Auto-krak Elektronika Samochodowa Kolektory ssące Mechanika MotoInfo OPEL - modele OPEL - Silniki

Lista silników w samochodach OPEL z zaworami EGR

Silniki w  samochodach koncernu GM często wyposażane są w zawory recyrkulacji spalin.

Jest to bardzo powszechna praktyka, która często spędza sen z powiek użytkownikom ekologicznych samochodów których eksploatacja jest nieco kosztowniejsza a same zabiegi prowadzące do zmniejszenia emisji spalin powodują nieraz liczne usterki – drobne, ale nie zawsze.

Silniki samochodów marki OPEL zawierające zawory EGR zostały więc skatalogowane przez nas i oznaczone w poniższym wpisie jako (EGR)

Złożone układy wymuszające recyrkulację spalin powszechnie montowane są w silnikach wielu samochodów od dziesiątek lat. Niestety do tej pory inżynierowie nie podołali zadaniu stworzenia bezawaryjnej konstrukcji która byłaby odporna na uszkodzenia. Pomysł aby montować w jednostkach napędowych zawory EGR najpierw zdominował auta na rynku amerykańskim – właśnie tam najwcześniej pojawiły się przepisy dotyczące emisji toksycznych spalin do atmosfery.

Po co montowane są zawory EGR i w jaki sposób przyczyniają się do zmniejszenia emisji spalin?

Z założenia zawór recyrkulacji spalin jak sama nazwa wskazuje ma za zadanie wprowadzenie spalin z powrotem do silnika aby zmniejszyć temperaturę w komorze spalania jednocześnie spowalniając proces spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Proces ten powoduje znaczne obniżenie emisji szkodliwych tlenków azotu. Wylogowanie (wyprogramowanie) zaworu EGR w pozycji zamkniętej częściowo może zapobiec wielu problemom, niestety samochody posiadające zawór EGR często wyposażone są również w czujnik NOx który odpowiedzialny jest za wykrywanie tlenków azotu w środowisku spalania. Zawór EGR jak i czujnik NOx to podzespoły bardzo kosztowne i na dobrą sprawę zbędne, dlatego często są one wypinane i wyprogramowywane z pojazdów w których sprawiają one problemy.

Wprowadzenie spalin do układu dolotowego naszego silnika powoduje zmniejszenie poziomu tlenu w mieszance. Dzięki temu proces spalania przebiega mniej efektywnie, temperatura mieszanki spada w skutek czego tlen nie łączy sie ze związkami azotowymi. Warto nadmienić że spaliny w całym procesie uczestniczą biernie, dlatego z definicji twierdzenie że w wypadku ponownego wprowadzenia do komory spalania spaliny są dopalane jest błędem, nie biorą one bowiem udziału w procesie spalania a są jedynie wypełniaczem w cylindrze naszego ekologicznego silnika. Niestety sporym minusem tego zabiegu jest spadek mocy silnika – jest to główny problem który nie pozwala inżynierom na proste rozwiązanie problemu awaryjności zaworu zastępując go rurką doprowadzającą spaliny do kolektora dolotowego – w przypadku takiego rozwiązania spaliny na wolnych obrotach stanowiły tak znaczną część całej mieszanki że silnik gasł by, a przy większym obciążeniu zaś, nie byłby w stanie rozwinąć swojej pełnej mocy. Aby zapobiec właśnie takim przypadkom a jednocześnie spełnić restrykcyjne normy emisji spalin wymyślono zawór EGR który jest  dość awaryjnym i drogim podzespołem.

Sam zawór jest urządzeniem sterowanym siłownikiem elektrycznym bądź pneumatycznym. Usterki tych zaworów zwykle wynikają z ich zablokowania kiedy sadza (nagar) zbiera się na zaworze zwiększając opór który on stawia i zmniejszając zakres ruchów. W takim wypadku spaliny trafiają przez cały czas do komory spalania przez co silnik gaśnie, pracuje nierówno, pogarszają się jego osiągi oraz pali się kontrolka silnika (check engine).  Jest to typowa sytuacja w przypadkach kiedy nasze auto spala olej bądź posiada niesprawny wtrysk paliwa. Poza tym istnieje sporo innych przypadków w których usterki mechaniczne przy okazji mogą uszkodzić również EGRa – np. niesprawne układy wtryskowe lub turbiny. Na takie usterki narażone są w szczególności  silniki które mają skłonność do nadmiernego dymienia. Na szczęście nie wszystkie usterki zaworu muszą wiązać się z poważnymi awariami. Mogą powodować je nawet błahe rzeczy takie jak wyższa temperatura spalin (w szczególności gdy posiadamy auto chipowane) czy stare, sparciałe przewody (węże) układu sterującego zaworem czy awarie chłodnic spalin które montowane są zwykle w nowszych samochodach.

W zależności od producenta silnika zawór recyrkulacji spalin kosztować może od 100 złotych do nawet kilku tysięcy, lecz nawet mimo dostępności części zabieg wymiany zaworu, szczególności w przypadku jego uszkodzenia nie jest łatwą sprawą a jego koszt często bywa bardzo wysoki.  Nie poleca się również zakupu tego typu zaworów w źródłach niepewnych. Z racji na swoją wysoką cenę EGRy są często podrabiane a ich trwałość w przypadku części nieautoryzowanych jest zwykle bardzo wątpliwa i na ogół marna.

 

Z10XE  (EGR)
Z12XE  (EGR)
Z10/12/14XEP (EGR)
Z14/16XE (EGR)
Z16SE (EGR)
Z16XEP (EGR)
Z16XE (EGR)
Z16XER (EGR)
Z16LET
Z18XE – Vectra-C: removal as of MY03(Running Change)
Z18XE – Corsa: removal as of MY03(Running Change)
Z18XE – Astra/Zafira: removal as of MY04 (Running Change)
Z18XE – Meriva i Vectra-B nie mają EGR
Z18XER (EGR)
Z19DTH (EGR)
Z19DTL (EGR)
Z19DTR (EGR)
Z19DTJ (EGR)
Z20NET
Z22XE (EGR)
Z22SE:removal as of MY04 (w/o Speedster, VX220) Quick Information 1721
Z22YH:removal as of MY06, Quick Information 2015
Y26SE
Z28NEX
Y32SE

Z32SE

Na tą informację trafiło 4002 szukających

Przeczytaj również inne nasze wpisy...

Zostaw komentarz

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.