MotoInfo Skrzynie biegów Vivaro/Movano

Vivaro Traffic Master Movano 1.9 opis F9Q762 F9Q760

logo vivaro

Vivaro to połączenie inteligentnego stylu, dobrej ceny, niskiego kosztu eksploatacji oraz szerokiej wariancji nadwoziowej.
Był to projekt opracowany w celu stworzenia nie tylko Vivaro, ale także Nissan Primastar i Renault Traffic, poza nadwoziem i kilkoma wariantami wykończenia, te trzy modele niewiele się różnią. Niewątpliwie jednak od 2001 roku, kiedy to zaczęto produkcję, Vivaro jest najlepiej sprzedającym się modelem.

Vivaro wyposażono w wiele ciekawych jednostek, lecz silniki 1.9 zdominowały sprzedaż,

SILNIKI W VIVARO:
F9Q762= 1.9 turbodiesel 60kW
F9Q760= 1.9 turbodiesel 74kW
F9Q774= 1.9 turbodiesel 59kW
F4R720= 2.0 benzyna   88kW
F4R820= 2.0 benzyna   86kW
G9T750= 2.2 turbodiesel 73kW
G9U750= 2.5 turbodiesel 84kW
G9U754= 2.5 turbodiesel 73kW lub 84kW
G9U730= 2.5 turbodiesel 98kW skrzynia PK6 do tego modelu została zmieniona i zastosowano sprzęgło dwumasowe

G9u632= 2.5 turbodiesel 88kW PDF

G9u632= 2.5 turbodiesel 107kW PDF

G9u650= 2.5 turbodiesel 74kW PDF

G9u650= 2.5 turbodiesel 88kW

M9R780= 2.0 turbodiesel 66kW
M9R780= 2.0 turbodiesel 84kW

Opis siników rodziny F9Q:

KOD SILNIKA F9Q760

Do celów vivaro wyposażono go w system common rail BOSCH CP3 z wtryskiem bezpośrednim oraz zawór EGR, co zmniejszyło poziom emisji szkodliwych spalin oraz wyciszyło jego pracę.

F9Q762

SILNIK / o zapłonie samoczynnym, doładowany turbosprężarką, z chłodzeniem powietrza doładowanego z wtryskiem bezpośrednim do komory umieszczonej w tłoku, czterosuwowy, czterocylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, po dwa zawory na jeden cylinder, z jednym wałkiem rozrządu w głowicy, umieszczony poprzecznie z przodu, napędzający koła przednie.

Silniki 1.9 dostępne były w dwóch warianty mocy 59kW i 74kW, obie jednostki były niemalże identyczne, za wyjątkiem listwy common rail i nie odbiegały parametrami od silnika benzynowego:

porównanie

Układ rozrządu / wałek rozrządu w głowicy, podparty na pięciu łożyskach, napędzany paskiem rozrządu,osiem zaworów w głowicy, ustawione prostopadle do osi wałka rozrządu pod każdą jego krzywką.
Luz roboczy zaworów /
-ssące 0.20mm ? 0.05
-wydechowe 0.40mm ? 0.05
pasek rozrządu/ szerokość 26mm liczba zębów 132
pasek napędzany od koła wału korbowego
napędza:
-pompę wody zewnętrzną stroną
-pompę common rail
-wałek rozrządu
-napinacz zewnętrzną stroną
napięcie paska za pomocą narzędzia specjalnego 90Hz ? 3Hz
-wymiana paska rozrządy/ VIN->3V610499 co 115 tyś km, VIN-3V610499-> co 115 tys. km
Głowica/ aluminiowa, wysokość 162.75 ? 1.75

Układ chłodzenia / zamknięty, o obiegu wymuszonym przez pompę odśrodkową, zawierający termostat, chłodnicę, zbiornik wyrównawczy,  wentylator.
Termostat / umieszczony na stałe w plastikowej obudowie, z lewej strony głowicy
– temperatura początku otwarcia 92°C
Pompa cieczy chłodzącej / odśrodkowa, napędzana od wału korbowego paskiem rozrządu

