Mechanika Opel 1.9 CDTI Skrzynie biegów

Skrzynia biegów Opel M32 M40

Prawie wszyscy producenci samochodów produkują także skrzynieinsignia łożysko o przebiegu 30tyś biegów, lecz coraz częściej dochodzi do zaniedbań lub naruszeń konstrukcyjnych celowych lub też niewychwyconych wad podczas projektowania.

Coraz częściej wykrywamy usterki zaraz po, a nawet w trakcie okresu gwarancyjnego i tak jest ze skrzynią M32, której wyprodukowano ok. 2.5 miliona sztuk. W latach 2000 złą żywotnością charakteryzowały się skrzynie pk5 pk6 wyprodukowane przez koncern Renault, teraz pora na Opla i Fiata ze skrzyniami M20 i M32

Jeżeli w Twoim aucie wystąpiły poniższe objawy, to należy szybko reagować:

  1.  Hałas/ piski podczas jazdy przy włączeniu 5 i 6  na autostradzie, nasilają się wraz z naciśnięciem lub puszczeniem pedału gazu. Przyczyna: uszkodzone łożyska wału 5-6.
  2. Ruch dźwigni zmiany biegów po naciśnięciu / zwolnieniu sprzęgła na pierwszym biegu. Przyczyna: uszkodzone łożyska wału 1-2.
  3. Problem z przełączaniem i dopinaniem biegów 3 i 4. Przyczyna: Uszkodzony synchronizator 3 i 4 lub koło zębate.
  4. Problem z wybieraniem pierwszego biegu na postoju. Przyczyna: usterka wybieraka 4/3 lub 1.

Należy niezwłocznie skontaktować się z mechanikiem, ponieważ szybko wychwycona usterka może być naprawiona szybciej i taniej,
koszty naprawy w pierwszej fazie usterki wynoszą ok. 1000zł, a następnie drastycznie wzrastają nawet dwukrotnie.

Ze względu na fakt, że wady w 50% – ukazują się przy przebiegu ok. 60.000 km,
to często nie ma sensu zakup używanego sprzętu, ponieważ ryzyko jest zbyt duże.

Więcej informacji o skrzyniach m32:auto-krak m32 1
M32-6 jest to 6-biegowa manualna skrzynia biegów, użyta po raz pierwszy w Astra-H w połączeniu z 20 Z LEL DOHC II turbodoładowanym silnikiem benzynowych.

Zalety wymieniane przez producenta:

  • Kompaktowa konstrukcja
  • Poprawa płynności
  • Lepsza jakość zmiany
  • Przenoszenie momentu obrotowego 320Nm
  • Niska waga

Do ułożyskowania wykorzystano łożyska stożkowe toczne, które wymagają pewnej ilości luzu, a nawet nacisku. Wymagana „pretensja”  jest osiągana na etapie produkcji, przy użyciu podkładek „shimujących” pod  łożyska stożkowe w obudowie skrzyni biegów. Na oryginalnych łożyskach zobaczyć można napis „Made in Poland” ale  nie o producenta czy jakość  tu chodzi tylko o wade konstrukcyjną polegającą na doborze łożysk o zbyt małej powierzchni tocznej a co za tym idzie niższej wytrzymałości zwłaszcza że skrzynia ma przenosić obciążenia rzędu 320Nm.

auto-krak m32 2

auto-krak kody m32

  1. kod skrzyni biegów M32
  2. kod producenta O-Opel, F-Fiat
  3. rodzina silników (FAM1, FAM2, L850, 1.7D, 1.9D)
  4. przełożenie 4.177, 3.941
  5. zestaw zastosowanych kół zębatych
  6. kod producenta
  7. numer seryjny
  8. kod alfa

Dane techniczne:

wysprzęglik hydrauliczny Płyn DOT4

Olej 2.4l taki sam jak F13 / F17 / F17 + / F23 / F25 / F35 i F40

Rodzaj Numer katalogowy Numer części Numer dostawcy Orientacyjna cena
1 litra SAE 80 75w85 GL4 19 40 768 9 120 541 OPE 000127 ok. 35zł

Maksymalny moment obrotowy wejściowy dla M32-6 manualnej skrzyni biegów wynosi 320 Nm.

