Auto-krak MotoInfo OPEL - modele

Pełna Historia firmy OPEL. Kalendarium historyczne

Firmę „Opel” w 1862 roku założył niemiecki przemysłowiec – Adam Opel. Początkowo przedsiębiorstwo mieszczące się nieopodal Frankfurtu produkowało… maszyny do szycia, a o 1966 roku także rowery na których synowie Adama (Karl, Fritz, Heinrich, Ludwig i Wilhelm) odnosili liczne sukcesy sportowe. Fabryka ta dała początek motoryzacyjnemu potentatowi, który pierwszy model własnego pojazdu wyprodukował w roku 1899.

Marka OPEL należy dziś do amerykańskiego koncernu General Motors (GM) i jest jednym z największych w Europie przedsiębiorstw produkujących samochody. Liczby mówią same za siebie – sprzedaż samochodów osobowych i dostawczych Opla to ponad 1 000 000 sztuk rocznie. Obecnie siedziba firmy znajduje się w niemieckim Rüsselsheim. W Polsce istnieją 2 obiekty infrastruktury produkcyjnej samochodów Opel które działają jako spółka ‚Opel Polska’, której kapitał zakładowy wynosi prawie 370 milionów złotych, a siedziba to Gliwice, ul. Adama Opla 1. Tworzą ją:

  • Fabryka w Gliwicach zatrudniająca ~2 900 osób o powierzchni ok. 731 tys. m2, która produkuje obecnie modele takie jak: Astra Hatchback, Astra Sedan, Astra GTC, Astra OPC oraz Cascada. Produkowano tam we wcześniejszych latach także Suzuki Wagon R+ (do roku 2007) oraz Ople:
    • Astra Classic I (do roku 2002)
    • Agila I (do roku 2007)
    • Astra Classic II (do roku 2009)
    • Astra H (do roku 2014)
    • Zafira II (do roku 2010)
    • Astra J hatchback 5D (do roku 2015)
  • Fabryka w Tychach o powierzchni ok. 350 tys. m2, zatrudniająca ~500 osób, produkująca silniki spalinowe montowane w samochodach Opla
Mapa infrastruktury produkcyjnej marki Opel w Europie
Mapa infrastruktury produkcyjnej marki Opel w Europie

W ostatnich latach firma przyjęła bardzo ofensywną strategię produktową co objawia się ciekawą i szeroką gamą produktową. Dzięki temu samochody OPEL są coraz bardziej konkurencyjne i popularne oraz debiutują w kolejnych segmentach rynku samochodowego, w których do tej pory marka była nieobecna – to za sprawą nowych modeli, które bez wątpienia okazały się przysłowiowym ‚strzałem w dziesiątkę’ – Mokka, Adam, Karl, Insignia i Cascada.

Firma posiada również Centrum Testowe, które znajduje się w pobliżu głównej siedziby – w Dudenhofen. Otwarto je w 1964 roku i użytkowane jest do dziś. Oczywiście jak każdy obiekt tego typu jest ciągle udoskonalane. Obiekt ten posiada m.in:

  • Obszar testowy osiągów samochodu wraz z najnowocześniejszym sprzętem do analizy wyników
  • Tor testowy zawieszenia (tzw. ‚Tor Tortur’) – niemal kilometr wybojów, dziur, kostka brukowa, oraz tarka.
  • Tor ‚hałasu oraz komfortu’ na którym oceniany może być poziom głośności we wnętrzu podczas jazdy, komfort podróżowania oraz szumy toczenia opon.
  • Tor wypiętrzony do testowania układu kierowniczego, hamulców i systemów przeniesienia napędu. Posiada wzniesienia o nachyleniu do 30 procent.
  • Pętlę ‚wysokich prędkości’ o długości 4800 metrów. Pozwala ona na rozpędzenie samochodu do 250 km/h bez konieczności oddziaływania siły odśrodkowej na samochód.
  • Platformę poślizgową na której sprawdzane są możliwości pokonywania zakrętów przez wyprodukowane pojazdy.
  • Odcinki z różnych nawierzchni – asfalt, szuter, błoto, piasek, tor jest pełen zakrętów, posiada odcinki leśne oraz kąpiel wodną i rampy najazdowe.
  • Tor testowy dla właściwości jezdnych pojazdów – 16 zakrętów, zjazdy i podjazdy.

Opel w liczbach:

  • 34 500 – tyle pracowników zatrudnia na chwilę obecną Opel
  • 10 – liczba fabryk opla w 6 europejskich krajach
  • Blisko 1 100 000 – tyle samochodów dostawczych i osobowych sprzedał Opel w roku 2014

 

Kalendarium wydarzeń historycznych firmy Opel:

WIEK XIX 

W 1862 roku Adam Opel, będąc wybitnym ekspertem w dziedzinie obróbki metalu, dał początek marce Opel, zakładając w niemieckim Rüsselsheim przedsiębiorstwo produkcyjne zajmujące się wytwarzaniem maszyn do szycia własnej konstrukcji. W 1899 roku powstał pierwszy samochód marki Opel. Był to efekt podpisania umowy z producentem podwozi z Dessau (Friedrichem Lutzmannem). W ręcznie montowanm pojeździe zamontowano silnik o mocy 3,5 konia. Pozwalał on na rozpędzenie maszyny do prędkości 20km/h. Nazwano go „Opatentowany przez Opla samochód z systemem Lutzmanna”. Wyprodukowano niespełna 11 egzemplarzy tego modelu. Zapoczątkował on nowy okres w życiu fabryki stając się protoplastą innych pojazdów opuszczających fabrykę. Jeszcze tego samego roku nowa marka samochodów zadebiutowała w sporcie motorowym

