MotoInfo Skrzynie biegów Vivaro/Movano

Vivaro Traffic Master Movano 1.9 opis F9Q762 F9Q760

logo vivaro

Vivaro to połączenie inteligentnego stylu, dobrej ceny, niskiego kosztu eksploatacji oraz szerokiej wariancji nadwoziowej.
Był to projekt opracowany w celu stworzenia nie tylko Vivaro, ale także Nissan Primastar i Renault Traffic, poza nadwoziem i kilkoma wariantami wykończenia, te trzy modele niewiele się różnią. Niewątpliwie jednak od 2001 roku, kiedy to zaczęto produkcję, Vivaro jest najlepiej sprzedającym się modelem.

Vivaro wyposażono w wiele ciekawych jednostek, lecz silniki 1.9 zdominowały sprzedaż,

SILNIKI W VIVARO:
F9Q762= 1.9 turbodiesel 60kW
F9Q760= 1.9 turbodiesel 74kW
F9Q774= 1.9 turbodiesel 59kW
F4R720= 2.0 benzyna   88kW
F4R820= 2.0 benzyna   86kW
G9T750= 2.2 turbodiesel 73kW
G9U750= 2.5 turbodiesel 84kW
G9U754= 2.5 turbodiesel 73kW lub 84kW
G9U730= 2.5 turbodiesel 98kW skrzynia PK6 do tego modelu została zmieniona i zastosowano sprzęgło dwumasowe

G9u632= 2.5 turbodiesel 88kW PDF

G9u632= 2.5 turbodiesel 107kW PDF

G9u650= 2.5 turbodiesel 74kW PDF

G9u650= 2.5 turbodiesel 88kW

M9R780= 2.0 turbodiesel 66kW
M9R780= 2.0 turbodiesel 84kW

Opis siników rodziny F9Q:

KOD SILNIKA F9Q760

Do celów vivaro wyposażono go w system common rail BOSCH CP3 z wtryskiem bezpośrednim oraz zawór EGR, co zmniejszyło poziom emisji szkodliwych spalin oraz wyciszyło jego pracę.

F9Q762

SILNIK / o zapłonie samoczynnym, doładowany turbosprężarką, z chłodzeniem powietrza doładowanego z wtryskiem bezpośrednim do komory umieszczonej w tłoku, czterosuwowy, czterocylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, po dwa zawory na jeden cylinder, z jednym wałkiem rozrządu w głowicy, umieszczony poprzecznie z przodu, napędzający koła przednie.

Silniki 1.9 dostępne były w dwóch warianty mocy 59kW i 74kW, obie jednostki były niemalże identyczne, za wyjątkiem listwy common rail i nie odbiegały parametrami od silnika benzynowego:

porównanie

Układ rozrządu / wałek rozrządu w głowicy, podparty na pięciu łożyskach, napędzany paskiem rozrządu,osiem zaworów w głowicy, ustawione prostopadle do osi wałka rozrządu pod każdą jego krzywką.
Luz roboczy zaworów /
-ssące 0.20mm ? 0.05
-wydechowe 0.40mm ? 0.05
pasek rozrządu/ szerokość 26mm liczba zębów 132
pasek napędzany od koła wału korbowego
napędza:
-pompę wody zewnętrzną stroną
-pompę common rail
-wałek rozrządu
-napinacz zewnętrzną stroną
napięcie paska za pomocą narzędzia specjalnego 90Hz ? 3Hz
-wymiana paska rozrządy/ VIN->3V610499 co 115 tyś km, VIN-3V610499-> co 115 tys. km
Głowica/ aluminiowa, wysokość 162.75 ? 1.75

Układ chłodzenia / zamknięty, o obiegu wymuszonym przez pompę odśrodkową, zawierający termostat, chłodnicę, zbiornik wyrównawczy,  wentylator.
Termostat / umieszczony na stałe w plastikowej obudowie, z lewej strony głowicy
– temperatura początku otwarcia 92°C
Pompa cieczy chłodzącej / odśrodkowa, napędzana od wału korbowego paskiem rozrządu

Układ smarowania / pod ciśnieniem, z wymiennikiem ciepła typu olej – ciecz chłodząca, z dyszami natrysku oleju na denka tłoków
Pompa oleju / zębata, o zazębieniu zewnętrznym, umieszczona w misie olejowej i napędzana łańcuszkiem, zawierająca zawór przelewowy i regulator ciśnienia oleju,
Ciśnienie oleju (w temperaturze 80°C)
– 1000rpm- 1.2 bar
– 3000rpm- 3.5 bar
Filtr oleju / metalowy umieszczony z przodu silnika

