MotoInfo

Wykręcanie zapieczonych urwanych świec żarowych

Do napisania tego artykułu nakłonili mnie klienci którym urwano świece żarową, mechanik twierdzi że zostaje tylko ściągnięcie głowicy, szukając po internecie nie mając pojęcia o zagadnieniu naczytali się sugestii od „pomagaczy” i nie wiedzą co dalej robić. Mam nadzieję że po przeczytaniu tego artykułu będziecie Państwo przynajmniej znać punkt widzenia i sposób działania.

P9124963

Zacznijmy od początku, przede wszystkim świece żarowe w niższych temperaturach to podstawa do odpalenia diesla, zwłaszcza kiedy silnik jest już po dużym przebiegu. Jeżeli diesel na zimnym silniku przy temperaturze zero stopni odpali bez problemów bez świec żarowych oznacza to że układ wtryskowy i silnik są w świetnej kondycji, z reguły jednak temperatury rzędu 5 stopni jakie sie zbliżają z łatwością utrudniają uruchomienie silnika, z układu wydechowego wydobywa się siwo niebieski dym czyli nie spalona mieszanka paliwowo powietrzna.

W takim przypadku należy sprawdzić świece żarowe, można to zrobić na kilka sposobów:

Zmierzyć pobór prądu, znając wartość poboru przy świecach sprawnych ok 5A każda wystarczy pomnożyć x ilość świec i porównać te wartości, jest to sposób szybki ale nie miarodajny.

Można sprawdzić oporność świecy żarowej lub sprawdzić przewodzenie świecy choćby próbnikiem żarówkowym, w tym przypadku przewody muszą być odpięte i sprawdzamy indywidualnie każdą świece żarową. Sposób dobry do szybkich oględzin wstępnych.

Ja uważam że do poprawnego sprawdzenia działania świecy żarowej należy ją wymontować. Po demontażu możemy sprawdzić takie parametry jak: czas nagrzewania, efektywność żarzenia. Często bywa tak że świeca pobiera prąd ale jest na tzw zwarciu i żarnik w ogóle się nie żarzy. Rzadkim przypadkiem jest nagrzewanie się świecy od środka do końca co często skutkuje problemowym rozruchem silnika, zapraszamy na film na naszym kanale Youtube odnośnie takiej usterki. https://www.youtube.com/watch?v=nWL_yy3GKnk

Jeżeli świeca się wykręci to jest super jeżeli nie to mamy problem, na internecie aż się roi od domorosłych „pomocników” w tym temacie.

Jeżeli świeca jest lekko zapieczona lub źle wkręcona w zepsuty gwint to jak najbardziej penetrant i delikatne ruchy w lewo na ile czujemy że nam pozwala i do tyłu troszkę i tak cały czas aż się rozrusza i dopiero w lewo powolutku po troszku pamiętając o cofaniu do tyłu, bez różnicy czy na zimnym czy ciepłym silniku, z zamrażaczem czy bez, przy użyciu narzędzia specjalnego czy bez, z kluczem dynamometrycznym czy bez, jak się ma urwać to nawet święcona woda nie pomoże.

kształt gwintu trapezowy

Po wykręceniu świecy sprawdzamy wizualnie jakość gwintu jeżeli nie przypomina zarysu trójkątnego a chcemy ją użyć ponownie bezwzględnie należy przegwintować gwint narzynką, natomiast gwint i gniazdo w głowicy należy poprawić, świeca do samego końca musi się wkręcić w „paluszkach”, smarujemy świece specjalną pastą i dokręcamy kluczem dynamometrycznym według zaleceń producenta,  ( często moment dokręcenia świecy żarowej jest podawany na opakowaniu o czym mechanicy nie wiedzą).

Zalecana siła dokręcenia świecy żarowej wg auto-krak
M8x1 8-12Nm
M9x1 8-15Nm
M10x1 10-15Nm
M10x1.25 10-18Nm
M12x1.25 15-20Nm
M14x1.25 20-30Nm
M18x1.5 30-40Nm
PSG001 Opel z silnikami A20DT 11Nm
PSG002 VW 3.0 i 2.0 2009-> 11Nm
PSG003 Opel z silnikami A13DT 12Nm

PSG czyli pressure sensing glow plug- świeca żarowa z wbudowanym czujnikiem ciśnienia na cylindrze.

Jeżeli przy zakręcaniu zerwie się gwint to z reguły jest to gwint w głowicy i należy go naprawić używając odpowiedniego zestawu. Jeżeli natomiast świeca jest zapieczona poprzez nieodpowiedni montaż czyli stożek nie uszczelnił komory spalania powodując przedostawanie się spalin przez gwint na zewnątrz a takich przypadków jest najwięcej, to ani markowe odrdzewiacze, penetranty wurth, berner czy xxx nie są w stanie przedostać się przez zgorzel który powstał w wyniku nagrzania do wysokich temperatur mieszanki paliwowo powietrznej oraz oleju.

Zgorzel będzie mocno zapiekał żarnik oraz dolne części świecy z łatwością unieruchamiając ją. Sposoby odkręcenia na zimnym czy ciepłym silniku przy użyciu zamrażacza czy modlitwy prawdopodobnie zakończą się urwaniem świecy.

Średnia siła potrzebna do urwania  świecy żarowej z gwintem M10x1 35 / 45 Nm a dla świec z gwintem M8 30Nm max, oczywiście są rożni producenci świec oraz różne konstrukcje ale z naszego doświadczenia to w tym przedziale się mieści.