OPEL W POCZĄTKU XX WIEKU – PIERWSZE MODELE

W 1901 roku Opel uzyskał licencję francuskiego producenta (Alexandra Darracqana) na produkcje samochodów – pojazdy sprzedawane są rok później jako „Opel Darracqa” – jest to połączenie nadwozi Opla i podwozi Darracqa. W tym samym roku Heinrich von Opel wygrał zawody samochodem nazwanym „Opel Lutzmann”. Latem tego samego roku firma buduje pierwszy spalinowy jednoślad o mocy 2 koni mechanicznych, a jesienią powstaje pierwszy samochód w całości skonstruowany przez fabrykę Opel – jego dwucylindrowy, chłodzony cieczą silnik dysponuje już większą mocą – posiada 12 KM i rozpędza samochód do prędkości nawet 45 km/h. Rok później (1903) fabrykę opuszcza model wyposażony w jednostkę 4-cylindrową rozwijającą moc 20-24KM, a w 1905 roku w Berlinie otwarty zostaje salon „Opel Darracq” oferujący użytkownikom pojazdów własnej marki m.in usługi serwisowe. Dwa lata później znany kierowca wyścigowy, Carl Jorns startuje specjalnie skonstruowanym modelem dysponującym mocą około 60 KM zdobywając w imieniu firmy pierwsze miejsce w bardzo prestiżowym wyścigu „Kaiser’s Race”. Fabryka zostaje uznana jako producent najlepszego samochodu w całych Niemczech – z tego powodu otrzymuje wyłączność na dostawy samochodów dla wszystkich krajowych dworów. W 1909 roku Opel konstruuje kolejny samochód. Nazywa go Doktorwagen, dysponuje on mocą 8KM i szybko zdobywa popularność. Jest to pierwszy samochód w przystępnej cenie, skonstruowany z myślą o szerszym gronie odbiorców. Cechuje się dobrą trwałością.

DRUGA DEKADA XX WIEKU – PIERWSZE POWAŻNE SUKCSY

W roku 1910 wprowadzono nowoczesny system produkcji. Osobno produkowane nadwozia można łączyć z wieloma różnymi podwoziami i silnikami. W kolejnym roku wprowadzono nadwozie „torpedo” – był to najpopularniejszy typ nadwozia do lat ’30. Posiadał miękki, składany dach, niestety nie dawał podróżującym osłony bocznej. Ten typ nadwozia zastosowano najpierw w samochodzie Opel Torpedo 6/16 HP z 1911 roku, a następnie Opel 9 H (również 1911r.). Niestety bardzo poważny pożar trawi lwią część fabryki. Wypuściwszy na rynek milionowy egzemplarz maszyny do szycia Opel kończy z przemysłem włókienniczym. Powołana do zycia zostaje fundacja Adama Opla, której głównym zadaniem jest troska o byłych pracowników fabryki. Rok później (1912) Opel obchodzi swoje 50-lecie. Fabrykę opuszcza dziesięciotysięczny samochód. W całym krajowym rynku fabryka Opla posiada ponad 12 procent udziału dzięki uważnej obserwacji rynku oraz zapełnianiu nisz rynkowych produktami takimi jak spalinowe maszyny rolnicze, używane w samolotach Euler silniki lotnicze. Mając w pamięci wielki pożar sprzed roku, pracownicy biura konstrukcyjnego tworzą wóz strażacki dla zakładowej straży pożarnej, który okazał się strzałem w dziesiątkę i sprzedawany był wielu władzom okolicznych miast. Końcem roku swoją premierę ma zupełnie nowy, flagowy model 40 – samochód z tradycyjnym silnikiem 4-cylindrowym o bardzo dużej jak na tamte czasy mocy – 100 koni mechanicznych. W 1913 przygotowane zostają bardzo nowoczesne samochody wyścigowe, które wygrywają wyścig Grand Prix we Francji. Posiadają jednostki o pojemności 4.0 oraz 4.5 wyposażone w wałek rozrządu napędzany pionowym wałem. W rok później na ich bazie Opel produkuje samochód bijący wszelkie rekordy. Wyposażony jest w bardzo nowoczesny osprzęt, 4 zawory na cylinder, ma również ogromną pojemność – 12,3 litra – to największa jednostka jaką kiedykolwiek skonstruowano w tej fabryce. Opel jest największym producentem samochodów w całych Niemczech. Tego samego roku stratuje również produkcja modelu 5, który zostaje nazwany Laleczką (Püppchen) i podobnie jak Doktorwagen odnosi ogromny sukces marketingowy. Zaczyna się I wojna światowa, która zmusza firmę do rozpoczęcia produkcji samochodów ciężarowych, nie zaprzestaje jednak wytwarzania modeli osobowych – jednym z nich był opel 18, pierwszy samochód z silnikiem 6-cylindrowym. Jego niespełna 5-litrowy (4,7) silnik rozwijał moc 50 koni mechanicznych. Po wojnie wznowiona została produkcja jednośladów. Motocykle i rowery Opla cieszą się dużą popularnością. Pod koniec dekady (1919r.) oddano do użytku pierwszy w historii Niemiec tor testowy. Była to owalna droga o betonowej nawierzchni z przeznaczeniem do jazd testowych.