Układ zasilania / wtrysk bezpośredni Common Rail, z doładowaniem turbosprężarką, z chłodzeniem powietrza doładowanego, z recyrkulacją spalin EGR, sterowany elektronicznie (układ Bosch EDC 15 c3 i c13), zawierający:
– zbiornik paliwa,
– pompa paliwa  (modele bez gruszki do odpowietrzania przy filtrze paliwowym)
filtr paliwa,
– filtr powietrza,vivaro ecu
turbosprężarkę,
elektropneumatyczny zawór sterujący turbosprężarką
– pompę Common Rail CP3
– wspólną listwę (common rail)
– wtryskiwacze,
– chłodnicę powietrza doładowanego
– czujnik ciśnienia common rail
regulator ciśnienia paliwa
– pedał przyspieszenia
– czujnik wału korbowego
– czujnik temperatury paliwa
– czujnik temperatury wody
– czujnik ciśnienia atmosferycznego
– czujnik temperatury powietrza
– czujnik wałka rozrządu
przepływomierz
zawór egr
czujnik ciśnienia w kolektorze ssącym
– katalizator

Filtr paliwa / z wymiennym wkładem i podgrzewaniem elektrycznym we wsporniku filtru sterowanym elektronicznie
– odwadnianie / co 15 000 km lub co 1 rok
– wymiana wkładu / co 20 000 km lub co 2 lata
– pompa paliwa w baku 2 bary, przepływ 80/100 L/hcp3
Filtr powietrza / suchy, z wymiennym wkładem papierowym
– wymiana / co 20 000 km lub co 2 lata
Pompa common rail/Ciśnienie tłoczenia 300 bar na biegu jałowym i 1350 bar przy pełnym obciążeniu
Kolejność wtrysku 4-2-1-3
(cylinder nr 1 od strony skrzyni biegów)
Minimalne ciśnienie do odpalenia 160 bar
Prędkość obrotowa biegu jałowego 800 ? 50 obr/min
(regulowana za pomocą testera Opel Tech 2)
Prędkość obrotowa maksymalna (bez obciążenia) 4160 ? 150 obr/min
Prędkość obrotowa maksymalna (z obciążeniem) 1370 ? 100 obr/min

Czujnik ciśnienia common rail/ wkręcony w listwę
rezystancja:
-1 i 2,1 i 3 = 4.3 Mohminjector
-2 i 3 1050 ohm
Wtryskiwacze/ common rail Bosch rezystancja poniżej 2 ohm
Regulator ciśnienia paliwa/wkręcony w CR
-rezystancja ok 5ohm przy 20°C
pedał gazu/elektroniczny
rezystancja:
-ścieżka 1 1200 ? 480 ohm
-ścieżka 2 1700 ? 680 ohm
czujnik wału korbowego/montowany w obudowie skrzyni biegów
-rezystancja: 800 ? 80 ohm przy 20°C
Czujnik temperatury paliwa 2o50 ohm
czujnik temperatury powietrza/ zintegrowany z przepływomierzem 2170 ohm przy 25°C
czujnik ciśnienia atmosferycznego/wbudowany w komputer sterujący ECU
czujnik wałka rozrządu/wykorzystuje efekt halla
czujnik temperatury wody/ umieszczony w obudowie termostatu od strony ściany grodziowej
-rezystancja 2252 ? 112 ohm
przepływomierz/przykręcony do obudowy filtra powietrza
piny:
-1 czujnik temperatury zasysanego powietrza
-2 masa
-3 5v
-4 +12v
-5 sygnał przepływu powietrza
-6 masa
EGR/przykręcany trzema  śrubkami M6 do kolektora ssącego
piny:
-1 i 5 rezystancja 8 ? 0.5ohm
-2 i 4 rezystancja 4 ? 1.6 Kohm
Świece do podgrzewania wody 0.45 ? 0.05 ohm
Świece żarowe 0.6 ohm

Waga silnika F9Q760 F9Q762/ 162.5 kg

Kody skrzyń biegów PK5, PK6, PA6, PA6 z MTA, PF6, PF6 z MTAPK5 PK6.

