Antara Astra H Astra J Corsa D Corsa E Elektronika Samochodowa Insignia Mechanika Meriva B Mokka MotoInfo Opel 1.3 CDTI Opel 1.6 CDTI Opel 1.7 CDTI Opel 1.9 CDTI Opel 2.0 CDTI Vivaro/Movano Zafira B Zafira C

DPF – Filtr Cząstek Stałych

dpf

Filtr cząstek stałych: skrót DPF z języka ang. diesel particulate filter lub FAP z języka fr. filtre a particules) to filtr montowany w układach wydechowych silników wysokoprężnych, oczyszczający gazy spalinowe z cząstek sadzy. Ich wprowadzenie pozwoliło wyeliminować emisję czarnego dymu, charakterystycznego dla starszych pojazdów z silnikami Diesla,aby sprostać wysokim wymaganiom normy Euro 4.

W celu eliminacji większej ilości cząstek stałych, jak również innych związków trujących, filtry cząstek stałych stosowane są w połączeniu z innymi układami zmniejszającymi ich ilość, tj. katalizatorami oxicat, DeNOx lub ich kombinacją w postaci katalizatorów czterofunkcyjnych.

dpf przekrój przepływuFiltr ma postać przestrzennej struktury o bardzo dużej całkowitej powierzchni ścianek. Cząstki sadzy osiadają na porowatych ściankach lub włóknach, wykonanych z metalu, materiałów ceramicznych, lub specjalnego papieru (tylko w przypadku filtrów jednorazowych). Wydajność prawidłowo działającego filtra zawiera się w przedziale od 85% do 100%, co oznacza, że do atmosfery przedostaje się nie więcej niż 15% pierwotnej zawartości zanieczyszczeń w formie stałej.

Gromadzące się w filtrze cząstki sadzy powodują jego stopniowe zapychanie i utratę wydajności. Sadza usuwana jest w procesie okresowego wypalania. Funkcjonują dwa typy filtrów cząstek ? bezobsługowy i wymagający obsługi. W pierwszym z nich czujniki temperatury i ciśnienia regulują, kiedy nastąpi regeneracja (oczywiście przy spełnieniu szeregu warunków), wskutek czego wypali się sadza zgromadzona w filtrze. W drugim typie filtra za wypalenie sadzy odpowiedzialny jest specjalny dodatek paliwowy, który trzeba uzupełniać po przejechaniu 80 – 100 tysięcy km. Stosowane są też aktywne systemy wypalania zgromadzonej w filtrze sadzy – na przykład okresowa zmiana trybu pracy silnika, w wyniku czego emituje on zwiększone ilości dwutlenku azotu, który przepływając przez filtr powoduje utlenianie zgromadzonej sadzy.

Kupiłeś samochód z filtrem cząstek stałych?

Odbierz gratulacje od ekologów i… przygotuj się na wydatki! W krajach Europy Zachodniej kupujący diesla z filtrem cząstek stałych nagradzani są mniejszymi podatkami, bezproblemowym wjazdem do centrów wielkich miast lub w inny podobny sposób. Kompensuje to kłopoty związane z korzystaniem z takiego auta oraz większe koszty eksploatacji.

Powody większych wydatków:

  • rośnie skomplikowanie samochodu, a w konsekwencji zwiększają się także koszty,
  • rośnie zużycie paliwa, w momencie wypalania zużycie chwilowe wzrośnie do 24-35 L/100km!
  • rośnie koszt wymiany oleju, ponieważ musi być stosowany olej silnikowy niskopopiołowy,
  • system jest niedopracowany i poddatny na usterki, każda wizyta u znachora to wydatek, a wielu nie wie, jak się do tego zabrać,
  • jedziesz i myślisz: co to za kontrolka? czego mruga? kiedy zgaśnie? czemu mocy nie ma? itd.