LATA ’20 XX WIEKU

W 1920 roku w fabryce powstała pierwsza rada zakładowa. Pierwszym skonstruowanym po wojnie samochodem był model 8 z silnikiem o mocy 25 koni mechanicznych. Zaprezentowano go w 1921 roku na pierwszych od zakończenia wojny targach motoryzacyjnych. Rok później firma skonstruowała silnik ośmiocylindrowy, dzięki któremu udowodniła swoją wyższość nad konkurencją zdobywając liczne nagrody oraz wygrywając wyścigi – szczególnie uznany w owych czasach wyścig Eifel w 1922 roku. Fritz von Opel wygrał wyścig AVUS w Berlinie co bez wątpienia przyczyniło się do ogromnego sukcesu rynkowego marki. Nie obyło się jednak bez inwestycji. W 1924 roku zainwestowano ponad milion marek w modernizację procesu produkcyjnego, który od tej pory posiadał jedną z najnowocześniejszych linii montażowych na świecie. Wzorem Amerykańskiego Forda wprowadzono produkcję taśmową – to dzięki tej inwestycji wyprodukowano legendarny model 4 o mocy 12 koni mechanicznych, zwany ze względu na swój ciemnozielony kolor i przypominające gałki oczne reflektory „Leśną Żabą” (Laubfrosch). W tym samym roku punkty sprzedażowe serwisujące samochody Opel wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów wprowadzają pakiety standardowych usług w stałych cenach. Do roku 1926 na skutek ogromnego zainteresowania kupujących oraz dzięki nowoczesnym, pozwalającym na duże oszczędności liniom produkcyjnym udaje się obniżyć ceny modelu 4 z początkowej ceny 4500 marek, najpierw do 3000 marek, a następnie 2000. Skutkiem tak drastycznego spadku cen była dostępność tego modelu w szerokim kręgu potencjalnych odbiorców. Pozwoliło to na przyjęcie dużo większej niż dotychczas liczby zamówień i zwiększenie produkcji. Cel inwestycji został bezspornie osiągnięty. w 1928 Opel zostaje największym producentem samochodów w Niemczech. Jego udziały sięgają 37,5% krajowego rynku. Przygotowując się do fuzji z GM firma ulega przekształceniom formalnym i wchodzi na giełdę. W konstruowaniu motocykli Opel osiąga szczyty myśli konstruktorskiej tamtych czasów. Rozwiązania zastosowane w motocyklu „Opel Motoclub” są nowoczesne i awangardowe. Były to m.in: bak paliwa o aerodynamicznym kształcie, siodło powietrzne oraz niespotykana rama wykonana z tłoczonej stali. W tym samym roku bramy fabryki opuszcza również nowy flagowy model samochodu wyposażony w ośmiocylindrowy silnik o mocy 110 KM – nosi on nazwę „Regent”. Niewiele później wystartował testowy program, którego celem było tworzenie pojazdów o napędzie odrzutowym. Modele z silnikami rakietowymi nazwano serią „RAK”. Pierwszy model przyspieszał od zera do 100 km/h w czasie 8 sekund, drugi zaś, testowany miesiąc później osiągnął oszałamiającą, jak na tamte czasy, prędkość 238 km/h – za jego kierownicą zasiada Fritz von Opel . Trzecia generacja pojazdu pobiła wszelkie oczekiwania pokonując na zamkniętej linii kolejowej magiczną barierę 250 km/h o 4 kilometry na godzinę. W roku 1929 firma otwiera ubezpieczalnię „Opel Bank” oraz wprowadza sprzedaż ratalną swoich produktów w tym samym czasie. Rodzina Opel sprzedaje 80% udziałów w spółce Amerykańskiemu koncernowi General Motors za ponad 33 miliony dolarów amerykańskich. W tym samym roku Fritz von Opel wykonuje pierwszy lot samolotem odrzutowym „RAK 1” – próba ma miejsce na lotniku we Frankfurcie.

