Masz problem ze świecami żarowymi? Zadzwoń do warsztatu Wit-CarS pod numer 600 045 237 i powołaj się na auto-krak.pl. My niestety nie zajmujemy się takimi naprawami 🙂
Do napisania tego artykułu nakłonili mnie klienci którym urwano świece żarową, mechanik twierdzi że zostaje tylko ściągnięcie głowicy, szukając po internecie nie mając pojęcia o zagadnieniu naczytali się sugestii od „pomagaczy” i nie wiedzą co dalej robić. Mam nadzieję że po przeczytaniu tego artykułu będziecie Państwo przynajmniej znać punkt widzenia i sposób działania.
Zacznijmy od początku, przede wszystkim świece żarowe w niższych temperaturach to podstawa do odpalenia diesla, zwłaszcza kiedy silnik jest już po dużym przebiegu. Jeżeli diesel na zimnym silniku przy temperaturze zero stopni odpali bez problemów bez świec żarowych oznacza to że układ wtryskowy i silnik są w świetnej kondycji, z reguły jednak temperatury rzędu 5 stopni jakie sie zbliżają z łatwością utrudniają uruchomienie silnika, z układu wydechowego wydobywa się siwo niebieski dym czyli nie spalona mieszanka paliwowo powietrzna.
W takim przypadku należy sprawdzić świece żarowe, można to zrobić na kilka sposobów:
Zmierzyć pobór prądu, znając wartość poboru przy świecach sprawnych ok 5A każda wystarczy pomnożyć x ilość świec i porównać te wartości, jest to sposób szybki ale nie miarodajny.
Można sprawdzić oporność świecy żarowej lub sprawdzić przewodzenie świecy choćby próbnikiem żarówkowym, w tym przypadku przewody muszą być odpięte i sprawdzamy indywidualnie każdą świece żarową. Sposób dobry do szybkich oględzin wstępnych.
Ja uważam że do poprawnego sprawdzenia działania świecy żarowej należy ją wymontować. Po demontażu możemy sprawdzić takie parametry jak: czas nagrzewania, efektywność żarzenia. Często bywa tak że świeca pobiera prąd ale jest na tzw zwarciu i żarnik w ogóle się nie żarzy. Rzadkim przypadkiem jest nagrzewanie się świecy od środka do końca co często skutkuje problemowym rozruchem silnika, zapraszamy na film na naszym kanale Youtube odnośnie takiej usterki.
https://www.youtube.com/watch?v=nWL_yy3GKnk
Jeżeli świeca się wykręci to jest super jeżeli nie to mamy problem, na internecie aż się roi od domorosłych „pomocników” w tym temacie.
Jeżeli świeca jest lekko zapieczona lub źle wkręcona w zepsuty gwint to jak najbardziej penetrant i delikatne ruchy w lewo na ile czujemy że nam pozwala i do tyłu troszkę i tak cały czas aż się rozrusza i dopiero w lewo powolutku po troszku pamiętając o cofaniu do tyłu, bez różnicy czy na zimnym czy ciepłym silniku, z zamrażaczem czy bez, przy użyciu narzędzia specjalnego czy bez, z kluczem dynamometrycznym czy bez, jak się ma urwać to nawet święcona woda nie pomoże.
Po wykręceniu świecy sprawdzamy wizualnie jakość gwintu jeżeli nie przypomina zarysu trójkątnego a chcemy ją użyć ponownie bezwzględnie należy przegwintować gwint narzynką, natomiast gwint i gniazdo w głowicy należy poprawić, świeca do samego końca musi się wkręcić w „paluszkach”, smarujemy świece specjalną pastą i dokręcamy kluczem dynamometrycznym według zaleceń producenta, ( często moment dokręcenia świecy żarowej jest podawany na opakowaniu o czym mechanicy nie wiedzą).
M8x1 | 8-12Nm |
M9x1 | 8-15Nm |
M10x1 | 10-15Nm |
M10x1.25 | 10-18Nm |
M12x1.25 | 15-20Nm |
M14x1.25 | 20-30Nm |
M18x1.5 | 30-40Nm |
PSG001 Opel z silnikami A20DT | 11Nm |
PSG002 VW 3.0 i 2.0 2009-> | 11Nm |
PSG003 Opel z silnikami A13DT | 12Nm |
PSG czyli pressure sensing glow plug – świeca żarowa z wbudowanym czujnikiem ciśnienia na cylindrze.
