.

Silnik wyposażono w system common rail BOSCH EDC16CP33 z wtryskiem bezpośrednim  co znacznie zwiększyło kulturę pracy, a filtr cząstek stałych FAP zmniejszył znacznie poziom emisji szkodliwych spalin. Są to jednak podzespoły które często powodują problematyczne usterki (w dodatku bardzo kosztowne w naprawie) – całe szczęście dzięki systemowi BOSCHA pozwalającemu na wyłączenie (wyprogramowanie) i wycięcie takich elementów jak DPF ,EGR, klapy wirowe kolektora ssącego czy (CHIP) tuning życie posiadacza samochodu z takowym silnikiem staje się przyjemniejsze, niestety dla środowiska niekoniecznie. Kolejną kwestią jest fakt, że większość warsztatów modyfikujących elektronikę nie potrafi wykonać wyżej wymienionych usług na silnikach M9R, których układy elektroniczne sprawiają ogromne problemy niedoświadczonym mechanikom-programistom. Warsztat Auto-Krak ma jednak bardzo istotną przewagę nad takimi placówkami – dzięki doświadczeniu zdobytemu przez wiele godzin spędzonych nad wyżej wymienioną jednostką potrafimy zmodyfikować w niej niemal wszystko – poza takimi zabiegami cechujemy się również dość niespotykaną umiejętnością – sprawiamy, że samochody stają się mocniejsze jednocześnie spalając mniej paliwa – dla niezbyt doświadczonych mechaników brzmi to dość niecodziennie.

Renault zawsze starał się produkować ‚modele przyjazne środowisku’. Jeśli zespół sterujący silnika wykrywający różnice ciśnień przed i za filtrem DPF, natychmiast rozpoczyna się proces ‚dopalania’ (regeneracji), trwa on około 15 minut, w zależności od stopnia zużycia filtra. Podczas tego procesu, wtryskiwacz wtryskuje dodatkową dawkę paliwa która powoduje zwiększenie temperatury spalin (do ok. 600 ° C). Gdy kierowca często jeździ po mieście zaleca się okazyjne przejażdżki ze zwiększoną prędkością przez okres co najmniej 20 minut. Jeżeli takie czynności utrudniają Państwu życie można skorzystać ze świadczonej przez nas usługi usunięcia filtra cząstek stałych lub zaworu EGR.

Uwaga: teoretycznie filtr FAP powinien wystarczyć na całe życie samochodu, z reguły zużywa się on jednak po przejechaniu 150-200 tys. km. a koszt nowego w ASO to ok 4-4,5 tys. zł.

TA ANIMACJA POKAZUJE PIĘKNIE CAŁĄ BUDOWĘ SILNIKA M9R

Charakterystyka silników z rodziny M9R:

SILNIK

Jest to jednostka napędowa o zapłonie samoczynnym, doładowana turbosprężarką, z chłodzeniem powietrza doładowanego z wtryskiem bezpośrednim do komory umieszczonej w tłoku. Czterosuwowy, czterocylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, wyposażony w cztery zawory na każdy cylinder, z dwoma wałkami rozrządu w głowicy, umieszczony poprzecznie z przodu, napędzający koła przednie.

Silniki 2.0 CDTI dostępne były w różnych wariantach mocy, poniżej przedstawiamy tabele do porównania wersji 66kW i 84kW z odpowiednikami starszej generacji diesla oraz jednostką benzynową:

Typ silnika

G9U 630 M9R 780 (słabsza wersja) M9R 780 (mocniejsza wersja) F4R 820 F9Q 760
Paliwo Diesel Diesel Diesel Benzyna Diesel
Pojemność cm3 2 464 1 995 1 995 1 998 1 870
Średnica mm 89 84 84 82.7 80
Skok mm 99 90 90 93 93
Liczba cylindrów 4
Compression ratio 17.1:1 15.6:1 15.6:1 9.8:1 18.3:1
Zawory /cylinder 4 2
Moc kW 107 66 84 86 74
Przy obrotach rpm 3 500 3 500 3 500 4 700 3 500
Moment obrotowy Nm 320 240 290 190 240
Przy obrotach rpm 1 500 1 500 1 600 3 750 1 800
Wałek rozrządu ilość 2 1
typ układu wtryskowego Common rail wtrysk bezpośredni Multipoint Common rail bezpośredni
Układ sterujący Bosch EDC 16 C36 Bosch EDC 16 CP 33 Valeo JCAE S3000 EDC 15 C13
Emisja spalin Euro IV Euro III
skrzynie biegów PF6/PF6R PF6 PF6 PK6 PK6

