Współczesne silniki pojazdów mechanicznych znacznie różnią się od tych jeszcze sprzed kilku lat.
Potrzeba uruchamiania coraz większej liczby wyposażenia dodatkowego wraz z wymaganiami dotyczącymi zwiększenia wydajności i redukcji hałasu spowodowała opracowanie nowych układów rozrządu z napinaczami, rolkami i paskami. Praca silnika w większych temperaturach, przy wyższych obrotach, z większą mocą, a jednocześnie minimalizacja poszczególnych elementów w celu zaoszczędzenia miejsca wymogła stosowanie nowoczesnych rozwiązań technicznych i użycia najlepszych materiałów.
Obecne paski rozrządu produkowane są z ułożonych warstwowo włókien szklanych lub laminowanych stalowych linek tworzących rdzeń, który pokrywa się kauczukiem syntetycznym lub neoprenem. Zęby paska rozrządu mają przekrój zaokrąglony lub trapezowy.
Do prawidłowego napięcia paska rozrządu stosuje się napinacze.
Napinacz paska rozrządu zapewnia prawidłowe napięcie i prowadzenie paska.
Obecne napinacze najczęściej zawierają wewnętrzną sprężynę lub zewnętrzny tłumik.
Coraz częściej używane są części niemetalowe. Dopełnieniem układu rozrządu są rolki prowadzące. Zamocowane na stałe zapewniają prawidłowy kąt opasania wokół napędzanych elementów.
Dla zapewnienia optymalnej sprawności działania układu rozrządu oraz dla bezpieczeństwa zalecana jest wymiana wszystkich elementów współpracujących w tym samym czasie.
Pasek rozrządu zespół napinaczy paska i rolki prowadzące należy wymieniać jednocześnie.
Wymiana powinna nastąpić przed przekroczeniem przebiegu podanego przez producenta samochodu.
Prawidłowe napięcie paska ma istotne znaczenie dla optymalnego działania, niezawodności i żywotności pasków rozrządu. Doświadczonym mechanikom wydaje się, że mogą sprawdzić napięcie paska wykorzystując regułę kciuka, lecz rezultaty napinania różnią się dla poszczególnych pracowników.
Dlatego w „auto-krak” stosuje się dźwiękowy tester napięcia pasków firmy Gates, który każdorazowo dokładnie mierzy częstotliwości drgań paska, zapewniając w ten sposób standard jakości.
Wystarczy z pudełka wprowadzić numer paska do testera a on sam wybierze z pamięci odpowiednie napięcie, przykładamy do paska w miejscu jak na rysunku z pudełka i napinamy do momentu zapalenia się diody na zielono.
Dokładna instrukcja jest wraz z narzędziem.
Prawidłowa wymiana rozrządu wraz z jego wszystkimi elementami ustrzeże nas przed groźnymi konsekwencjami, jakie następują po zerwaniu lub przeskoczeniu paska. Najczęściej dochodzi wtedy do uszkodzenia głowicy, zaworów, a w skrajnych przypadkach tłoków korbowodów lub bloku silnika, co może spowodować, że koszty naprawy mogą przekraczać nawet kilka tysięcy złotych.
Firma auto-krak preferuje i używa części wysokiej jakości, dlatego poleca paski firmy GATES oraz zestawy SKF.
Ultradźwiękowy tester napięcia pasków firmy Gates dostępny w naszym sklepie sklep.auto-krak.
Na tą informację trafiło 4717 szukających
1 Komentarz
[…] wody zewnętrzną stroną -pompę common rail -wałek rozrządu -napinacz zewnętrzną stroną napięcie paska za pomocą narzędzia specjalnego 90Hz ? 3Hz -wymiana Głowica/ aluminiowa, wysokość 162.75 ? […]