Układ smarowania / pod ciśnieniem, z wymiennikiem ciepła typu olej – ciecz chłodząca, z dyszami natrysku oleju na denka tłoków
Pompa oleju / zębata, o zazębieniu zewnętrznym, umieszczona w misie olejowej i napędzana łańcuszkiem, zawierająca zawór przelewowy i regulator ciśnienia oleju,
Ciśnienie oleju (w temperaturze 80°C)
– 1000rpm- 1.2 bar
– 3000rpm- 3.5 bar
Filtr oleju / metalowy umieszczony z przodu silnika

Układ zasilania / wtrysk bezpośredni Common Rail, z doładowaniem turbosprężarką, z chłodzeniem powietrza doładowanego, z recyrkulacją spalin EGR, sterowany elektronicznie (układ Bosch EDC 15 c3 i c13), zawierający:
– zbiornik paliwa,
– pompa paliwa  (modele bez gruszki do odpowietrzania przy filtrze paliwowym)
filtr paliwa,
– filtr powietrza,vivaro ecu
turbosprężarkę,
elektropneumatyczny zawór sterujący turbosprężarką
– pompę Common Rail CP3
– wspólną listwę (common rail)
– wtryskiwacze,
– chłodnicę powietrza doładowanego
– czujnik ciśnienia common rail
regulator ciśnienia paliwa
– pedał przyspieszenia
– czujnik wału korbowego
– czujnik temperatury paliwa
– czujnik temperatury wody
– czujnik ciśnienia atmosferycznego
– czujnik temperatury powietrza
– czujnik wałka rozrządu
przepływomierz
zawór egr
czujnik ciśnienia w kolektorze ssącym
– katalizator

Filtr paliwa / z wymiennym wkładem i podgrzewaniem elektrycznym we wsporniku filtru sterowanym elektronicznie
– odwadnianie / co 15 000 km lub co 1 rok
– wymiana wkładu / co 20 000 km lub co 2 lata
– pompa paliwa w baku 2 bary, przepływ 80/100 L/hcp3
Filtr powietrza / suchy, z wymiennym wkładem papierowym
– wymiana / co 20 000 km lub co 2 lata
Pompa common rail/Ciśnienie tłoczenia 300 bar na biegu jałowym i 1350 bar przy pełnym obciążeniu
Kolejność wtrysku 4-2-1-3
(cylinder nr 1 od strony skrzyni biegów)
Minimalne ciśnienie do odpalenia 160 bar
Prędkość obrotowa biegu jałowego 800 ? 50 obr/min
(regulowana za pomocą testera Opel Tech 2)
Prędkość obrotowa maksymalna (bez obciążenia) 4160 ? 150 obr/min
Prędkość obrotowa maksymalna (z obciążeniem) 1370 ? 100 obr/min

Czujnik ciśnienia common rail/ wkręcony w listwę
rezystancja:
-1 i 2,1 i 3 = 4.3 Mohminjector
-2 i 3 1050 ohm
Wtryskiwacze/ common rail Bosch rezystancja poniżej 2 ohm
Regulator ciśnienia paliwa/wkręcony w CR
-rezystancja ok 5ohm przy 20°C
pedał gazu/elektroniczny
rezystancja:
-ścieżka 1 1200 ? 480 ohm
-ścieżka 2 1700 ? 680 ohm
czujnik wału korbowego/montowany w obudowie skrzyni biegów
-rezystancja: 800 ? 80 ohm przy 20°C
Czujnik temperatury paliwa 2o50 ohm
czujnik temperatury powietrza/ zintegrowany z przepływomierzem 2170 ohm przy 25°C
czujnik ciśnienia atmosferycznego/wbudowany w komputer sterujący ECU
czujnik wałka rozrządu/wykorzystuje efekt halla
czujnik temperatury wody/ umieszczony w obudowie termostatu od strony ściany grodziowej
-rezystancja 2252 ? 112 ohm
przepływomierz/przykręcony do obudowy filtra powietrza
piny:
-1 czujnik temperatury zasysanego powietrza
-2 masa
-3 5v
-4 +12v
-5 sygnał przepływu powietrza
-6 masa
EGR/przykręcany trzema  śrubkami M6 do kolektora ssącego
piny:
-1 i 5 rezystancja 8 ? 0.5ohm
-2 i 4 rezystancja 4 ? 1.6 Kohm
Świece do podgrzewania wody 0.45 ? 0.05 ohm
Świece żarowe 0.6 ohm

Waga silnika F9Q760 F9Q762/ 162.5 kg

Kody skrzyń biegów PK5, PK6, PA6, PA6 z MTA, PF6, PF6 z MTAPK5 PK6.