Pierwszymi modelami, w których zastosowano nowego diesla o wewnętrznym kodzie M9R, były w latach 2005-06 Mégane II i Laguna II. Jak na tamte czasy konstrukcję trzeba uznać za bardzo nowoczesną. Znajdziemy w niej m.in: 2 wałki rozrządu, 16-zaworową głowicę, turbinę o zmiennej geometrii łopatek (w topowych odmianach), piezoelektryczne wtryskiwacze Boscha, rozrząd napędzany łańcuchem i elektroniczny zawór recyrkulacji spalin.

Francuzi, słynący z zamiłowania do ekologii, nie zapomnieli też o filtrze cząstek stałych. Początkowo wyposażano weń tylko wersję 175 KM, później pojawił się w większości odmian. Najrzadziej FAP-a łączono z odmianą 130 KM. Co ważne, rozwiązanie stosowane przez Renault okazuje się stosunkowo bezproblemowe. Filtr wypala się samoczynnie co kilkaset kilometrów – dolewanie specjalnych płynów (jak np. w przypadku aut koncernu PSA) nie jest konieczne, jednak zastosowanie filtra DPF w ogóle większość użytkowników uważa za pomyłkę która obciąża portfele kierowców zadowalając jedynie ekologów.

Krzywe przebiegu momentu i mocy M9R - Renault, Nissan, OPEL
Rożnice w przebiegu krzywej momentu i mocy w silnikach M9R w wariantach 115 i 175 KM

 

Największa (chyba) zaleta silnika 2.0 dCi to naprawdę przyzwoita trwałość. Powtarzające się usterki można jak na razie wyliczyć na palcach jednej ręki. W egzemplarzach z początku produkcji często dochodziło do awarii zaworu EGR (w ASO element ten kosztuje aż 1300 zł).

Często należy też liczyć się również z innymi przypadłościami typowymi dla współczesnych turbodiesli, będącymi następstwem wysokiego przebiegu lub nieprawidłowej eksploatacji. Przykład? Dwumasowe koło zamachowe. W porównaniu z silnikiem 1.9 dCi widać ogromny postęp w tej dziedzinie, lecz niektórzy konkurenci wciąż wypadają lepiej. Plus za trwały układ wtryskowy – awarie zdarzają się rzadko.

M9R – podstawowe informacje:

  • Przegląd:Producent: Nissan (Renault)
    • Nazwa zwyczajowa: 2.0 dCi
    • Lata produkcji: od 2006
  • Komora spalania:
    Nissan M9R Engine
    Przykładowy silnik M9R w Nissanie
    • Układ i liczba cylindrów: R4
    • Pojemność skokowa: 1,995 cc (121.7 cu in)
    • Rozmiar cylindra: 84.0mm
    • Skok tłoka: 90.0mm
    • Blok silnika: żeliwny
    • Rozrząd: DOHC/4 zawory na cylinder (16v)
    • Kompresja: 15.6:1
  • Zapłon
    • Turbodoładowanie: Tak
    • Układ paliwowy: Wtrysk bezpośredni common rail
    • Rodzaj paliwa: Diesel (Olej napędowy)
  • Moc / Moment:
    • Maksymalna moc jednostek: 130–180 PS (96–132 kW; 130–180 hp)
    • Maksymalny moment obrotowy: 320–400 N·m (240–300 lb·ft)

Turbodieslowi Renault słowa uznania należą się za wysoką kulturę pracy, choć w przypadku francuskich diesli zdążyliśmy się już do tego przyzwyczaić. Warto jednak odnotować, że za projekt silnika M9R w dużej mierze odpowiadają Japończycy, a ich konstrukcji do tej pory z aksamitnie cichymi dieslami raczej nie kojarzono. Na plus zaliczamy również niskie spalanie: w zależności od modelu waha się ono od ok. 6 do 8-9 l/100 km. Jednostka 2.0 dCi łączona jest z manualnymi i automatycznymi przekładniami sześciobiegowymi.