Po urwaniu nic nie robić ze świecą, każde działanie utrudnia wyciągnięcie jej, usługa wyciągnięcia urwanej zapieczonej świecy żarowej czy też żarnika jest trudna i wymaga specjalnych narzędzi oraz doświadczenia. Jeżeli ktoś mówi że wyciągnie świece żarową na 100% to uważam że jest nieszczery bo nie wierze że przy dużej ilości nie trafił na taką przy której nie musiał ściągać głowicy. Max daje się 99% pewności bo zawsze coś się może wydarzyć, nawet w szpitalu idąc na gastroskopie należy podpisać oświadczenie że jestem świadomy o zagrożeniu zdrowia i życia. Przyjmijmy sytuacje w której okazuje się że przy wyciąganiu świecy  zanieczyszczenie dostało się do komory spalania i podstawiło zawór, (niestety ale takie przypadki  się zdażają!) brakuje kompresji, głowica musi zostać zdemontowana, jeżeli nawet coś takiego się zdarzy nie ponosimy odpowiedzialności, przecież producent nie przewiduje takiej technologi wyciągania urwanej świecy, mówi się trudno i trzeba  wykonać usługę w promocyjnej cenie i po sprawie. Zawsze należy zostawić małą furtkę na nieprzewidziane zdarzenia.

Zasada jest bezwzględna jak się nie znasz to się nie bierz za tą robotę bo jeszcze nie spotkaliśmy się z przypadkiem kiedy ktoś próbując wykręcać nie pogorszyłby sytuacji, jak jest „szpeniocha” to wyciągnie a jak nie to spierniczy i to czasami konkretnie, oto przykłady:żarnik na tłoku AUDI 1.9TDI lub świeca urwana OPEL2.oDTI.

Więc są „wymieniacze”, internetowi  znawcy i mechanicy  którzy specjalizują się w takich problemach i mimo ze każdy przypadek jest inny to dają sobie rade nawet z najgorszymi.

Mam nadzieję że najlepszą opinią będą zamieszczone komentarze osób które skorzystały z takich usług.

>>Zobacz więcej zdjęć<<

Na tą informację trafiło 124863 szukających

Przeczytaj również inne nasze wpisy...

87 komentarzy

Damian Szpecht 1 listopada 2017 at 08:01

Witam , ile kosztowala by wymiana kompletu swiec zarowych w docusie mk2 16 tdci 109 koni.
Moj mechanic nie chcse sie podjac wymiany swiec, twierdzac ze sa tak zapieczone ze sie nie da ich wykrecic i ze sie na pewno urwia co bedzie musialo sie skonczyc wymiana zdjeciem glowicy.

Bardzo dziekuje za odpowiedz

Odpowiedz
Henryk 2 sierpnia 2017 at 20:12

Witam. Citroen 1,4 hdi żarnik świecy został w głowicy, żarnik odłamany przy samej krawędzi,pomiar przed wykręcaniem wykazywał poważne zwarcie. Pytanie, czy próbą zakręceniem rozrusznikiem i siłą kompresji jest szansą na pozbycie się żarnika z otworu świecy.
Z góry dziękuję za odpowiedź

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 3 sierpnia 2017 at 06:15

Witam, mieliśmy kilka takich przypadków że rzeczywiście kompresja wydmuchała żarnik świecy ale to szansa 1/100

Odpowiedz
Sebix 29 marca 2017 at 17:07

Jaki rozmiar klucza jest potrzebny do wykręcenia świecy?
Jestem w trakcie kompletowania sprzętu.
Pozdrawiam.

Odpowiedz
Paweł 27 marca 2017 at 23:38

Witam, czy mogę jeździć z 1 niesprawną świecą w Oplu Corsie D 2007 diesel 1248 cm?

Pytam, bo na początku maja będę w okolicach Pana warsztatu na urlopie i bym podjechał.

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 28 marca 2017 at 14:53

Niby może Pan jeździć z jedną niesprawną świecą, ale usług na świecach żarowych nie wykonujemy obecnie z powodu braków kadrowych 🙂

Odpowiedz
Darek 6 marca 2017 at 21:05

Witam, Interesuje mnie wymiana świec żarowych w Fiat Croma 1,9 JTD, prawdopodobnie nie były jeszcze wymieniane (>200 tys. km!). Czy można poznać orientacyjną kwotę? Czytałem kilka postów wcześniej, że na razie nie realizujecie Państwo tej usługi – czy coś już ruszyło? Pozdrawiam serdecznie 🙂

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 7 marca 2017 at 09:10

Witam, nadal nie pomogę.

Odpowiedz
Daria 24 lutego 2017 at 21:57

Ile by kosztowało wyciągnięcie idealnego wtryskiwacza w peugeot 307 1 sztuka nie chciała wyjść mechanikowi i niestety urwał i ile by kosztowała droga do Kielc 2.0 diesel HDI

Odpowiedz
Fotograf 5 listopada 2016 at 11:43

Z bólem serca dzisiaj urwałem świecę. Dwa dni psikałem penetrującym środkiem. Trzy sztuki poszły jak w masełku jedna mimo, że nie użyłem mocnej siły zerwała część nasadkową.
Kolejny raz będę mądrzejszy i oddam do mechanika 🙁

Odpowiedz
1 3 4 5

Zostaw komentarz

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.