Jeżeli przy zakręcaniu zerwie się gwint to z reguły jest to gwint w głowicy i należy go naprawić używając odpowiedniego zestawu. Jeżeli natomiast świeca jest zapieczona poprzez nieodpowiedni montaż czyli stożek nie uszczelnił komory spalania powodując przedostawanie się spalin przez gwint na zewnątrz a takich przypadków jest najwięcej, to ani markowe odrdzewiacze, penetranty wurth, berner czy xxx nie są w stanie przedostać się przez zgorzel który powstał w wyniku nagrzania do wysokich temperatur mieszanki paliwowo powietrznej oraz oleju.
Zgorzel będzie mocno zapiekał żarnik oraz dolne części świecy z łatwością unieruchamiając ją. Sposoby odkręcenia na zimnym czy ciepłym silniku przy użyciu zamrażacza czy modlitwy prawdopodobnie zakończą się urwaniem świecy.
Średnia siła potrzebna do urwania świecy żarowej z gwintem M10x1 35 / 45 Nm a dla świec z gwintem M8 30Nm max, oczywiście są rożni producenci świec oraz różne konstrukcje ale z naszego doświadczenia to w tym przedziale się mieści.
Po urwaniu nic nie robić ze świecą, każde działanie utrudnia wyciągnięcie jej, usługa wyciągnięcia urwanej zapieczonej świecy żarowej czy też żarnika jest trudna i wymaga specjalnych narzędzi oraz doświadczenia. Jeżeli ktoś mówi że wyciągnie świece żarową na 100% to uważam że jest nieszczery bo nie wierze że przy dużej ilości nie trafił na taką przy której nie musiał ściągać głowicy. Max daje się 99% pewności bo zawsze coś się może wydarzyć, nawet w szpitalu idąc na gastroskopie należy podpisać oświadczenie że jestem świadomy o zagrożeniu zdrowia i życia. Przyjmijmy sytuacje w której okazuje się że przy wyciąganiu świecy zanieczyszczenie dostało się do komory spalania i podstawiło zawór, (niestety ale takie przypadki się zdażają!) brakuje kompresji, głowica musi zostać zdemontowana, jeżeli nawet coś takiego się zdarzy nie ponosimy odpowiedzialności, przecież producent nie przewiduje takiej technologi wyciągania urwanej świecy, mówi się trudno i trzeba wykonać usługę w promocyjnej cenie i po sprawie. Zawsze należy zostawić małą furtkę na nieprzewidziane zdarzenia.
Zasada jest bezwzględna jak się nie znasz to się nie bierz za tą robotę bo jeszcze nie spotkaliśmy się z przypadkiem kiedy ktoś próbując wykręcać nie pogorszyłby sytuacji, jak jest „szpeniocha” to wyciągnie a jak nie to spierniczy i to czasami konkretnie, oto przykłady:żarnik na tłoku AUDI 1.9TDI lub świeca urwana OPEL2.oDTI.
Więc są „wymieniacze”, internetowi znawcy i mechanicy którzy specjalizują się w takich problemach i mimo ze każdy przypadek jest inny to dają sobie rade nawet z najgorszymi.
Mam nadzieję że najlepszą opinią będą zamieszczone komentarze osób które skorzystały z takich usług.
Masz problem ze świecami żarowymi? Zadzwoń do warsztatu Wit-CarS pod numer 600 045 237 i powołaj się na auto-krak.pl. My niestety nie zajmujemy się takimi naprawami 🙂
Na tą informację trafiło 172515 szukających
87 komentarzy
Witam chciałbym się umówić na termin mozliwy wykręcenie świecy żarowej w BMW E90 163 KM . Spalone było dwie i moduł sterowania .Macher wymienił jedną a druga się nie da wykręcić.
Witam.Fiat Ducato 2014 rok 3,00 180 km.Komputer wyświetla „sprawdź świece żarowe”.W serwisie Fiata powiedzieli że jak zapala to na razie jeździć,bo wykręcanie i sprawdzanie świec jest ryzykowne nawet w tak „młodym” aucie.Jaki jest koszt sprawdzenia i wymiany świec żarowych??? oraz termin?