Podstawowe niedociągnięcia w Vivaro: to psujące się nagminnie skrzynie biegów, których przewaliliśmy już dziesiątki-rekord wyciągnięcia skrzyni biegów z vivaro 1.9 = 31 minut ze stoperem w ręku…, kto próbował samemu lub bez narzędzi wie, ile jest tam miejsca.
Skrzynie nie padają same, tylko z przeciążenia lub w wyniku  sposobu użytkowania, jak jeździsz – tak masz, im większe obciążenia przenoszą, tym większe ryzyko defektu; warto regularnie sprawdzać i raz na dwa lata wymieniać olej.
Stary olej zawsze zlewać do czystego naczynia ,a następnie poświecić latareczką , mieniące się drobinki metalu świadczą o usterce.
Im wcześniej usuniemy usterkę,  tym mniejsze koszty poniesiemy.

Wysprzęgliki rozszczelniają się, po wymianie ciężko odpowietrzyć

Świece żarowe i wtryskiwacze zapiekają się w głowicy, a zwłaszcza na cylindrze czwartym (pierwszy od strony rozrządu), jest to wynik niedopracowanej osłony silnika, po której spływająca woda trafia właśnie w to miejsce.
Specjalizujemy się w wyciąganiu urwanych świec, jak również zapieczonych wtryskiwaczy, np A-klasa 1.7, movano 2.2, sprinter 2.9, opel 1.9, vw 2.0 świece pod pokrywą wałka rozrządu itp.
Warto pamiętać, aby nowy wtryskiwacz zawsze przed włożeniem w głowice przesmarować specjalną pastą zapobiegającą zapiekaniu się.

Wrażliwy układ paliwowy- pompy common rail, wtryskiwacze, pompy w baku, nieszczelność układu (z reguły po naprawie u pana Nowaka w stodole, co sobie po godzinach dorabia)…!
Sprawdzać przy każdej wymianie filtra paliwa, co jest na dnie filtra – gdy są opiłki to zła wróżba.
Widziałem dziurę w tłoku spowodowaną zepsutym wtryskiwaczem, Anglik twierdził, że słyszał stukanie w silniku 10000mil temu, ale nie miał czasu podjechać na serwis…!

Spękany pasek osprzętu, tak się zaczyna, a kończy na remoncie głowicy. Konstruktorzy wymyślili „szmacianą” obudowę paska rozrządu, „farfocle” z paska osprzętu bez najmniejszych problemów niszczą osłonę i dostają się w rozrząd.

Usterka czujnika ciśnienia w kolektorze ssącym MAP sensor Bosch, zaświeca się kontrolka spirala, a pod maską brzęczy zawór elektropneumatyczny sterujący turbosprężarką po prawej stronie.

>>Jest on dostępny w naszym sklepie<<

Turbosprężarki lubią się psuć i silnik dostaje samozapłonu.

Zawory EGR blokują się lub woda dostaje się do wewnątrz, robi zwarcie i wyskakują błędy o wszystkim, co jest zasilane wraz z zaworem.Możemy wyrzucić elektronicznie zawór EGR.

Często przetarte przewody instalacji silnika lub pozrywane wewnątrz żyły od drgań, zwłaszcza na wtyczce do pompy common rail. Bóg jeden wie, ile pomp wymieniono na darmo.  Jadąc, auto gaśnie, zapala się czerwona kontrolka, po jakimś czasie auto odpala, sprawdzenie błędów i diagnoza –  pompa cr. Często jest to prawda , ale często po wymianie usterka ustępuje, bo ruszono wtyczka i przewodem do pompy, lecz po 500km klient wraca i usterka ta sama. Niestety, ten model tak ma zresztą, podobnie jak większość renówek. Oto typowy przykład: >>vivaro nie odpala<<

PS pisałem na Elektrodzie do momentu aż moderator Kamil Gulczuk (na forum gulson) zablokował mnie:

Odpisałem konkretnie na temat ale po angielsku Opel Vivaro 1.9 DTI Po opaleniu brak reakcji na potencjomertr gazu

  W zamian:
  „Blokada pisania za zamieszczanie podejrzanych w treści postów o charakterze spamu. Do czasu złożenia wyjaśnień.” Od tej pory mam to w nosie zarejestrowałem się na forum angielskim i jest tam więcej informacji niż przypuszczałem a dzielenie się wiedzą przebiega w obie strony…


Przepływomierze powietrza zaniżają wartości, fałszują itp., przestrzegam przed kupnem tanich zamienników, ponieważ co piąty na starcie jest zepsuty, a co drugi fałszuje parametry. Jest on dostępny w naszym sklepie.