Podstawowe niedociągnięcia w Vivaro: to psujące się nagminnie skrzynie biegów, których przewaliliśmy już dziesiątki-rekord wyciągnięcia skrzyni biegów z vivaro 1.9 = 31 minut ze stoperem w ręku…, kto próbował samemu lub bez narzędzi wie, ile jest tam miejsca.
Skrzynie nie padają same, tylko z przeciążenia lub w wyniku  sposobu użytkowania, jak jeździsz – tak masz, im większe obciążenia przenoszą, tym większe ryzyko defektu; warto regularnie sprawdzać i raz na dwa lata wymieniać olej.
Stary olej zawsze zlewać do czystego naczynia ,a następnie poświecić latareczką , mieniące się drobinki metalu świadczą o usterce.
Im wcześniej usuniemy usterkę,  tym mniejsze koszty poniesiemy.

Wysprzęgliki rozszczelniają się, po wymianie ciężko odpowietrzyć

Świece żarowe i wtryskiwacze zapiekają się w głowicy, a zwłaszcza na cylindrze czwartym (pierwszy od strony rozrządu), jest to wynik niedopracowanej osłony silnika, po której spływająca woda trafia właśnie w to miejsce.
Specjalizujemy się w wyciąganiu urwanych świec, jak również zapieczonych wtryskiwaczy, np A-klasa 1.7, movano 2.2, sprinter 2.9, opel 1.9, vw 2.0 świece pod pokrywą wałka rozrządu itp.
Warto pamiętać, aby nowy wtryskiwacz zawsze przed włożeniem w głowice przesmarować specjalną pastą zapobiegającą zapiekaniu się.

Wrażliwy układ paliwowy- pompy common rail, wtryskiwacze, pompy w baku, nieszczelność układu (z reguły po naprawie u pana Nowaka w stodole, co sobie po godzinach dorabia)…!
Sprawdzać przy każdej wymianie filtra paliwa, co jest na dnie filtra – gdy są opiłki to zła wróżba.
Widziałem dziurę w tłoku spowodowaną zepsutym wtryskiwaczem, Anglik twierdził, że słyszał stukanie w silniku 10000mil temu, ale nie miał czasu podjechać na serwis…!

Spękany pasek osprzętu, tak się zaczyna, a kończy na remoncie głowicy. Konstruktorzy wymyślili „szmacianą” obudowę paska rozrządu, „farfocle” z paska osprzętu bez najmniejszych problemów niszczą osłonę i dostają się w rozrząd.

Usterka czujnika ciśnienia w kolektorze ssącym MAP sensor Bosch, zaświeca się kontrolka spirala, a pod maską brzęczy zawór elektropneumatyczny sterujący turbosprężarką po prawej stronie.

>>Jest on dostępny w naszym sklepie<<

Turbosprężarki lubią się psuć i silnik dostaje samozapłonu.

Zawory EGR blokują się lub woda dostaje się do wewnątrz, robi zwarcie i wyskakują błędy o wszystkim, co jest zasilane wraz z zaworem.Możemy wyrzucić elektronicznie zawór EGR.

Często przetarte przewody instalacji silnika lub pozrywane wewnątrz żyły od drgań, zwłaszcza na wtyczce do pompy common rail. Bóg jeden wie, ile pomp wymieniono na darmo.  Jadąc, auto gaśnie, zapala się czerwona kontrolka, po jakimś czasie auto odpala, sprawdzenie błędów i diagnoza –  pompa cr. Często jest to prawda , ale często po wymianie usterka ustępuje, bo ruszono wtyczka i przewodem do pompy, lecz po 500km klient wraca i usterka ta sama. Niestety, ten model tak ma zresztą, podobnie jak większość renówek. Oto typowy przykład: >>vivaro nie odpala<<

