EGR – od ang. Exhaust Gas Recirculation
Najogólniej rzecz biorąc praca EGR polega na wprowadzeniu określonej ilości gazów wydechowych do komory spalania silnika, co znacząco obniża emisję szkodliwych substancji do atmosfery – głównie węglowodorów oraz tlenków azotu. Jeżli ktoś chce bardziej precyzyjne informacje na temat działania zaworu egr zapraszamy do lektury.
Jak widać po przeczytaniu „lektury” sprawny zawór EGR w pewnych warunkach przy dobrym jakościowo paliwie:
EGR obniża NOx(tlenki azotów) ale przyczynia się do wzrostu tlenków węgla, cząstek sadzy,
EGR ogranicza przepustowość gazów przez silnik
EGR obniża ciśnienie doładowania oraz ciśnienie w kolektorze ssącym
EGR zwiększa temperaturę spalin jeżeli nie posiada chłodnicy
Tak wygląda typowy układ chłodzenia egr, częstym przypadkiem jest nieszczelność płaszcza wodnego w takiej chłodnicy co skutkuje ubytkiem płynu chłodzącego.
Zawór recyrkulacji spalin to element o którego istnieniu właściciel pojazdu dowiaduje się po jego awarii. Mimo że nie jest jakiś nadzwyczaj nowy element silnika to został on unowocześniony elektronicznie oraz wdrożono sposoby sprawdzania przez komputer jego poprawności działania.
Każdy zawór EGR posiada charakterystykę w kształcie histerezy. W uproszczeniu można powiedzieć, że histereza jest wyznacznikiem skrajnych wartości dla komputera których zawór nie może przekraczać, jeżeli już do tego dojdzie ECU wyświetli błąd p0400 sygnalizując to kontrolką MIL na tablicy oraz przejdzie w tryb awaryjny. Każdy sterownik inaczej interpretuje zagrożenie związane z niesprawnym zaworem EGR, jeden po kilku sekundach wyłączy tryb awaryjny i auto zacznie normalnie pracować a w innym trzeba wyłączyć zapłon na kilka sekund.

W silnikach diesla zawór zawodzi najczęściej przez nagromadzoną sadzę i osad.
I tak z doświadczenia niesprawny zawór EGR jak również zła jakość paliwa:
– może podwyższać tlenki azotów oraz przyczyniać się do wzrostu tlenków węgla i cząstek sadzy w spalinach,
– może doprowadzić do ograniczenia przepustowości kolektora ssącego,
– zakłóca stabilizację ciśnienia doładowania co jest wyczuwalne w dolnym zakresie obrotów przez szarpnięcia lub brak mocy,
– zwiększa spalanie,
– prowadzi do blokowania się zmiennej geometrii turbosprężarki,
– prowadzi do zapchania filtra cząstek stałych,
– zablokowany egr w otwartej pozycji może uniemożliwić rozruch silnika.
Tryb jazdy odgrywa tu dużą rolę, kierowcy jeżdżący w trybie miejskim oraz na bardzo krótkich odcinkach narażeni są za częstsze usterki natomiast dłuższe trasy sprzyjają samooczyszczaniu się zaworu EGR.

Widzieliśmy zatkane przewody dolotowe w głowicy w ok 80% co skutkowało brakiem mocy. Klient zjeździł wiele warsztatów zanim zdiagnozowaliśmy tą usterkę…

W silnikach benzynowych awaria pojawia się rzadziej aczkolwiek okazuje się że posiadacze pojazdów marki Opel mogą mieć problem:
- Agila 1.0i/1.2i; 12V/16V
- Astra G/H/J/Mk IV/Mk V 1.2i/1.4i; 12V/16V
- Corsa C 1.0i/1.2i/1.4i; 12V/16V
- Meriva 1.4i 16V
- Tigra B 1.4i 16V
- Zafira 1.6 1.8 16V
W wyżej wymienionych przypadkach w sterowniku silnika może być zaprojektowany za mały obszar regulacji co prowadzi do błędu P0400, nie pomaga nawet wymiana na nowy zawór.
Usługa elektronicznego wyprogramowania zaworu EGR, polega na modyfikacji oprogramowania, tak że komputer nie uruchamia zaworu i pozostaje on cały czas zamknięty, istnieje również możliwość modyfikacji oprogramowania tak że zawór można fizycznie usunąć/ zaślepić.
Do zalet usunięcia zaworu zaliczamy: zmniejszenie nagaru w kolektorze dolotowym a tym samym zwiększamy żywotność silnika oraz klap wirowych.
