Kolektory ssące Mechanika MERCEDES / BMW

Mercedes-Benz M272 – Benzynowe V6 (2.5, 3.0, 3.5) z klapami wirowymi

Mercedes-Benz M272 to seria wolnossących, widlastych silników 6-cylindrowych, 24-zaworowych, ze zmiennymi fazami rozrządu i wtrysku elektronicznym. Montowany jest od 2004 roku, które zadebiutowały w większości klas. Silniki M272 zastąpiły serię M112, które były montowane przez dekadę (od roku 1998 do 2008).

Podstawowymi zmianami względem starszej konstrukcji były m.in:

  • Przejście na układ DOHC (podwójnych wałków rozrządu w głowicach)
  • Zastąpienie 3 zaworów na cylinder układem z 4 zaworami
  • Zmienne fazy rozrządu dla wałków zaworów (ssących i wydechowych)
  • Zastosowanie klap wirowych w kolektorze ssącym
  • Montaż wałka wyrównoważającego,

Ostatnia ze zmian miała na celu niwelację wibracji powstałych na skutek rozstawienia cylindrów w kącie 90 stopni. Tak szerokie rozwarcie nie jest popularnym rozwiązaniem, ponieważ zwiększa gabaryty jednostki a także nie posiada podstawowej zalety, którą jest pełen obrót wału napędowego podzielony na 6 cylindrów.

Silniki M272 występują w trzech wersjach o różnej pojemności:

  • 2,5 l (M272 E25),
  • 3,0 l (M272 E30),
  • 3,5 l (M272 E35).

Silnik M272 jest montowany wzdłużnie z przodu. Napędza on koła tylne lub wszystkie. Pod maską mocno utrudnia naprawy ciasne zabudowanie, co jest trochę problematyczne dla mechaników. Od 2006 roku wariant 3,5-litrowy wyposażony jest we wtrysk bezpośredni i nosi oznaczenie CGI, inne jednostki posiadają standardowy wtrysk wielopunktowy w kolektor ssący. Początkowo bezpośredni wtrysk powędrował tylko do CLSa, ale dziś jest też m.in w E-lasie (W212). W 2010 r. zaprezentowano następcę M272, która ma oznaczenie M276, . Silnik M272 znaleźć można w samochodach takich jak:

  • Mercedes klasy C W203: 01.2005-02.2007
  • Mercedes klasy E W211: 03.2005-12.2008
  • Mercedes klasy E W212: od 02.2009
  • Mercedes CLS C219: 10.2004-12.2010
  • Mercedes CLS C218: od 01.2011
  • Mercedes klasy S W221: 10.2005-07.2013
  • Mercedes GLK X204: od 06.2008
  • Mercedes klasy R W251: od 01.2006
  • Mercedes ML W164: 07.2005-05.2011
  • Mercedes ML W166: od 06.2011
  • Mercedes Viano: od 09.2007

Oznaczenie tego silnika rozszyfrować możemy następująco:

  • M = Motor,
  • 271 = Seria,
  • E = wtrysk,
  • 25,30,35 = poj. skokowa
  • CGI = wtrysk bezpośredni

Układ sterujący tym silnikiem to Bosch ME 9.7. Jest to nowoczesny układ który niedoświadczonym w naprawach tych konkretnych jednostek mechanikom-elektronikom potrafi sprawić wiele kłopotów. Wiele czasu spędziliśmy na nauce programowania, klonowania, modyfikacji oraz naprawiania tego typu układów. Na dzień dzisiejszy z dumą powiedzieć możemy iż ten ECU nie ma przed nami tajemnic. Poniżej przedstawiamy sterownik podczas programowania w naszej pracowni:

naprawa sterownika, elektronika mercedes v6 m272
Sterownik silnika mercedesa V6 (M272)

Przy okazji omawiania tego silnika wspomnieć należy iż silniki M272 i bliźniacze M273 to nowoczesne jednostki ale ich powszechną wadą są nagminnie uszkadzające się kolektory ssące. 

Kolektor ssący silnika V6 mercedesa z widocznymi awaryjnymi klapami wirowymi oraz komputerem pokładowym (ECU)
Na grafice widzimy kolektor ssący silnika V6 (M272) wraz z awaryjnymi klapami wirowymi (swirl flaps) oraz komputerem sterującym silnikiem (ECU)

Jeżeli w twoim Mercedesie włącza się  kontrolka silnika, a na diagnostyce występują następujące kody DTC:

P2004 – Sterowanie długością kolektora dolotowego zablokowany otwarty bank 1
P2005 – Sterowanie kolektora dolotowego zablokowany otwarty bank 2
P2006 – Sterowanie kolektora dolotowego zablokowane zamknięte

to znak że zaczęły się problemy z kolektorem ssącym, można regenerować zakładać nowe dźwignie i przeprowadzać tym podobne manewry lecz nie wystarczą one na długo. U nas możemy pozbyć się tego problemu raz na zawsze i to wysyłkowo. Wystarczy zdemontować kolektor ssący i sterownik silnika, wysłać do nas a my wyczyścimy kolektor usuniemy mechanicznie klapy oraz wyprogramujemy je ze sterownika silnika i raz na zawsze klient zapomni o klapach oraz o konsekwencjach jakie mogą grozić w sytuacji gdy klapa urwie się i wpadnie do silnika. Jeżeli pojawił się błąd D606 również możemy naprawić.

Zapraszamy do współpracy warsztaty serwisy i osoby prywatne.

Na tą informację trafiło 2572 szukających

Przeczytaj również inne nasze wpisy...

VAG – 1.4 FSI i 1.6 FSI – Błąd DTC P1031, 17439, 004145 – Volkswagen, Audi, Skoda, Seat

Zbigniew Kipa

Usterka klap zawirowań kolektora 1.9CDTI 2.0CDTI 1.9JTD 2.4JTD

Zbigniew Kipa

Usterka klap kolektora 4.0 4.2 TDi VW AUDI

Zbigniew Kipa

1 Komentarz

kolo 16 maja 2018 at 16:16

M272 nie ma EGR

Odpowiedz

Zostaw komentarz

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.