PS pisałem na Elektrodzie do momentu aż moderator Kamil Gulczuk (na forum gulson) zablokował mnie:

Odpisałem konkretnie na temat ale po angielsku Opel Vivaro 1.9 DTI Po opaleniu brak reakcji na potencjomertr gazu

  W zamian:
  „Blokada pisania za zamieszczanie podejrzanych w treści postów o charakterze spamu. Do czasu złożenia wyjaśnień.” Od tej pory mam to w nosie zarejestrowałem się na forum angielskim i jest tam więcej informacji niż przypuszczałem a dzielenie się wiedzą przebiega w obie strony…


Przepływomierze powietrza zaniżają wartości, fałszują itp., przestrzegam przed kupnem tanich zamienników, ponieważ co piąty na starcie jest zepsuty, a co drugi fałszuje parametry. Jest on dostępny w naszym sklepie.

 

Widziałem zwierzątko w przewodzie dolotowym do filtra powietrza, auto nie zapalało, a rozrusznik kręcił jakby rozrząd przeskoczył.

Szmatka w baku pozostawiona podczas naprawy w innym serwisie! Auto na długich zakrętach na autostradzie gasło-weź to zdiagnozuj!

Zaciski hamulcowe zacierają się, pierwszym objawem jest nierównomierne zużycie klocków hamulcowych.

Pompy wspomagania, po prostu nie wytrzymują.

Vivaro nie jest idealnym pojazdem jak większość samochodów na naszych drogach.
Możemy już zapomnieć o aucie na ćwierć wieku, jakim był golf II lub transit, teraz liczy się tania i szybka produkcja, serwisowanie, a po gwarancji wszystko leci jak dzikie gęsi na jesień i nie ma tu reguły, czy jest to toyota, mercedes czy volvo. Wszystko jest robione jako delikatne i nierozbieralne bezobsługowe elementy lub w zespole z czymś bardzo drogim.

Czekam na wasze opinie…

………………………………………………………………………………………………………………………………………

Rozkodowanie odszyfrowanie kodu VIN, czyli numeru nadwozia w vivaro, tabel1 dla pojazdów do 2005 roku tabela2 powyżej 2005:

vin w innych pojazdach opel: >>kliknij tutaj<<

Modele do 2005 roku

Modele po 2005 roku

Na tą informację trafiło 61837 szukających

Przeczytaj również inne nasze wpisy...

172 komentarze

Avatar
adi 17 marca 2017 at 10:29

Witam, mam małą przypadłość w traficu 2,0 dci 90km. Podczas jazdy na każdym biegu szczególnie podczas przyśpieszania jak ma opór słychac dziwne hałasy ( jakby metaliczne brzęczenie, chrobotanie, jakies jarmolenie ), w momencie wciskania sprzęgła to cichnie. Na spokojnie da się to również usłyszeć jadać na 2 biegu, jak puścimy gaz samowolnie będzie jechał to przy delikatnym już wciskaniu gazu słychać również takie metaliczne jakieś chropotania. Ogólnie mnie to już dynerwuje jak jadę i coś jarmoli 😉
Sprzegło wysprzeglik ok 30tys km temu było wymieniane na oryginał Valeo. Wielu znawców mechaników, mówiło że to łożyska od skrzyni, skrzynie zawiozłem rownież do przeglądu, jakieś łożyska wymienili bo było delikatne żużycie czegoś, ale mówili nie na tyle aby było to słychać podczas jazdy.
Proszę o jakąś poradę, jakbym miał bliżej to normalnie bym przyjechał do Państwa na serwis.

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 17 marca 2017 at 10:48

Witam, ciężko tak bez auta coś podpowiedzieć ale z opisu ewidentnie wynika że chodzi tu o układ przeniesienia napędu.