Wymieniasz częściej lub rzadziej, ale zawsze drogo!Opel, w których filtr powinien w teorii wystarczyć na cały okres eksploatacji pojazdu, niestety, psuje się często już po kilkudziesięciu tys. km. Nadaje się on tylko do wymiany, a koszt nowego np. do Zafiry ‚B’ ok. 7000zł! Wydatki związane z wymianą filtra cząstek stałych należy koniecznie uwzględnić, decydując się na zakup samochodu używanego. Wizyta w naszym warsztacie dysponującym komputerem diagnostycznym jest w takim wypadku niezbędna celem określenia nasycenia filtra, regeneracji statycznej i sprawdzenia poprawności działania. Usunąć i raz na zawsze pozbyć się wszelkich problemów z DPF? Usługa polega zgraniu oprogramowania ze sterownika silnika a następnie  na jego  edycji, zmodyfikowane oprogramowanie wgrywamy do sterownika poprzez łącze OBD lub port BDM, ostatnia czynność to wyrzucenie zawartości z filtra lub wspawaniu prostego odcinka rury.czujnik dpf

Koszt takiej usługi waha się w granicach od 700- 1500 i jest to wiele lepszy sposób niż emulator, który tylko oszukuje poprawne działanie filtra, co często skutkuje siwym dymieniem.

Usunięcie filtra DPF:

  • zmniejszasz zużycia paliwa,
  • wymieniamy tańszy olej,
  • oszczędzasz na wizytach u mechanika,
  • jeździsz i nie myślisz o wypalaniu filtra,
  • nie musisz kontrolować poziomu oleju tak często,
  • nie wstydzisz się gdy włączy się wypalanie w centrum miasta,

VECTRA C 1.9 CDTI 

Zafira B 1.9 CDI 

Meriva 1.3 CDTI 

SPRINTER 3.0 CDTI 

MAZDA 5 2.0CRD 

Na tą informację trafiło 79758 szukających

Przeczytaj również inne nasze wpisy...

10 komentarzy

Avatar
Artur 6 lipca 2018 at 09:45

Witam, przymierzam się do zakupu Vectry 1.9 cdti 120 km 2006 rok. W 2015 roku został usunięty DPF w waszym zakładzie wraz z wyprogramowaniem EGR. Została zwiększona moc do 162 km. Wszystko było ok aż do momentu kiedy poczytałem o dpf i przeglądach na stacjach diagnostycznych, planowanych karach za wycięty dpf, kontrolach na drogach itp. Rozmawiałem z dwoma różnymi diagnostami i jeden stwierdził że przepisy miały wejść w maju 2018 ale przesunięto termin na październik 2018, stwierdził że będą kary po 5000 zł za wycięty dpf. Drugi diagnosta wspominał o wejściu nowych przepisów ale nie był przekonany do aż tak zaostrzonych przepisów. Vectra jest naprawdę w dobrym stanie ale waham się czy ją kupić jeśli później mają być takie kłopoty, a auto nie przejdzie przeglądu. Może Wy wiecie coś więcej w tym temacie o planowanych zmianach. W Niemczech pozbywają się diesli.

Odpowiedz
Avatar
Rol 14 czerwca 2015 at 14:20

Czym jest spowodowany błąd P2458-57? Insignia A20DTH.

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 15 czerwca 2015 at 09:00

DTC P2458
Instrukcje diagnostyczne
• Wykonać Diagnostykę – Pojazd przed rozpoczęciem procedury diagnostycznej.
• Diagnostyka oparta na strategii w celu sprawdzenia sposobu wykonania diagnostyki.
• Instrukcje procedur diagnostycznych zawiera przegląd wszystkich kategorii diagnostycznych.
Opis DTC
DTC P2458 51: Diesel Particulate Filter (DPF) Regeneracja Przekroczony Czas