LATA ’30 XX WIEKU – CIĘŻARÓWKI, 

W 1930 roku wystartowała linia produkcyjna ciężarówki „Blizt”, w rok później zaczęto produkcję pierwszego Opla „dla ludu” z bardzo małym jak na tamte czasy silnikiem o pojemności 1,2 litra, którego 100 tysięcy egzemplarzy opuściło fabrykę przez cztery kolejne lata. Było to bez wątpienia niesamowitym osiągnięciem jak na tamte czasy. Skłoniło to amerykański GM do kupienia pozostałych udziałów. Opel otworzył wtedy szkołę dla fachowców z działu obsługi klienta – znów zrobił to jako pierwszy na rynku. W 1935 roku, już jako całkowita własność GM, Opel prezentuje model Olympia, nazwany tak na cześć planowanych na 1936 rok Igrzysk Olimpijskich w Berlinie. Jest to pierwszy w kraju samochód, który produkowany na skalę przemysłową posiada pełną stalową konstrukcję. Jego zaletami są m.in: wysoki poziom bezpieczeństwa, niska masa oraz dobra aerodynamika. Napędzał go silnik o pojemności 1,3, który był jednostką czterocylindrową o mocy 24 KM rozpędzającym pojazd do prędkości maksymalnej 95 km/h. Poza modelami osobowymi fabryka zaczyna oficjalnie produkować cywilne ciężarówki. Rocznie z taśm produkcyjnych zjeżdża w Branderburgii 25 tysięcy samochodów dostawczych Opel Blitz, a całkowita produkcja fabryk Opla przekracza sto tysięcy sztuk. Na rynek zostaje wprowadzony model P4 – kompaktowy model sprzedawany w bardzo atrakcyjnej cenie. W 1936 roku po raz pierwszy z linii montażowej zjeżdża pierwszy Opel Kadett przy produkcji którego wykorzystano nową, bezpieczniejszą zasadę montowania karoserii do podwozia. Pojazd waży 757 kilogramów, napędza go rzędowy, 4-cylindrowy silnik o pojemności 1,1 litra, który uzyskuje moc 23 KM i rozpędza pojazd nawet do 98 km/h. W tym samym czasie zaprezentowano nowy model „Super 6” – w sprzedaży dostępny jest w wersjach takich jak 4-drzwiowy sedan, 2-drzwiowe coupé lub 4-drzwiowy kabriolet. Do jego napędu użyto silnika o pojemności 2,5 litra i mocy 60 KM. Moc przenoszona była na tylną oś przez 3-biegową, manualną skrzynię biegów. Moc produkcyjna fabryk Opla szacowana jest na ponad 120 tysięcy pojazdów rocznie. Firma staje się największym eksporterem pojazdów w Europie i tradycyjnie już pozostaje największym producentem samochodów w Niemczech. W 75-lecie firmy produkcja skupia się już głównie na samochodach. Przedsiębiorstwo pozbywa się produkcji jednosladów. Rozwiązania technologiczne i licencje sprzedawane są do firmy NSU. Do tego czasu w Oplu powstało ponad 2,5 miliona rowerów. Tego samego roku (1937) w Rüsselsheim rusza jednak produkcja lodówek Frigidaire, a kolejny flagowy model marki (Opel Admiral) produkowany jest z silnikiem o pojemności 3,6 litra i sześciu cylindrach gotowym rozpędzić ważące 1605 kg auto do 132 kilometrów na godzinę. Samochód ten to duża i luksusowa konstrukcja, która konkuruje z ekskluzywnymi markami: Horch, Mercedes-Benz i Maybach. W 1938 pojawia się nowa generacja Opla Olympia, a firma rozwija model Kapitän, który zadebiutował na Genewskich targach motoryzacyjnych wiosną roku 1939 roku i był ostatnim modelem Opla wprowadzonym na rynek przed wybuchem II wojny światowej. Opel czwarty rok z rzędu jest największym producentem samochodów. Zatrudnia 25 374 osoby

LATA ’40 XX WIEKU – WOJNA I ZWIĄZANY Z NIĄ KRYZYS

W czasie wojny ciężarówki Opla były podstawowymi pojazdami Wehrmachtu. Początkiem roku 1940 fabrykę opuścił milionowy Opel Kapitan. W chwilę później, decyzją władz III rzeszy w całym kraju wstrzymano produkcję samochodów osobowych na rzecz wytwarzania ciężarówek z napędem na cztery koła lub gąsienicami. Fabryki Opla zaczynają wytwarzać części do samolotów – kokpity, podwozia oraz zbiorniki paliwa. Po 4 latach bomby aliantów niszczą znaczną ich część. Zakład w Rüsselsheim ulega połowicznemu zniszczeniu, fabryka w Branderburgii praktycznie nie nadaje się nawet do odbudowy. Po wojnie w ramach odszkodowań, maszyny do produkcji Opla Kadetta są demontowane. Ostatecznie zostały po kilku tygodniach od demontażu wysłane do ZSRR. Rok po wojnie Opel produkuje lodówki do użytku domowego oraz wznawia produkcję ciężarówek Blitz, później w 1947r. wznawia również produkcję samochodów osobowych. Pierwszym modelem jaki zaczyna być produkowany jest Olympia, w 1948 częściowo odbudowana fabryka w Rüsselsheim również zaczyna produkować samochody. Na rynek powraca cieszący się wielkim powodzeniem Opel Kapitan.

LATA ’50 XX WIEKU – POWOJENNA ODBUDOWA I ROZKWIT

W 1950 roku zakończono odbudowę zakładu produkcyjnego w Rüsselsheim, gdzie w kolejnym roku zaczyna się produkcja trzeciej generacji modelu Olympia. Dwa lata później na targach we Frankfurcie zostaje zaprezentowany model „Olympia Rekord”, który ze względu na swój design zostaje potocznie nazwany „pontonem”. Ponownie przekroczono roczną produkcję w wielkości 100 tys. egzemplarzy, zaprezentowano również całkowicie nowy technologicznie oraz pod względem stylistycznym model Kapitän, którego do 1956 produkuje się 2 miliony egzemplarzy, warto wspomnieć również że niesamowity sukces rynkowy osiąga Olympia Rekord, której przez 3 lata sprzedano około 850 tys. egzemplarzy. W 1958 roku zaprezentowano kolejną generację Kapitäna, a rok później ma miejsce jego prezentacja z nową jednostką napędową o pojemności 2,6 litra, która staje się hitem. Bogaci ludzie składają wiele zamówień na samochód z tym silnikiem – ma on konstrukcję rzędową, posiada 6 cylindrów i generuje on moc 90 koni mechanicznych. Dostępny jest nie tylko ze skrzyniami manualnymi, ale również 3-biegowym automatem. Tego samego roku firma kończy produkcję lodówek.

