Mercedes-Benz M272 to seria wolnossących, widlastych silników 6-cylindrowych, 24-zaworowych, ze zmiennymi fazami rozrządu i wtrysku elektronicznym. Montowany jest od 2004 roku, które zadebiutowały w większości klas. Silniki M272 zastąpiły serię M112, które były montowane przez dekadę (od roku 1998 do 2008).
Podstawowymi zmianami względem starszej konstrukcji były m.in:
- Przejście na układ DOHC (podwójnych wałków rozrządu w głowicach)
- Zastąpienie 3 zaworów na cylinder układem z 4 zaworami
- Zmienne fazy rozrządu dla wałków zaworów (ssących i wydechowych)
- Zastosowanie klap wirowych w kolektorze ssącym
- Montaż wałka wyrównoważającego,
Ostatnia ze zmian miała na celu niwelację wibracji powstałych na skutek rozstawienia cylindrów w kącie 90 stopni. Tak szerokie rozwarcie nie jest popularnym rozwiązaniem, ponieważ zwiększa gabaryty jednostki a także nie posiada podstawowej zalety, którą jest pełen obrót wału napędowego podzielony na 6 cylindrów.
Silniki M272 występują w trzech wersjach o różnej pojemności:
- 2,5 l (M272 E25),
- 3,0 l (M272 E30),
- 3,5 l (M272 E35).
Silnik M272 jest montowany wzdłużnie z przodu. Napędza on koła tylne lub wszystkie. Pod maską mocno utrudnia naprawy ciasne zabudowanie, co jest trochę problematyczne dla mechaników. Od 2006 roku wariant 3,5-litrowy wyposażony jest we wtrysk bezpośredni i nosi oznaczenie CGI, inne jednostki posiadają standardowy wtrysk wielopunktowy w kolektor ssący. Początkowo bezpośredni wtrysk powędrował tylko do CLSa, ale dziś jest też m.in w E-lasie (W212). W 2010 r. zaprezentowano następcę M272, która ma oznaczenie M276, . Silnik M272 znaleźć można w samochodach takich jak:
- Mercedes klasy C W203: 01.2005-02.2007
- Mercedes klasy E W211: 03.2005-12.2008
- Mercedes klasy E W212: od 02.2009
- Mercedes CLS C219: 10.2004-12.2010
- Mercedes CLS C218: od 01.2011
- Mercedes klasy S W221: 10.2005-07.2013
- Mercedes GLK X204: od 06.2008
- Mercedes klasy R W251: od 01.2006
- Mercedes ML W164: 07.2005-05.2011
- Mercedes ML W166: od 06.2011
- Mercedes Viano: od 09.2007
Oznaczenie tego silnika rozszyfrować możemy następująco:
- M = Motor,
- 271 = Seria,
- E = wtrysk,
- 25,30,35 = poj. skokowa
- CGI = wtrysk bezpośredni
Układ sterujący tym silnikiem to Bosch ME 9.7. Jest to nowoczesny układ który niedoświadczonym w naprawach tych konkretnych jednostek mechanikom-elektronikom potrafi sprawić wiele kłopotów. Wiele czasu spędziliśmy na nauce programowania, klonowania, modyfikacji oraz naprawiania tego typu układów. Na dzień dzisiejszy z dumą powiedzieć możemy iż ten ECU nie ma przed nami tajemnic. Poniżej przedstawiamy sterownik podczas programowania w naszej pracowni:

Przy okazji omawiania tego silnika wspomnieć należy iż silniki M272 i bliźniacze M273 to nowoczesne jednostki ale ich powszechną wadą są nagminnie uszkadzające się kolektory ssące.

Jeżeli w twoim Mercedesie włącza się kontrolka silnika, a na diagnostyce występują następujące kody DTC:
P2004 – Sterowanie długością kolektora dolotowego zablokowany otwarty bank 1
P2005 – Sterowanie kolektora dolotowego zablokowany otwarty bank 2
P2006 – Sterowanie kolektora dolotowego zablokowane zamknięte
to znak że zaczęły się problemy z kolektorem ssącym, można regenerować zakładać nowe dźwignie i przeprowadzać tym podobne manewry lecz nie wystarczą one na długo. U nas możemy pozbyć się tego problemu raz na zawsze i to wysyłkowo. Wystarczy zdemontować kolektor ssący i sterownik silnika, wysłać do nas a my wyczyścimy kolektor usuniemy mechanicznie klapy oraz wyprogramujemy je ze sterownika silnika i raz na zawsze klient zapomni o klapach oraz o konsekwencjach jakie mogą grozić w sytuacji gdy klapa urwie się i wpadnie do silnika. Jeżeli pojawił się błąd D606 również możemy naprawić.
Zapraszamy do współpracy warsztaty serwisy i osoby prywatne.
Na tą informację trafiło 41927 szukających
13 komentarzy
Witam, cls. 3.5 m272 cały czas wyskakują błędy P0521, P0746, P1071, P0413, P0172, samochód dużo pali i jest zmulony od dołu. W czym może leżeć problem?
Poproszę opisy tych błędów
Witam mam problem z swoim mercedesem cls 350 auto szarpie przy zmianie biegów zazwyczaj na niskich obrotach itp stwierdziłem ze skrzynia więc stwierdziłem nie ma ma co czekać sterowniki i skrzynia została naprawiona rzekomo mówię rzekomo bo zapłaciłem za usługę naprawczą a auto jak szarpało tak szarpie dalej itp a mechanik nie poczuwa się do odpowiedzialności naprawy bez dokumentu coś strasznego nic nie można zrobić ale do sedna czy istnieje możliwość ze problem będzie wychodził od silnika powiedzmy ten kolektor klapy sterowniki itp lub rozrząd miał by mieć wpływ na zmianę biegów w skrzyni jeśli tak jestem zdecydowany oddać do regeneracji bardzo proszę o rzetelną odpowiedz
Witam nie jestem w stanie rzetelnie odpowiedzieć nie mając auta
witam
mam w219 3.5 Benzyne 272 z 2004 roku
pojawia mi sie jeden Blad in ie moge go zdjagnozowac co to moze byc ??
P0432
prosze o rade
Proszę zacząć od sprawdzenia lewego katalizatora…
witam
ale katalizator czy sondę lambda ??
Witam mam uszkodzone czujniki nox W MB klasy S 3.5 benzyna 306koni czy można to zregenerować i jaki to by był koszt
Można tą kwestię rozwiązać programowo – jeśli jest Pan zainteresowany prosimy o kontakt telefoniczny!
Witam, mam problem z kolektorem ssącym w moim mesiu, V6 2,L. Gdzie mam wysłać kolektor do regeneracji, ile czasu zajmie cała operacja, ile to będzie mnie kosztować?
Witam kolektor proszę wysłać wraz ze sterownikiem na nasz adres Auto-krak Rzemień 183 39-322 Rzemień, W zależności od nawału pracy jeden do dwóch dni roboczych jesteśmy w stanie wykonać usługę, koszt całego zabiegu to 750 +300+35zł Pozdrawiam Zbigniew
m112 też miały wałek wyrównoważający
M272 nie ma EGR