Astra G Auto-krak Elektronika Samochodowa Frontera Mechanika Omega Opel 2.0 DTI Opel 2.2 DTI SAAB Signum Vectra C Zafira A

Pompa wtryskowa BOSCH PSG16 VP44 – 2.0 DTi, 2.2 DTi oraz 2.2 TiD – OPEL i SAAB

Pompa wtryskowa BOSCH PSG-16 VP44

To urządzenie, które zaczęło być montowane w pojazdach marki Opel i SAAB od 2002 roku. Od poprzednich rozwiązań odróżnia ją m.in sterownik zintegrowany z pompą, który jest jednocześnie komputerem sterującym silnikiem i pompą wtryskową. Było to innowacyjne rozwiązanie, które pozwalało zawrzeć całą elektronikę w obudowie pompy. W jej pamięci znajdują się zatem wszystkie dane identyfikacyjne samochodu takie jak:
  • numer identyfikacyjny pojazdu
  • numer sprzętu komputerowego
  • numer modułu sterującego silnika nadany przez producenta (hardware number)
  • numer wersji modułu sterującego silnika nadany przez producenta (Numer ECU)
  • numer wersji oprogramowania modułu sterującego silnikiem
  • numer układu wydechowego lub numer homologacji
  • nazwa systemu lub kod silnika
  • kod warsztatu lub numer seryjny testera
  • data programowania
  • kod producenta samochodu
  • kod synchronizacji immobilizera
Kompetentnych specjalistów zajmujących się naprawami tych pomp jest bardzo niewiele… Takich którym warto zaufać tymbardziej.

Pompa wtryskowa BOSCH PSG-16

Montowana była w samochodach marek

OPEL i SAAB, w modelach:

  •  VP44 PSG16 – Opel Astra 2.0 DTi
  •  VP44 PSG16 – Opel Astra 2.2 DTi
  •  VP44 PSG16 – Opel Zafira 2.0 DTi
  •  VP44 PSG16 – Opel Zafira 2.2 DTi
  •  VP44 PSG16 – Opel Vectra 2.0 DTi
  •  VP44 PSG16 – Opel Vectra 2.2 DTi
  •  VP44 PSG16 – Opel Signum 2.0 DTi
  •  VP44 PSG16 – Opel Signum 2.2 DTi
  •  VP44 PSG16 – Opel Omega 2.0 DTi
  •  VP44 PSG16 – Opel Omega 2.2 DTi
  •  VP44 PSG16 – Opel Frontera 2.2 DTi
  •  VP44 PSG16 – Saab 9-5 2.2 TiD
  •  VP44 PSG16 – Saab 9-3 2.2 TiD

Dzięki udoskonalaniu konstrukcji sterownika pompy PSG-5 współpracującej z silnikiem 1.7 DTi (Opel-Isuzu) oraz 2.0 Di (82KM) opracowaliśmy technologię pozwalającą wzmocnić sterownik pompy wtryskowej. Dzięki temu w pompie PSG-16 klienci nie doświadczają już  często powracających usterek układu sterującego (sterownika) pompy. Dzieki wysokiej jakości częściom używanym do naprawy pomp jak i sterowników regenerowane przez nas pompy zapewniają długą żywotność, co potwierdza wydawana przez nas karta gwarancyjna oraz setki zadowolonych klientów w całym kraju.

Klient który zakupi lub zregeneruje pompę w naszym warsztacie otrzyma:

  • Kartę gwarancyjną oraz w 100% sprawdzone, zaufane i legalne źródło pochodzenia części
  • Wzmocnioną pompę możliwą do modyfikacji pod kąem spalania, mocy czy wyprogramowania EGR, Klap i/lu przepustnicy
  • Sprawną pompę przetestowaną na specjalistycznych urządzeniach diagnostycznych, która została sprawdzona równiez pod obciążeniem w naszym testowym silniku

Zwracamy uwagę na kupno pomp i sterowników z nieznanego źródła. Takie podzespoły mogą zawierać części z aut powypadkowych, kradzione lub uszkodzone sterowniki, nie posiadać gwarancji lub mieć osłabioną konstrukcję.

Montaż części używanych do PSG-16 jest bardzo ryzykowny ze względu na zaawansowane układy oraz konieczność zaprogramowania sterownika do konkretnego pojazdu. Na rynku znaleźć można wiele wersji pomp, które oznaczono różnymi numerami. Pochodzą one z różnych pojazdów, a nawet z różnych wersji silnikowych.

Niestety firma BOSCH mimo upływu kilkunastu lat od zaprzestania montażu pomp PSG-16, nie udostępnił mechanikom technologii dzięki której można ją regenerować. Na szczęście dzięki wieloletniemu doświadczeniu i wielu kłopotom, które rozwiązywaliśmy na życzenie klientów posiadających samochody wyposażone w pompy wtryskowe BOSCHa, opanowaliśmy w stu procentach programowanie sterowników, ich regenerację i wzmacnianie oraz regenerację samych pomp. Osób próbujących podjąć się naprawy nie jest wiele, a tracić na kogoś godnego polecenia jest bardzo ciężko, nie mówiąc już o jakichkolwiek gwarancjach. Doświadczenie, profesjonalizm, gwarancja działania urządzenia i setki zadowolonych klientów – to wyróżnia nas na rynku.