LATA ’60 XX WIEKU

W 1960 zaczęto produkcje Opla Rekorda P2. Dwa lata później w Bochum zostaje wybudowana fabryka w której produkuje się nowego Kadetta. Opel świętuje swoją setną rocznicę, odświeżono z tej okazji logo marki. W 1964 zaprezentowano nowe modele klasy premium. Były nimi: Diplomat, Admiral i Kapitan. Napędzały je silniki sześciocylindrowe i ośmiocylindrowe. Wszystkie trzy odnoszą niebywały sukces rynkowy, rok później pojawia się Diplomat z silnikiem V8 – to najszybsze seryjnie produkowane w tamtych czasach coupe, a następcy doczekuje się Kadett, który to przez kolejne 7 lat jest bestsellerem Opla – produkuje się go w ponad 2,5 milionach egzemplarzy, z czego pierwszy milion wyprodukowano do roku 1966. W dwa lata później hasłem „Tylko latanie jest piękniejsze” promowany jest model GT – jego wygląd nawiązuje do Chevroleta Corvette i zdobywa wielkie uznanie nie tylko wśród motoryzacyjnych znawców. W 1969 pojawia się druga generacja modeli: Kapitän, Admiral i Diplomat.

LATA ’70 XX WIEKU – POCZĄTKI 

Od roku 1970 Opel przezywał prawdziwy rozkwit. To wtedy ukazuje się Ascona A, którą w 1974 prowadzą Walter Röhrl i pilot Jochen Berger zostając mistrzami European Rally. W tym samym czasie (1970r.) rozpoczyna się produkcja modelu Manta A oraz Commodore GS/E z innowacyjnym, elektronicznym wtryskiem paliwa. Do 1971 roku fabryka produkuje 10-milionowy samochód i zaczyna produkcję Rekorda D. W 1972 Opel staje się największym producentem samochodów w Niemczech z ponad 20-procentowym udziałem w rynku. Udoskonalony Opel GT z nowoczesnym silnikiem diesla ustanawia wiele rekordów: 2 światowe i 28 międzynarodowych, na torze w Dudenhofen. W 1973 pasy bezpieczeństwa stają się obowiązkowym wyposażeniem samochodów. Do sprzedaży wchodzi Kadett C, jego produkcja jest przewidywana na ponad 1,5 miliona egzemplarzy. 1978 rok to przełomowy moment – do sprzedaży wchodzi Senator (duży, luksusowy, czterodrzwiowy sedan) oraz Monza (samochód sportowy) – w ich najciekawszych wersjach montuje się silniki sześciocylindrowe o mocy 180 koni mechanicznych. Pojemność skokowa tych jednostek napędowych to 3 litry. Koniec dekady kwituje w 1979 roku rozpoczęcie produkcji pierwszego przednionapędowego samochodu marki Opel – Kadetta D – ma to miejsce w fabryce w Bochum.

LATA ’80 XX WIEKU – NOWA ERA W DZIEJACH MARKI

Lata 80 to czas innowacji. Marzenia inżynierów Opla najlepiej obrazował koncept o nazwie Tech1. Posiadał on współczynnik oporu powietrza (CX) na poziomie 0,235. W tamtych czasach był to rekord na skalę światową. Innowacyjne w Oplu były nie tylko kształty – w fabryce stosuje się przyjazne środowisku lakiery (na bazie wody). w 1981 następuje premiera Ascony C oraz Manty B400. W kolejnych latach niemiecki koncern buduje fabrykę w Hiszpanii (Saragossa) – to tam produkuje się Corsę, mały samochód użytkowy, który jest najlepiej sprzedającym się modelem w klasie. W 1982 Walter Röhrl ponownie zwycięża – tym razem w Rajdzie „Monte Carlo Rally”, jadąc Aconą 400 – to pozwala mu osiągnąć tytuł rajdowego mistrza świata. Lata ’80 to też to następne sukcesy, kolejno: 20-milionowy egzemplarz Opla, samochód roku (Kadett E GSI z współczynnikiem CX na poziomie 0,30), debiut Omegi, która w dwa lata po Kadecie również zostaje samochodem roku.

Jest rok 1987, 125-lecie Opel świętuje wprowadzając model Senator B. W 1988 światło dzienne ujrzała pierwsza Vectra, która ewidentnie zapoczątkowuje nową erę w niemieckiej motoryzacji stając się najlepiej sprzedającym się modelem. Jest to auto bardzo zaawansowane technologicznie, o wysokim komforcie, z opcjonalną możliwością napędzania wszystkich czterech kół. Końcem dekady swój debiut przezywa legenda Opla – Calibra. Nowe, duże, sportowe coupe ma niespotykany współczynnik oporu powietrza (CX = 0,26). Równocześnie z linii produkcyjnej zjeżdża 25-milionowy samochód.