 

Widziałem zwierzątko w przewodzie dolotowym do filtra powietrza, auto nie zapalało, a rozrusznik kręcił jakby rozrząd przeskoczył.

Szmatka w baku pozostawiona podczas naprawy w innym serwisie! Auto na długich zakrętach na autostradzie gasło-weź to zdiagnozuj!

Zaciski hamulcowe zacierają się, pierwszym objawem jest nierównomierne zużycie klocków hamulcowych.

Pompy wspomagania, po prostu nie wytrzymują.

Vivaro nie jest idealnym pojazdem jak większość samochodów na naszych drogach.
Możemy już zapomnieć o aucie na ćwierć wieku, jakim był golf II lub transit, teraz liczy się tania i szybka produkcja, serwisowanie, a po gwarancji wszystko leci jak dzikie gęsi na jesień i nie ma tu reguły, czy jest to toyota, mercedes czy volvo. Wszystko jest robione jako delikatne i nierozbieralne bezobsługowe elementy lub w zespole z czymś bardzo drogim.

Czekam na wasze opinie…

………………………………………………………………………………………………………………………………………

Rozkodowanie odszyfrowanie kodu VIN, czyli numeru nadwozia w vivaro, tabel1 dla pojazdów do 2005 roku tabela2 powyżej 2005:

vin w innych pojazdach opel: >>kliknij tutaj<<

Modele do 2005 roku

Modele po 2005 roku

Na tą informację trafiło 64426 szukających

Przeczytaj również inne nasze wpisy...

177 komentarzy

Avatar
Tomek 4 maja 2019 at 16:30

Witam. Posiadam Opla Vivaro 1.9 74KW z 2003r. Czasami podczas jazdy zapala mi się kontrolka świec żarowych i za chwilę gaśnie. No i jest to brzęczenie z prawej strony (zawór elektropneumatyczny?) Czy to jest usterka tego czujnika ciśnienia w kolektorze ssącym MAP sensor Bosch. Czy zaworu elektropneumatycznego. Napiszę jeszcze że auto ma bardzo słabą reakcje po wciśnięciu gazu na wolnych obrotach.

Odpowiedz
Avatar
Marcin 12 marca 2019 at 13:15

Co trzeba wymienić w Traficu 1.9 82KM, żeby zrobić z niego 101KM (lub więcej).
Znalazłem wpis, że listwę wtryskową oraz oprogramowanie w sterowniku. Czy coś jeszcze? Turbina?
pozdrawiam

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 6 czerwca 2019 at 13:40

Wszystko co wiemy napisane jest we wpisie…

Odpowiedz
Avatar
MarcinK 10 marca 2019 at 17:18

Witam
Temat dotyczy mojego niedawnego nabytku – Trafic 1.9 82KM. Auto ma 260kkm przelotu, raczej przebieg prawdziwy.
Auto jeździ normalnie, nie kopci, na postoju silnik pracuje bardzo ładnie, czy zimny czy rozgrzany.
Problem mam taki, że podczas jazdy (na wszystkich biegach) przy delikatnym odpuszczaniu gazu z silnika słychać takie rytmiczne stukanie/cykanie, jakby spalanie stukowe. Stukanie to znika natychmiast po lekkim dodaniu gazu lub całkowitym odpuszczeniu gazu (słyszalne jest tylko przy utrzymywaniu gazu w pozycji do podtrzymania prędkości jazdy). Zjawisko to najbardziej słyszalne jest w zakresie obrotów 1700-2200. Sprawdzałem błędy – błędów brak.
Proszę o jakąś wskazówkę, gdzie szukać przyczyny. Czy to układ wtryskowy? Do sprawdzenia wtryski?
Z góry dziękuję za pomoc, pozdrawiam

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 6 czerwca 2019 at 13:56

Dokładnie, niech Pan zacznie od odczytania błędów z komputera, analizy danych w czasie rzeczywistym i sprawdzenia układu paliwowego

Odpowiedz
1 6 7 8

Pozostaw odpowiedź Grzesiek Anuluj odpowiedź

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.