Jeśli pompa jest niesprawna oferujemy jej naprawę – niezależnie od tego czy jest to usterka mechaniczna czy elektroniczna. Bardzo często na życzenie klienta regenerujemy pompę pracującą w pojeździe, usprawniamy jej elektronikę oraz podnosimy moc danej jednostki napędowej i/lub obniżamy spalanie. Najbardziej popularny jest jednak ChipTuning sterownika pompy – dzięki sporemu zapasowi wytrzymałościowemu jednostek w których stosowane były te pompy modyfikacje tą można przeprowadzić bez zwiększania awaryjności czy zużywalności silnika.

Do diagnostyki pomp posiadamy wszelkiego rodzaju testery diagnostyczne, testową jednostkę napędową specjalnie przystosowaną do sprawdzania pomp wtryskowych oraz odpowiednie oprogramowanie. Poniżej przedstawiamy kilka sekund filmu z analizy parametrów i poprawności działania regenerowaniej pompy:

 

Najczęstsze problemy z PSG-16 to:

  • Problem z błędem DTC P0400 często przyjeżdżają do nas również na wyprogramowanie zaworu EGR, który jest bezpośrednim problemem usterki.
  • Błędy DTC P1125 oraz P0638 – są to awarie czujnika ELOBAU. Czujniki te były montowane w samochodach takich jak Vectra C oraz Frontera, problemy tego typu rozwiązuje się programowo.
  • Częste błędy DTC P1630, P1631, P1220, P1650, P1651 – mogą objawiać się brakiem możliwości uruchomienia pojazdu lub szarpaniem podczas jazdy, zwykle pojawiają się kiedy silnik jest rozgrzany, towarzyszą im błędy przepływomierza i/lub immobilizera
  • Kłopot z rozruchem auta po długim postoju. Zazwyczaj przyczyną takiego stanu rzeczy okazuje się zazwyczaj zapowietrzenie układu paliwowego. Standardową przyczyną są tej usterki są nieszczelności w wężykach przelewowych, trawersach lub w okolicach filtra paliwowego (często po niefachowej wymianie). Usterka jest łatwa do zdiagnozowania. Wystarczy zwykle gdy pozostawić auto z przynajmniej połową baku paliwa na dłuższy czas na nierówności (przodem w dół) – jeśli rano bez problemu zapali, znaczy to że układ paliwowy jest zapowietrzony. Należy jednak mieć na uwadze iż jest to wstępna diagnoza problemu, a nie jego rozwiązanie.

Najczęstsze usługi które zlecają nam

użytkownicy samochodów z pompą PSG-16:

  • Kodowanie pompy do samochodu / Programowanie pompy do pojazdu
  • Regeneracja pomp PSG-16 VP44 / Naprawa pomp PSG-16 VP44
  • Klonowanie sterownika / wykonywanie kopii ECU 1:1
  • Rozwiązywanie problemów z rozruchem
  • Zmiana numeru nadwozia (VIN)
  • Wyłączenie czujnika ELOBAU
  • Wyłączenie zaworu EGR (recyrkulacji spalin)
  • Wyłączanie programowe klap wirowych kolektora ssącego
  • Ustalanie wartości przebiegu / hodometru
  • Ustalenie czasu pracy pompy (w minutach)
  • Odczyt kodu PIN lub wylogowanie pompy
  • Reset immobilizera
  • ChipTuning / Przyrost mocy

Na co uważać przy pompie PSG-16?