LATA ’90 XX WIEKU – POCZĄTKI NOWOCZESNEJ MOTORYZACJI

Koniec XX wieku to początki innowacji i ekologii. Początkiem dekady Opel wdraża zaawansowany system odzyskiwania plastików oraz stara się wyeliminować z procesu produkcyjnego substancje i materiały toksyczne – między innymi kadm, azbest oraz liczne rozpuszczalniki. W 1991 roku kończy się produkcja Kadetta – zastępuje go Astra F. Opel konstruuje swój pierwszy samochód terenowy – Fronterę, zostaje ona europejskim liderem w swojej klasie. Rok później na rynku pojawia się również większy model terenowy – Monterey oraz lekki pickup Campo. W roku 1993 do sprzedaży trafia druga generacja miejskiego samochodu – Corsa B, a rok później kolejna generacja Omegi w dwóch odmianach: sedan i kombi. Rozpoczyna się również sprzedaż Tigry – młodszej siostry modelu Calibra. Wprowadzając mniejsze modele swoją ofertę Opel kieruje również do młodszych kierowców. Wraz z Calibrą, Tigra stanowi kanon stylistyki motoryzacyjnej.

Druga połowa lat ’90 to m.in prezentacja Vectry B. Opel jako pierwszy stosuje w silnikach diesla wtrysk bezpośredni i turbosprężarki. Manuel Reuter w 1996 roku prowadząc model Calibra wygrywa międzynarodowe mistrzostwa (ITC). W 1997 roku rozpoczyna się na dobre era informatyzacji. Rozpoczyna się program nazywany „inicjatywą mobilną”, którego celem jest jest spopularyzowanie systemu nawigacji satelitarnej. Po raz pierwszy w historii marki sprzedawany jest samochód wyosażony w mały 3-cylindrowy silnik. Jest to jednostka o pojemności 1-litra napędzająca model Corsa B. Wznowiona równiez zostaje produkcja samochodów dostawczych. Opel Arena jest bliźniaczym modelem Renault Traffic. Końcem XX wieku wprowadzono do produkcji kolejny model dostawczy – Movano, a terenówki przeszły facelifting. Opel otwiera pierwszą fabrykę w Polsce – w Gliwicach, a w Rüsselsheim siedzibę główną, która na cześć Adama Opla nazwana zostaje jego imieniem – otwiera ją  oficjalne kanclerz Niemiec, a Opel świętuje stulecie na rynku motoryzacyjnym (cała firma ma niespełna 140 lat). Z tej okazji zostaje otwarte centrum dla zwiedzających (Opel Live). Fabrykę opuszcza 50-milionowy samochód. Rozpoczyna się produkcja modelu Zafira, który rozpoczyna historię gamy kompaktowych vanów. Pojawia się nowoczesny system aranżacji wnętrza pojazdów znany pod nazwą „Flex 7”.

XXI WIEK (PIERWSZA DEKADA) – HISTORIA NAJNOWSZA

Początkiem XXI wieku Opel rozpoczyna produkcję w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii. Na halach produkcyjnych swój debiut przeżywa nowy model ‚Agilla’ – to pierwszy mikrovan niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego. Jest użyteczny, pakowny, ekonomiczny i został stworzony z myślą o jeździe po mieście. W tym samym roku na genewskich targach motoryzacyjnych zaprezentowana zostaje koncepcyjna Zafira oraz silnik o nazwie kodowej Z22SE – to jednostka o pojemności 2,2 litra i mocy 147 koni mechanicznych. Zafiry sprzdawane w salonach są opcjonalnie wyposażane w fabryczne instalacje LPG. W tym samym czasie swój debiut przeżywa Astra H Bertone – coupe, samochód który jest niejako następcą Calibry, po której w 1997 roku została niewypełniona przez Opla luka w klasie dużych samochodów sportowych. W rok później (2001) światowy hit – Opel Corsa, zostaje gruntownie zmodernizowany. Jego trzecia generacja jest bardzo udaną konstrukcją, szczególnym powodzeniem cieszą się wersję z nieśmiertelnym, fiatowskim 1.3 CDTi oraz ekonomicznym benzynowym 1.2. Dzięki modelowi Zafira OPC, Opel jest producentem najszybszego seryjnego vana na świecie. Astra H pojawia się również w odmianie cabrio – dach niestety nie jest sztywny, to jednak jedna z niewielu wad tego samochodu – no, może poza bardzo awaryjnymi pompami wtryskowymi w dieslach 2.0 i 2.2. W 2002 roku kanclerz Niemiec (Gerhard Schröder) otwiera najnowocześniejszą na świecie fabrykę samochodów – ma to miejsce w Rüsselsheim. W ofercie pojawia się nowa, trzecia już generacja Vectry, jej odmiana GTS (sprzedawana po liftingu jako OPC) wyznacza nowe trendy na rynku motoryzacyjnym. To jeden z pierwszych modeli dzięki którym powstała koncepcja tzw. „4-drzwiowego coupe”. W tym samym czasie firma otwiera swoją główną siedzibę w stolicy kraju – Berlinie. W roku 2003 debiutuje opel speedster w odmianie turbo. Ten supersamochód produkowany jest od 2000 roku we współpracy z lotusem. Zaprojektowany został na bazie popularnego modelu Lotusa – Elise. Jego wersja specjalna nazwana „Opel ECO Speedster” ustanowiła 17 światowych na torze w Dudenhofen. Równoczesnie rozpoczyna się produkcja Opla Signum i Merivy, a Astra kombi posiada opcjonalną możliwość zasilania gazem CNG. Do gamy silnikowej wkraczają wielkimi krokami silniki CDTi z rewolucyjną technologią common-rail. Jednostki benzynowe wyposażone zostają w technologię TwinPort, która ma na celu obniżenie spalania. Targi motoryzacyjne we Frankfurcie to okazja do zaprezentowania światu kolejnych nowości firmy Opel – debiutuje tam trzecia generacja Astry (model H) oraz Vectra po faceliftingu i rewolucyjny koncept „Insignia”. Opel projektuje nowoczesny filtr cząstek stałych – urządzenie które do dziś w ASO kosztuje małą fortunę i spędza sen z powiek właścicielom samochodów z silnikami diesla, które mają spore przebiegi. w 2004 roku Opel produkuje 60-milionowy samochód. Od tego roku w sprzedaży dostępna jest również Tigra TwinTop (mały kabriolet) oraz trzecia generacja Astry w odmianie kombi. Odbywają się targi w Paryżu, gdzie prezentuje się odmianę GTC Astry – to usportowiona, trzydrzwiowa odmiana tego popularnego modelu. Osiąga ona wielki sukces rynkowy i ze względu na swoją trwałość oraz stosunkowo niskie koszty eksploatacji cieszy się powodzeniem również na rynku wtórnym.