Usunięcie EGR minimalizuje rzadki przypadek osunięcia się nagaru i dostania do komory spalania. Najważniejsze że jest to opłacalne bo do kosztu nowego zaworu doliczyć musimy usługę diagnostyki i wymiany, ponadto temat powróci, również regeneracja zaworu egr to mit i już nie jeden przekonał się że jest to dobre na kilka tygodni.
Oczywiście jest wiele zdań na ten temat ale proszę zauważyć że przeciwnicy to z reguły teoretycy którzy nigdy nie skorzystali z takiej usługi, może mają rację co do ekologicznego aspektu sprawy ale czemu ekologia wydziera pieniądze z naszego portfela i to co lepsze te pieniądze trafiają za granice, około 70% oryginalnych części zamiennych produkuje się na zachodzie. Ile jeszcze naszych pieniędzy będzie wylatywać za granice?
filtr cząstek stałych 2000-7000zł
koło dwumasowe 1000-4000zł
turbosprężaka 1500-6000zł
zawór egr 300-2000zł,
przepustnica 200-900zł
kolektor ssący 700-1500
pompa wtryskowa 300-7000zł
wtryskiwacz 300-2000zł
komputer 500-4000zł
Gwarantujemy zadowolenie i satysfakcję z wykonanej usługi ponieważ najbardziej na tym nam zależy, specjalizujemy się w marce opel już blisko dziesięć lat i znamy bolączki tej marki.
Najlepszą są Państwa komentarze.
ZAPRASZAMY DO WSPÓŁPRACY SERWISY WARSZTATY ORAZ OSOBY PRYWATNE
|
BMW
|
CITROEN
|
FIAT
|
FORD
|
IVECO
|
LANCIA
|
LAND ROVER
|
MERCEDES
|
OPEL
|
PORSCHE
|
PEUGEOT
|
RENAULT
|
VOLKSVAGEN-AUDI-SEAT-SKODA
|
VOLVO
|
Na tą informację trafiło 58963 szukających
58 komentarzy
Witam posiadam zafirke 1.9 dtl od tygodnia przy przyspieszaniu od dolu przyy 2 tys obtotów odpuszcza ciag na sekunde co jest tego przyczyna
turbo lub sterowanie geometrią ewentualnie podciśnienie.
Witam , pytanko – czy zablokowany EGR w pozycji otwartej da oznakę na kompie jakimś błędem . Opel Zafira 1.9 CDTI 2006 r. Chwili obecnej mam problem bo autko nie odpala tylko próbuje kaszleć a błędów brak. Sprawdziłem zasilanie paliwem a nawet wtryski . I nic.
Witam,
Zdemontować egr, wyczyścić i zostawić w pozycji zamkniętej, następnie zamontować bez podpinania wtyki elektrycznej, jak zapali to na pewno wina zaworu jak nie to szukać gdzieś indziej.
Witam.
Renault Megane III 1.5 dCi 110 KM ENERGY symbol silnika K9K636 rocznik 2014, norma emisji spalin euro 5 🙂
Ile wyniesie usunięcie egr? Chcę to zrobić zanim sadza zrobi swoje 😉 Przebieg około 40tyś km.
Jestem z Kobyłki pod Warszawą. Być może ma Pan do polecenia jakiś dobry warsztat co by się tym zajął?
Dziękuję za odpowiedź.
Witam Pana serdecznie. Mogę polecić znany warsztat w Warszawie, który poradzi sobie z Pana przypadkiem. Proszę kontaktować się z p. Marcinem. Nr. tel. 512 956 438
Witam,
jaki koszt wylaczenia Egr-a w Audi A3 (2.0 tdi, 140 KM, 2008r.)? Kiedy pierwszy wolny termin?
Pozdrawiam
200zł wolne w przyszłym tygodniu.