Nieco zastrzeżeń mamy do tych pierwszych – słyszeliśmy o co najmniej kilku przypadkach poważnych awarii przekładni przy przebiegu nieprzekraczającym 50 tys. km. „Automaty” okazują się dość trwałe. Na koniec warto wspomnieć też o partii „głupiejących” sterowników, które w kilku modelach Renault błędnie (czyli zbyt wcześnie) nakazywały stawić się w serwisie. Usterkę usuwano w ramach gwarancji.

Podsumowując: M9R to jednostka bardzo przyjemna w użytkowaniu, trwała, o wysokiej kulturze. Dbanie o jej potrzeby to niemal gwarancja zadowolenia (o ile mówimy o autach których stan jest nam znany, a takich na naszym rynku wtórnym wbrew pozorom jest sporo). Typowe przypadłości silników tego typu można ‚wyleczyć’ raczej tylko w wykwalifikowanych warsztatach (również w Auto-Krak), silniki te bardzo dobrze znoszą tuning elektroniczny, jednocześnie przy wzroście mocy nie większym niż 25-30 procent jest możliwe obniżenie spalania. Użytkownicy bardzo często zlecają usunięcie filtra FAP (DPF), klap wirowych kolektora, wyłączenie zaworu EGR oraz edycje oprogramowania – wszystkie te usługi potrafią wykonać nasi specjaliści, chociaż w większości serwisów takie operacje nie są możliwe do zrealizowania. Finalnie więc polecamy tą jednostkę i w razie problemów zapraszamy do współpracy osoby prywatne, warsztaty oraz serwisy. 🙂

Usunięcie egr, dpf, przepustnicy, czy tyning możemy wykonać również wysyłkowo, jeżeli posiadają Państwo sprzęt do odczytu map wystarczy do nas wysłać odczytany plik lub cały sterownik silnika.

Na tą informację trafiło 29181 szukających

Przeczytaj również inne nasze wpisy...

9 komentarzy

krzys 29 listopada 2018 at 21:25

witam.Czy wyżej wymieniona jednostka 2,0 cdti laguny 2 lift 2006r bez problemu można zamontować słupek do opel vivaro kopia reno trafic proszę o odp

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 5 grudnia 2018 at 11:17

Dobre pytanie, należało by skierować je do producenta, zależy to też zapewne od rocznika i kodu jednego i drugiego silnika, ponieważ teoretycznie te same silniki czasami nieznacznie lub dość znacznie się różnią 🙂 Sam słupek na pewno jest bardzo podobny, ale czy identyczny? Takiego stwierdzenia bym nie zaryzykował 🙂

Odpowiedz
Wiesław 18 października 2017 at 20:19

Wtryski piezoelektryczne Bosch nie regeneruje się tylko w grę wchodzi wymiana na nowe niezależnie czy jest to silnik M9R czy inne 😐

Odpowiedz
gonzo 1 maja 2017 at 14:10

po jaką ch..rę je regenerować, jak można nóweczko kupić po 6 stówek za sztukę 😛 . Właśnie jestem po wymianie kompletu. Dostałem po 550

Odpowiedz
paweł 10 stycznia 2017 at 17:47

Czym rózni sie m9r 780 od m9r l782

Odpowiedz
Mati 5 grudnia 2016 at 13:34

Czy można zamontować w silniku M9R780 głowice z silnika M9R782???

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 5 grudnia 2016 at 15:32

Witam, niestety nie mam takiej wiedzy ale może ktoś pomoże.

Odpowiedz
Marcin 27 października 2016 at 08:26

witam
Czy na chwile obecną regeneruje się wtryski piezoelektryczne bosch (do tego silnika)?
Czy wchodzi tylko w grę wymiana na nowe.
Pozdrawiam

Odpowiedz
adam123 30 stycznia 2016 at 23:05

Witam serdecznie.Co tu komentować ,mażę o tym żeby kiedyś osiągnąć chociaż cząstkę
takiego profesjonalizmu,życzę dalszych sukcesów i wytrwałości w (jak pan to określił)
w niesieniu pomocy ludziom którzy kochają mechanikę lecz z wielu względów nie posiedli podobnego poziomu . To bardzo szlachetne.DZIĘKUJĘ SERDECZNIE.POZDRAWIAM.

Odpowiedz

Zostaw komentarz

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.