Druga połowa pierwszej dekady XXI wieku to wiele przełomów. W roku 2005 Zafira z silnikiem 1.6 zasilanym gazem ziemnym (CNG) jest najlepiej sprzedającym się samochodem na paliwo alternatywne w całych Niemczech. Odbywa się kolejna edycja targów w Genewie, gdzie do gamy usportowionych wersji (OPC) dołącza nowa generacja Astry i Zafira, która od tego roku jest produkowana w drugiej generacji. Silnik 1.3 CDTi zostaje uznany za „Silnik Roku 2005” w segmencie silników małolitrażowych.

Wszystkie samochody osobowe Opla z napędem diesla są wyposażane w filtry cząstek stałych. We Frankfurcie debiutują sportowa i elegancka Astra TwinTop, koncepcyjny SUV Antara, Vectra w topowej wersji OPC oraz nowa Zafira zasilana CNG. Natomiast w Bolonii Opel prezentuje odświeżoną Merivę, której wersja OPC zostaje pokazana na targach w Essen. Zafira zdobywa nagrodę „Złotej Kierownicy” jako najlepszy Van kompaktowy. Pierwsza w historii motoryzacji panoramiczna szyba w produkowanym seryjnie samochodzie to ogromny atut sprzedawanej od 2006 roku Astry GTC.  General Motors w tym czasie otwiera nowoczesne centrum wzornictwa – tradycyjnie w Rüsselsheim jedną z jego wielu zasług będzie w niedalekim czasie zaprojektowanie innowacyjnych, a zarazem niezwykle przyjemnych dla oka nadwozi do nowych modeli oraz kolejnych generacji znanych już użytkownikom pojazdów. W testach NCAP kolejna generacja Corsy produkowana w Eisenach i Saragossie zdobywa 5 gwiazdek w kategorii bezpieczeństwa pasażerów, rok później zaprezentowana zostaje jej 192-konna odmiana napędzana silnikiem 1.6 Turbo. Corsa to pierwsze produkowane auto, które seryjnie można wyposażyć w bagażnik rowerowy chowający się w tylnym zderzaku. Równocześnie rozpoczyna się produkcja Opla Antary, który jest odpowiedzią marki na modne w tym czasie miejskie SUVy. Bardzo przełomowy był rok 2008. To historyczna chwila w dziejach marki. To wtedy po raz pierwszy zaprezentowany zostaje model Insignia – ma to miejsce na międzynarodowych targach motoryzacyjnych w Londynie. Dzięki wspomnianemu wcześniej nowemu działowi wzornictwa GM i bardzo zaawansowanej technologii, całkowicie zmienia ona wizerunek marki, rozpoczynając nowy rozdział w dziejach Opla. W roku 2009 zostaje ona samochodem roku – nie dziwi to nikogo. Niestety światowa motoryzacja przeżywa kryzys, wszystkie firmy borykają się z wielkimi trudnościami – głównie w sprzedaży i produkcji. Gdyby nie Insignia i jej niebywały sukces rynkowy, który przerósł wszelkie oczekiwania, GM mógłby mieć poważne problemy z marką Opel. W tym samym roku jednak premierę ma ekologiczny Opel Ampera – to samochód elektryczny, model bliźniaczy Chevroleta Volta. Bez ładowania jest w stanie przejechać do 80 kilometrów. Posiada zintegrowany agregat prądotwórczy dzięki czemu zasięg zwiększyć można nawet do pięciuset kilometrów. Dzięki modelowi Insignia Opel przeżywa prawdziwe oblężenie – w ciągu roku na terenie Europy przez sieć salonów sprzedaży zostaje złożonych ponad 150 tysięcy zamówień na ten samochód. Zostaje wprowadzona wersja kombi, którą nazwano „Sports Tourer”. Klienci mogą zamówić również wersję OPC, która jest najmocniejszym seryjnie produkowanym Oplem w historii – jej silnik 2.8 Turbo generuje 325 koni mechanicznych – nie sprawia większych kłopotów, a jego poprzednie generacje są doskonale znane mechanikom którzy mieli do czynienia z Vectrami OPC. Idąc za ciosem, zaprezentowana w tym samym roku, kolejna generacja Astry nawiązuje stylistyką do Insigni, która zdążyła już zdobyć wielkie uznanie. W Samochodach marki opcjonalnie montuje się wiele ciekawych rozwiązań – m.in system monitoringu znaków drogowych, który pokazuje przeczytane znaki na wyświetlaczu oraz system asystenta pasa ruchu, ostrzegający przed wyjechaniem poza linię ciągłą. Wkrótce po premierze Astry GM otrzymuje ponad 50 tysięcy zamówień na ten model. To kolejny wielki sukces marki.