Odpowiedz
Avatar
Lukasz 13 marca 2017 at 22:11

Witam
Borykam sie z problemem dziwnego stukania w moim vivaro 1.9dti 2003r
Stukanie pojawia sie przy przyspieszaniu do okolo 2.5 tysiaca obrotow lub w momencie odpuszczenia pedalu gazu np przy zmianie biegow co jest najdziwniejsze zauwazylem ze jest duzo mniej slyszalne a czasami nawet ustaje przy temperatuze powyzej 12 stopni na Zewnatrz jakies czary 🙂 bardzo prosze o Pomoc jesli ktos sie juz spotkal z czyms podobnym

Odpowiedz
Avatar
dawid 13 marca 2017 at 21:58

Witam. Mam mego duzy problem. Mianowicie zapala mi sie kontrolka swiec i vivaro nie reaguje na gaz. Musze pare razy wysprzeglic az zalapie a to na chwile i dalej to samo. Na poczatku robil co jakis czas. Teraz caly czas jak tylko odpale to juz wariuje na obrotach. Zapala sie lampka i noe reaguje. Prosze ovpomoc. Dadam ze o przyjezdzie na diagnostyke moge zapomiec jestem w Norwegii. Pomocy. Vivaro 2,5 2004 rok

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 14 marca 2017 at 03:05

Mamy warsztat współpracujący w Norwegi, prosze o kontakt sms to podam namiary.

Odpowiedz
Avatar
wito 6 marca 2017 at 12:55

Prawdopodobnie jest przegięty krzyżak na kolumnie kierowniczej kiedy była sciagana skrzynia i opuszczany wózek ,jest to prawdopodobne ?

Odpowiedz
Avatar
turysta 102 15 lutego 2017 at 17:20

trafic ll 2.0 2009 nie pali n zimno niby cos bylo nie tak z programem swiec poprawiono dalel nie pali bez plaka wstawilem zaworek zwrotny i dalej klapa jak odpali z mety praca jest rowna i poprawna ma moc i nie kopci jakies rady plis

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 16 lutego 2017 at 10:46

Może być to wiele usterek, niestety objawy nie są bardzo typowe. Zapraszamy na diagnostykę do nas lub jakiegoś konkurencyjnego warsztatu.

Odpowiedz
Avatar
andrias 5 lutego 2017 at 12:24

Witajcie mój problem polega na tym że nie wiem jak zablokować wał w celu odkręcenia koła pasowego napędzającego pasek wieloklinowy w silniku 1,9 DTI

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 6 lutego 2017 at 19:15

JEST WIELE SPOSOBÓW NA TO OD ZWYKŁEGO PINU PRZEZ PRZYCZYNIANIE NA HAMULCU PO PRZYRZĄD DO TRZYMANIA KOŁA PASOWEGO

Odpowiedz
Avatar
Paweł Kulesza 1 lutego 2017 at 12:11

Mam problem z trafic 1.9 dci 100KM 2006. Nie reaguje na pedał gazu po uruchomieniu na ciepło. Gdy się wyłączy silnik i uruchomi ponownie wszystko wraca do normy. Gdzie szukać problemu?

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 1 lutego 2017 at 12:40

To typowy problem. Jest to awaria wtryskiwacza lub softu. Prosimy o wysłanie sterownika w celu weryfikacji czy jest to wina oprogramowania (to bardzo prawdopodobne)

Odpowiedz
Avatar
Roman 6 stycznia 2017 at 19:22

Witam, Vivaro 2.5tdi ten najmocniejszy, skrznia 6, do -2..3st C jeszcze odpala ale trzeba długo kręcic, teraz przy -7 nawet na nówce aku nic, nie odpali. Jakaś rada czy czekac na wiosnę? 😉

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 8 stycznia 2017 at 00:06

Czekając na wiosnę rozglądnąć się za dobrym mechanikiem, może być układ paliwowy lub mechanicznie silnik padnięty.

Odpowiedz
Avatar
Wito 12 grudnia 2016 at 16:21

Samochód stał tydzień na kanale (wymiana skrzyni) po naprawie wspomaganie dziwnie działa i bulgocze w zbiorniczku ? jakieś pomysły ?

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 13 grudnia 2016 at 10:34

raczej pompa ale pasowałoby zacząć od spr płynu i drożności przewodów a następnie ciśnienie do spr.