Pozdrawiam
Witam, niestety w wyniku utraty pracownika nie wykonujemy napraw mechanicznych więc nie pomogę.
Witam, Audi A6 C5 2.5TDI 155KM
zerwana jedna świeca żarowa (było coś kombinowane przez mechanika ale nie ogarnął,świeca została w głowicy)
jaki kompletny koszt naprawy i wymiany wszystkich . ?
Pozdrawiam
Na ten moment tylko elektronika
Witam.
Posiadam Fiata Multiple 1,9 JTD 1999r i zapieczona 1 świeca żarowa. Nie chce ruszyć i nie ma jak wymienić na nową.
Jaki jest koszt wykręcenia świecy żarowej ?
Witam. W silniku d4d 116 km po wymianie świec w jednym z gniazd pozostał zarnik. Jaki bylby orientacyjny koszt jego wykręcenia?
300zł
Cieszę się że zarówno wymiana bezproblemowa jak i wymiana uszkodzonych świec żarowych to nie kłopot.
Witam,
Posiadam opla signum 2.2 DTI. Jaki byłby koszt wymiany świec które puszczą bez problemu a jaki jeżeli doszłoby do urwania?
Dziękuję za odpowiedź,
Pozdrawiam,
100zł jeżeli się nie urwą, 200zł za sztukę jeżeli się urwą.
Witam pacjent mk4 2.2 200 konikow. 4 swiece do wymiany .nikt jeszcze nie grzebal .proszę o podanie orientacyjny kosztów wymiany i termin usługi.
100zł jeżeli się nie urwą, 200zł za sztukę jeżeli się urwą.
Witam, posiadam Peugota 807 2004 rok 2.0HDI 107KM, jaki byłby koszt wymiany świec jeszcze nie ruszanych jeśli puszczą i jaki jeśli się urwą, pozdrawiam
Koszt wymiany niezapieczonych świec to 100zl , wykręcenie pierwszej urwanej to koszt 250zł kolejne po 200zł
Witam, pacjent Vito 639 88km 65kw 2005r, jedna swieca ukręcona, jedna wykręca sie ale nie wychodzi dwie wymienione. jaki Koszt usługi?
Pozdrawiam
350zł szt
Witam mam w swoim w203 urwaną 1 swiec zarową jak koszt wykrecenia???
witam posiadam toyote yaris d4d 1.4 z 2003 roku, jedna swieca nie chce sie wykrecic a druga zostala urwana, chialem tez sprawdzic czy pozostale 2 zostaly dobrze zamontowane.
jaki bedzie koszt uslugi? pozdrawiam
ok 600zł
Witam od niedawna jestem w posiadaniu Vectry C kombi z silnikiem Z19DT 120KM przy próbie wymiany świec trzy z czterech się ruszyły po czym zaczynały z powrotem klinować nie walczyłem z tym dalej,wkrecilem je i zostawiłem,ale jedna nie chciała się ruszyć w ogóle z racji tego że wiem czym to może skutkować zaprzestalem dalszych prób moje pytanie brzmi czy trzeba ją urwać czy macie inny sposób? Co z resztą ? Jaki jest koszt takiej wymiany u was i ile by to zajeło czasu chodzi mi o to że mam kawałek drogi do was,cały dzień by wystarczył ? Pozdrawiam
Na ten moment jesteśmy zawaleni elektroniką i ciężko będzie umówić się na wymianę takich świec. Jeżelibyśmy znaleźli chwilke wolnego czasu to koszty wyglądają następująco:
– montaż demontaż kolektora 250zł
– wyciągnięcie zapieczonej świecy żarowej 250zł
– koszt wykręcenia pozostałych o ile się nie urwią 100zł
– uszczelka kolektora 50zł
Witam posiadam Corse d 1,7CDTI zostały wymienione 3 świece problem z świecą na cylindrze nr2 coś nie chce się ruszyć więc tak zostało i pytanie silnik typ Z17DTR 125PS
czy będzie można skorzystać z usługi wymontowania tej feralnej świecy i ile to kosztuje gdy nie zostanie urwana
Tak bez problemu koszt 300zł
Witam serdecznie!
Jaki jest koszt wyciągnięcia zapieczonej świecy żarowej w samochodzie Volvo V50 2.0 D ?
Kiedy istniała by możliwość podjechania w celu jej wyciągnięcia i zamontowania nowej?