XXI WIEK (DRUGA DEKADA) – WPROWADZENIE DO PRZYSZŁOŚCI

W 2010 roku do sprzedaży zostaje wdrożona druga generacja Movano. Jest to samochód w pełni konfigurowalny – może posiadać aż cztery długości nadwozia, trzy wysokości dachu, a nawet napęd na którąkolwiek z osi. Biorąc pod uwagę pakiety wyposażenia, kupujący ma aż trzysta możliwości dopasowania sprzętu do własnych upodobań.Tego samego roku ma miejsce premiera nowej Merivy. Bardzo zaskakujące są w niej… drzwi. Otwierają się ona w dwie strony – przednie tradycyjnie, tylne zaś w stronę odwrotną. Samochód zdobywa nagrodę „Złotej Kierownicy”. Rok później swoje premiery mają: sportowa Astra GTC, Zafira Tourer (która w 2012 roku zdobywa tytuł „Złotej Kierownicy”) oraz stworzone jako bliźniaczy model Fiata Fiorino (nie tak jak dotychczas, budowane na bazie Corsy), nowe Combo. Corsa zaś przechodzi facelifting. W 2012 roku Ampera zdobywa Tytuł „Samochodu Roku 2012”, uzyskuje również bardzo dobre wyniki sprzedaży w Europie, na Polskich drogach jednak nie widać jej praktycznie w ogóle. Jedyne egzemplarze które można uświadczyć to te sprowadzone zza granicy. W naszym kraju nie jest dostępna w sprzedaży. Astra zostaje wprowadzona również w wersji sedan – nie zdobywa jednak zbytniej popularności. Kolejne targi w Genewie są w 2012 roku miejscem dwóch premier firmy, zostaje tam zaprezentowana Mokka – mały SUV, oraz nowa, najmocniejsza w historii, Astra OPC. Tego samego roku w Paryżu debiutuje kolejny model – Adam. Swoją nazwą nawiązuje do historii firmy i jest najmniejszym samochodem marki. Ma największe z wszystkich do tej pory produkowanych modeli możliwości personalizacji. W ciągu roku od rozpoczęcia produkcji zyskuje on wiele znaczących nagród. Do kwietnia 2014 wyprodukowano 3 miliony egzemplarzy Adama. W 2013 roku marka robi kolejny rewolucyjny krok – prezentuję piękny, duży kabriolet o równie rewolucyjnej nazwie Cascada. To auto bardzo eleganckie, komfortowe i nowoczesne. Na targach we Frankfurcie zaprezentowana zostaje Monza – futurystyczne, duże coupe, które nazwą nawiązuje do popularnego modelu z lat siedemdziesiątych. Jest jednak tak nowoczesny, niekonwencjonalny i różny od dotychczasowych wizji tego typu samochodów, że ostatecznie nie zostają podjęte kolejne kroki w celu urealnienia jego sprzedaży. Na tych samych targach zaprezentowano nową Insignię Country Tourer, która wzorem Audi AllRoad była podwyższoną wersją kombi z napędem na cztery koła. Samochód ten sprawia wrażenie umięśnionego pojazdu, który potrafi radzić sobie w terenie – nie jest to tylko fantazja, ponieważ dzięki inteligentnemu systemowi napędu wszystkich kół auto na prawdę prowadzi się wzorowo, terenówką jednak nie jest… Ten sam rok zaskoczył klientów również nową gamą silnikową – do sprzedaży trafiły nowoczesne, małolitrażowe, często uturbione jednostki benzynowe, oraz diesel 1.6 CDTi. Silniki te z założenia miały być ekologiczne, obniżać spalanie i być przyjazne dla naszego portfela, czas pokazał jednak, że pieniądze zaoszczędzone na paliwie trzeba było wydawać na inne rzeczy: awaryjne klapy wirowe w kolektorach, zacinające się zawory EGR oraz awarie filtra DPF… Mając nadzieje na powtórzenie sukcesu Adama we współpracy z Chevroletem w 2015 roku do sprzedazy trafia model Karl. Zastąpić ma on Agillę drugiej generacji. Oferowany jest z trzycylindrową jednostką o pojemności 1 litra. W tym samym roku rozpoczyna się produkcja Astry K – kolejnego modelu, który użytkownicy określają ze względu na duże wizualne podobieństwo wnętrza jako „pomniejszoną Insignię”. Od 2017 roku rusza sprzedaż Opla Crosslanda X, który jest nowszym konkurentem Mokki. Zaprezentowana zostaje również druga generacja modelu Insignia. GM Sprzedaje markę Opel z powodów finansowych. Jej właścicielem staje się francuski koncern PSA Peugeot Citroën.

Na tą informację trafiło 1013 szukających

Przeczytaj również inne nasze wpisy...

Zostaw komentarz

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.