DTC P2458 56: Diesel Particulate Filter (DPF) Regeneracja Przekroczony Czas

DTC P2458 57: Diesel Particulate Filter (DPF) Regeneracja Przekroczony Czas

Opis obwodu / układu

Cząstki sadzy gromadzą się w kanałach DPF i są wypalane w regularnych odstępach czasu, przez proces zwany regeneracją lub oczyszczeniem. Proces regeneracji zapobiega zatykaniu DPF. Nadmiar sadzy w filtrze może spowodować spadek wydajności silnika i czasami uszkodzenie DPF podczas regeneracji.
Warunki wywołania regeneracji dynamicznej (samoistnej)
• silnik pracuje.
• temperatury płynu chłodzącego silnika (ECT) wynosi między 73-96 ° C (163-205 ° F).
Warunki ustawień DTC
• ECM analizując nasycenie, ilość kilometrów oraz sposób eksploatacji wykrywa czas na regenerację.
• Powyższy warunek musi być spełniony.

Czynności jeżeli po regeneracji dynamicznej DTC nadal występuje

DTC P2458 jest to typ C DTC.
Patrz warunki skasowania kodu DTC

DTC P2458 jest to Typ C DTC.
Informacje Techniczne Typ C DTC
Odnośniki na schematach

Schemat sterowania silnika
Złącze ECU Zobacz Referencje

Komponent Złącze końcowe
Informacje elektryczne

• Testowanie obwodu
• Naprawy przyłączy
• Sprawdzanie stanów występujących okresowo oraz słabych połączeń
• Naprawy instalacji elektrycznej

DTC Typ referencyjny

Układ diagnostyczny kod usterki (DTC) procedura

Moduł ECM
Diagnostyka / Regeneracja statyczna

Następujące warunki muszą być spełnione do wykonania procedury wypalania i nauki wartości po regeneracji:
• DTC / typ C jest wyłączony.
• pojazd znajduje się na pozycji (P) lub na „luzie” (N).
• silnik uruchomiony i na wolnych obrotach.
• temperatura płynu chłodzącego silnika (ECT) jest wyższa niż 40 ° C (104 ° F).
Wykonaj regenerację filtra cząstek stałych używając narzędzia diagnostycznego.
Sprawdź, czy kod DTC się resetuje.

Jeśli kod DTC nie kasuje się, wymienić filtr DPF.

Odpowiedz
Avatar
martocho 7 kwietnia 2015 at 17:20

Błąd rozumowania . Jeżdże Oplem Combo 1.3 CDTI , przejechane 261000 km , żadnych problemów z filtrem DPF , problem filtra DPF to dobrej jakości olej silnikowy oraz używany diesel.

Odpowiedz
Avatar
dpf soot pid needed 1 kwietnia 2015 at 21:18

Who can post here dpf soot PID? I need this to see when the car need regeneration…

Odpowiedz
Avatar
berdnard 28 lutego 2015 at 20:00

witam
a tak ciekawość mnie zżera
ok wywale dpf-a jak z głośnioscią w samochodzie-z dpf jest głosno a bez niego
pozdr

Odpowiedz
Krakers
Krakers 28 lutego 2015 at 23:16

jest bardzo niewielka różnica wręcz niewyczuwalna, możemy też zrobić że nie będzie żadnej różnicy:)

Odpowiedz
Krakers
Krakers 5 października 2014 at 10:29

I can do it easely,

Odpowiedz
Avatar
miro 24 lipca 2012 at 11:39

posiadam astre 2006 120km jezdze 2 lata zadnego problemu raz na 1-2 miesiace zalacza sie wypalanie filtra wtedy zatrzymuje sie na poboczy daje 2500-3000 obrotow 5 minut i filter wypalony jezeli zaczna sie problemy wytne filtr dodam z 20 konikow i git

Odpowiedz
Avatar
gość 1 marca 2011 at 11:41

Pewnie tak skończę z ekologią,poprostu wywalę cały filtr wg.tej propozycji,jak przejadę ze 150 tys.km.A powiem szczeże że już zaczynają mnie przejażdżki wpieniać.Jeżdżę Saab-em z silnikiem 1,9TTiD i ciągły problem ze znalezieniem drogi na stałą prędkośc jazdy.

Odpowiedz

Zostaw komentarz

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.