Odpowiedz
Avatar
Arek 9 grudnia 2016 at 00:14

Witam
Mam problem nie grzeją mi świece w Vivaro19 dti świece sprawdzone sprawne przekaźnik kupiłem drugi (używka) sprawdzałem kable w wiązkach styki itp błędy sporadyczne które mogły powstać kiedy grzebałem wg moich domyśleń problem z czujnikiem temperatury powietrza.Czy czujnik temp powietrza to ten sam co w przepływomierzu? czy sygnał bierze z innego ?
ten w zderzaku chyba tylko daje impuls do wyswietlacza w kabinie
w kabinie wyswietla ok temperatura wody ok na liczniku ok na kompie czujnik płynu pokazuje ok paliwa ok powietrza zasysanego ok (mam maxiecu z ELM 327)
sprawdzam kable wtyczki termistor w przepływce i powoli brakuje mi pomysłu
Jest jakiś jeszcze czujnik?
nie wiem jak sprawdzić przekaźnik świec bo może i ten drugi jest walnięty dochodzą do niego dwa kable z ECU Da się sprawdzić na stole ten przekaźnik?
Dodam że auto śmiga bez problemu ciśnienia na listwie i to wszystko ok tylko świec nie grzeje Prąd dochodzi do przekaźnika

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 10 grudnia 2016 at 17:59

Proszę odpiąć całkiem wtyczke od czujnika temperatury płynu tego pod vaccum pompką. Świece powinny się uruchomić.

Odpowiedz
Avatar
Tomek 7 grudnia 2016 at 20:33

Witam ja mam pytanie w moim Espace 4 2.0 dci 127kw obrociło panewkę i korbowòd rozwalił blok i jestem zmuszony wymienić silnik. mòj kod silnika to M9R 760 znalazłem M9R 763 z całym osprzętem jak alternator wtryski pompa bez sterownika czyli komputera ale czy mogę zastąpic te silniki za odpowiedz będę bardzo wdzięczny.pozdrawiam Tomek

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 8 grudnia 2016 at 08:10

Nie mam pewności 100% ale myślę że z całym osprzętem powinien chodzić.

Odpowiedz
Avatar
Kakamil 9 listopada 2016 at 10:44

Witam
W moim Vivaro 1,9 cdti 101KM. zaświeciła się kontrolka świec żarowych i początkowo nie było żadnych objawów podczas jazdy. nastepnego dnia znów się zaświeciła i auto delikatnie straciło moc, po ponownym odpaleniu usterka znikała na chwile. podczas postoju odpiąłem przepływomierz na godzine i wpiąłem ponownie. obecnie samochód nie ma odczuwalnego spadku mocy a kontrolka nadal świeci. Bardzo proszę o pomoc. dodam tylko że turbina była niedawno regenerowana a zawór EGR czyszczony. Pozdrawiam

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 13 listopada 2016 at 06:32

Witam, zapraszam na diagnostykę.

Odpowiedz
Avatar
Marcin 31 października 2016 at 14:05

Bardzo interesuje mnie sprawa co wymienić w silniku f9q762 aby uzyskać parametry fabryczne silnika f9q760. Napisał Pan ze różnią sie listwą CR. Nie bardzo rozumiem.

Serdecznie pozdrawiam

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 31 października 2016 at 14:13

Listwa Comman Rail ale główne różnice są w oprogramowani, wystarczy wysłać do nas sterownik i zrobimy F9Q760

Odpowiedz
Avatar
Vivaro86 31 lipca 2016 at 22:55

Witam,

Otoz nie zawsze. Ja mialem w swoim 1.9 dti kontrolke swiec podczas jazdy, zapalala sie kiedy auto bylo na luzie. Snap on mowil ze problem z doladowaniem. Data mowila ze doladowania zadane i otrzymane sie zgadza. W filtrze paliwa byly opilki. Pompa niskiego ciesnienia w baku byla padnieta. Pompa niskiego cisnienia zalacza sie nie tylko przed odpaleniem. Wspomaga prace silnika jak wciskasz sprzeglo.

Odpowiedz
Avatar
Riccardo 4 kwietnia 2016 at 18:16

Witam.Jezeli w trakcie pracy silnika zapala sie kontrolka swiec zarowych to masz problem z turbodoladowaniem.Czyli utrata cisnienia,niesprawny przelacznik podcisnieniowy lub turbina staje.

Odpowiedz
1 4 5 6 7

Zostaw komentarz

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.