Wolałbym wizytę u Pana 🙂 a co do terminu to będę dzwonił ponieważ chciałbym aby Pan przetestowal samochód i zdiagnozowal co mu jeszcze dolega..narazie sam pruboje się uporać z przedmuchami w wydechu..po wywaleniu dpf została mi pusta puszka bo mój mechanik wywalil również kąta co uważam za błąd prosiłem by go nie ruszał ale niestety pozamiatane i przy każdej zmianie biegu swista mi z wydechu.. Kupiłem kąta metalowego i przeciolem go na pół żeby były niby dwa filtry wstawiłem w puche i poprawiło się ale dalej irytujaco dmucha może takie zeczy także jest Pan w stanie naprawić?bo moim pomysłem jak narazie jest zakup kompletnej puszki otwarcie jej odcięcie dylnej części dpf tarcza diamentowa tak aby odblokować fabrycznie zaslepione kanały filtra ale czy to zda egzamin to już niemam pojecia
Panie zbyszku ile by kosztowała modyfikacja oprogramowania aby całkiem egr zaslepic bo wchodzi w tryb awaryjny auto
250zł i możemy zrobić to wysyłkowo wystarczy nam sam sterownik silnika z nadkola, ewentualnie mogę zaproponować warsztat współpracujący a jak się Pan uprze na wizytę u mnie to kolejka sięga 18.01
Koszt elektronicznego usunięcia egr to 250zł a jak Pan ładnie poprosi to w tej cenie możemy go tak usunąć by wtykę można było odpiąć, w konsekwencji przyszłościowej będzie pozwalać na jego fizyczne usunięcie z pojazdu.
Panie zbyszku zawór nie może być usunięty bo po zaslepieniu całkowitym zaworu pojawia się błąd po kilku sekundach jazdy i auto wchodzi w tryb awaryjny i ledwo jedzie ile kosztowałoby u Pana zmodyfikowanie oprogramowania tak żeby go całkiem zaslepic blaszka bez otworów?
Witam Panie zbigniewie mam taką sprawę odpiolem wtyczkę od egr w z19dth i mam wstowione blaszki z 3 otworami na wejściu i wyjściu egr odziwo komp nie wywala czeka i jeździ się bardzo fajnie.. Moje pytanie do Pana czy grozi mi czymś taka jazda coś mogę zniszczyć w aucie?
Witam, jeżeli check się nie zapala być może jest już usunięty,niczym nie grozi jazda na odpiętej wtyczce ewentualnie kontrolka zapali się po jakimś czasie.
Czy w Audi A4 1.9TDI 115KM 2000r oprócz zaślepienia egru trzeba przeprogramować komputer?
Witam jaki jest koszt usunięcia EGR i wylogowania w Vectra C 2.0 DTH
Witam.
Jaki jest koszt usunięcia zaworu EGR w silniku Y22DTR. Oraz koszt podniesienia mocy samochód to Zafira A 2.2 dti.
Pozdrawiam
299
Witam.
Jaki jest koszt usunięcia zaworu Egr oraz podniesienie mocy w Zafira 2.2 DTI silnik Y22DTR.
Pozdrawiam
Witaj , chciałem zapytać o możliwośc usunięcia zaworu egr vw passat 2006 1.9 tdi 105km silnik o oznaczeniu BXE , jaka jest cena i czy jest możliwosc w ciagu jednego dnia tak zeby nie zostawiac auta.
Tak jest taka opcja generalnie każdy zawór egr można wyłączyć na poczekaniu, można też to zrobić wysyłkowo, wysyłająć do nas sam komputer.
zapytanie.
dotyczy Opel Insignia 2.0DTH
czy po wyłączeniu(zaślepieniu częściowym) zaworu EGR może gorzej działać ogrzewanie samochodu,
w związku z tym że spaliny nie będą przepływały przez chłodnicę EGR
Wiele teorii i wywodów mądralińskich słyszałem na ten temat, po pierwsze z mojej ponad dziesięcioletniej praktyki wynika że nikt nie skarżył sie na choćby zmianę czasu nagrzewania się silnika a co dopiero wpływ na tem układ ogrzewania samochodu.
Po drugie na całkiem zimnym silniku i pod obciążeniem jak i na dłyższym niż minute postoju zawór egr i tak nie działa, więc na zimnym silniku gazy wydechowe mogą schładzając się oddawać ciepło do układu chłodzenia przy jednostajnej jeżdzie lub przy powolnym zwalnianiu, w teorii coniektórych tej energi cieplnej jest strasznie dużo – na co ja mówię bzdura.
Chciałbym potwierdzić skuteczność wyłączenia zaworu EGR w wyżej opisany sposób. Mniej więcej rok temu w warsztacie gospodarza tej strony www, wyłączony został w moim oplu (Vectra C 19CDTI 150KM) zawór EGR. Plusy jakie zauważyłem to brak delikatnego szarpania silnika przy 2000obr., powróciła dawna moc silnika, no i brak potrzeby czyszczenia tego zaworu jak i całego układu z nagaru. Wymieniając zawór EGR na nowy ponosimy koszty części i narażamy się na powtórkę z rozrywki za kilkanaście tys.km, wyłączając go elektronicznie mamy spokój na długie lata.
Ja polecam ten sposób na EGR i oczywiście ten warsztat.