  • Układ paliwowy wyposażony w pompę BOSCH PSG-16 VP44 jest bardzo wrażliwy na słabe jakościowo paliwo.
  • Istotną rzeczą w przypadku tej pompy jest regularna wymiana filtra paliwa, pozwala ona zapobiec części kłopotów związanych z pompą, Należy jednak robić ją umiejętnie, ponieważ niefachowa wymiana może skutkować awarią pompy.
  • Bardzo ważne jest przelanie pompy paliwem po montażu, tak, aby ani przez chwilę nie działała bez smarowania. Nawet chwilowy brak odpowiedniego smarowania skutkuje w większości wypadków uszkodzeniem wstępnej pompki co w dalszym ciągu skutkować będzie często uszkadzaniem kolejnych elementów pompy, nawet tych elektronicznych
  • W razie napraw pompy należy dokładnie wyczyścić i odpowietrzyć cały układ paliwowy, w innym wypadku podczas pracy pompa może po raz kolejny ulec uszkodzeniu generując niepotrzebne koszty.
  • Nie należy jeździć samochodem jeśli mamy mało paliwa w baku, ponieważ powietrze zaciągane przez pompę paliwową powoduje zmniejszenie smarowania, a w konsekwencji zatarcie pompy przetłaczającej paliwo. Opiłki pochodzące z pompy przetłaczającej następnie przedostają się do pozostałych sekcji pompy skutkując kolejnymi, poważniejszymi awariami (napotkanie na opór tłoczka przestawiacza kąta wtrysku, a następnie uszkodzenie elektroniki, która próbuje forsować napotkany opór zwiększaniem prądu co skutkuje przepaleniem obwodów elektronicznych).
  • Zdejmując pompę nie należy chwytać za okolicę wtyki gdyż znajdują się tam bardzo czułe na uszkodzenia PINy. Samą wtykę należy też delikatnie ściągać, a jeszcze delikatniej zakładać. Gdy zaciągając dźwignię wtyki natrafimy na opór nie należy stosować rozwiązań siłowych – trzeba wtedy zdjąć wtykę, skontrolować czy piny leżą w jednej płaszczyźnie, ewentualnie je lekko poprawić i delikatnie założyć wtykę ponownie.
  • Przede wszystkim podczas jakichkolwiek operacji z tą pompą trzeba mieć na uwadze, że w środku sterownika znajduje się bardzo zaawansowany technologicznie układ elektroniczny. Jeśli nie jesteśmy pewni czy podołamy naprawie nie powinniśmy w ogóle otwierać pokrywy sterownika. Uszkodzenie układu elektronicznego wygeneruje spore koszty wiążące się z koniecznością jej regeneracji.
  • Przy demontażu sterownika nie urywamy przewodów od pinów. Odcinamy je w taki sposób, aby mieć możliwość ponownego ich zlutowania można je było później ponownie przylutować. Następnie wtyczki od zaworów wysuwamy do góry i zawory są odłączone. Należy mieć na uwadze również to, że bezpośrednio pod elektroniką znajduje się czujnik obrotów pompy. Trzeba uważać aby go ie uszkodzić – jest zamocowany na elastycznej taśmie, która w łatwy sposób ulega uszkodzeniu, jeśli szarpniemy sterownikiem w górę. Kiedy więc odkręcimy sterownik delikatnie go odchylamy i odkręcamy czujnik. Bardzo istotną sprawą jest ustalenie pozycji czujnika obrotów wałka. Przy zmianie jego położenia pompa może błędnie sterować dawką paliwową. Przy ponownym montażu elektroniki ważne jest aby jak najdokładniej ustawić czujnik w pozycji w jakiej zastaliśmy go przy demontażu.

Uwagi dotyczące montażu pompy PSG-16

Aby w prawidłowy sposób zamontować dwuwtykową pompę wtryskową BOSCH PSG-16 VP44 należy obowiązkowo podjąć następujące kroki:
  • Dokonać montażu pompy według instrukcji serwisowej GM
  • Wymienić podkładki uszczelniające zasilania i powrotu z pompy
  • Wyczyścić oraz prawidłowo odpowietrzyć układ paliwowy
  • Podczas montażu pompę chwytać za obudowę, pod żadnym pozorem nie wkładając palców w miejsce wtyki, ponieważ w łatwy sposób można uszkodzić PINy (patrz zdjęcia). Uszkodzenia tego typu nie są objęte gwarancją. Należy również pamiętać o tym że jeśli dźwignia wtyki stawia opór przy zaciskaniu nie można zaciskać jej na siłę, należy ją zdjąć i sprawdzić czy piny leżą w jednej płaszczyźnie (czy są proste)
Sposób chwytania pompy wtryskowej przy demontażu - na przykładzie PSG-16 VP44 (BOSCH)
Prawidłowy sposób chwytania pompy BOSCH PSG-16 VP44 podczas demontażu
Nieodzownymi czynnościami przy wymianie pompy są również:
  • Czyszczenie układu paliwowego (w tym baku paliwa), oraz sprawdzenie jego szczelności
  • Wymiana: filtra paliwa,uszczelniaczy trawersów wtryskiwaczy oraz wężyków przelewowych

Na tą informację trafiło 11165 szukających

Przeczytaj również inne nasze wpisy...

31 komentarzy

Mirek 18 marca 2019 at 20:59

Witam
Zafira 2.0 dth 2003 rok ostatnio zauważyłem iż po odpaleniu i przejechaniu kilku kilometrów zaczyna dymić na biało i słychać nierówną pracę silnika. Trwa to krótko i znika, na ciepłym silniku tych objawów nie ma. Dodatkowo strasznie czuć jakby niedopalone paliwo. EGR jest wylogowany. Co może być przyczyną takich objawów i co należałoby sprawdzić w pierwszej kolejności?

Odpowiedz
Mirek 22 marca 2019 at 17:56

Witam
Byłem na diagnostyce i pokazuje błąd P0070 coś związane z czujnikiem temperatury zewnętrzej – niski sygnał, jednak wymiana czujnika nic nie dała. Błąd jest dalej jako stały. Moja Zafira jest na pompie PSG16 Y20dth. Szukając informacji natrafiłem na temat gdzie jest mowa o przekaźniku rozdzielającym sygnał z czujnika w grilu na wyświetlacz i na ECU. Jednak nie wiem gdzie go szukać i czy faktycznie w moim modelu jest tylko ten jeden czujnik temperatury zewnętrzej?
Proszę o pomoc w którym miejscu szukać tego przekaźnika.

Odpowiedz
1 2

Pozostaw odpowiedź Luki Anuluj odpowiedź

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.