Waga skrzyni M32  ok. 41.5 kg bez płynów.

Całkowita długość skrzyni 33cm

Skrzynie m32 wykonywane były w pięciu wariantach przełożenia, generalnie zasadnicza różnica jest  pomiędzy benzyną a dieslem, ale również w przenoszonym momencie obrotowym.

OPLE wyposażone w skrzynie M32

Model Kod silnika
Astra H Z17DTJ
Z17DTH
A/Z17DTJ, A/Z17DTR
Z19DT, Z19DTH/J/L
Z22YH
Z20LEH
Z16LET
Z20LEL
Z20LER
Astra J A17DTJ, A17DTR
A16LET
A14NET
Corsa D Z17DTR, A17DTS
Z16LEL, Z16LER, A16LEL, A16LER
Insignia A20DT/C/J/L
A16LET
A16XER, A18XER
Meriva A Z17DT, Z17DTR
Z16LET
Meriva B A17DTC, A17DTS
A14NET
Signum, Vectra C Z19DT, Z19DTL
Z22YH
Zafira B Z17DTJ
A17DTJ, A17DTR
Z19DT, Z19DTL
Z22YH
Z19DTH
Z20LEH
Z20LER
Z16XNT, A16XNT

Na tą informację trafiło 96444 szukających

Przeczytaj również inne nasze wpisy...

119 komentarzy

Rafał 25 lipca 2018 at 10:25

Witam,

Podczas jazdy w kabinie słychać metaliczny odgłos ( tak jakby łożsyka ) słychać je od 40km/h czym szybciej tym głośniej, są one również przy zgaszonym samochodzie podczas jazdy.
link do filmu: https://www.youtube.com/watch?v=tSmaVKdYGU4&t=3s od 25s najlepiej słychać.

Dodatkowo na 5-6 biegu przy dodaniu gazu słychać mocne buczenie.

Czy dobrze rozumiem że wszystkie łożyska do wymiany?

Czy jest możliwa naprawa w jeden dzień? Mieszkam 1,5h jazdy od was. Kontakt e-mail. Pozdrawiam!

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 7 sierpnia 2018 at 10:35

Niestety nie zajmujemy się już naprawą tych skrzyni, znając życie to będzie musiał Pan zostawić fachowcowi auto na ok. 3 dni o ile nie ma kolejki….

Odpowiedz
Artur 26 czerwca 2018 at 13:53

Witam, przymierzam się do zakupu vectry 2006 roku, która miała oryginalnie 120 km. Moc została podniesiona na 160 km z tego co mówi sprzedający. Skrzynia to prawdopodobnie m32. Jak długo wytrzyma taka skrzynia. Czy lepiej ją wymienić na f40 i jaki to orientacyjny koszt? Jak szybko skrzynia m32 padnie przy takiej mocy?

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 26 czerwca 2018 at 14:27

Zależy która to partia skrzyni, czy to akurat seria która miała wadliwe łożyska czy nie, moc silnika raczej nie będzie miała aż tak negatywnego wpływu na żywotność skrzyni, ponieważ była ona również montowana w wersjach 150-konnych. Nie podam Panu kosztu wymiany skrzyni bo na chwilę obecną nie zajmujemy się tym, myślę też że nie ma to sensu

Odpowiedz
Milosz 4 czerwca 2018 at 00:08

Witam, czy w astrach h 100KM i 110KM są takie same skrzynie, jeżeli są takie same numery?

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 12 czerwca 2018 at 12:55

Może tak być, ale najlepiej zweryfikować to jeszcze dla pewności w ASO

Odpowiedz
Michał 21 maja 2018 at 15:53

Witam,
Posiadam Fiata Bravo 2 T-Jet 120 KM ze skrzynią M32. Na 1, 2, 3 oraz 4 biegu słychać wyraźny szum, szczególnie podczas hamowania silnikiem. Szum zanika podczas jazdy na 5 lub 6 biegu. Czy to może być wina skrzyni? Wszędzie na forach spotykam się z zupełnie odwrotną sytuacją. Przebieg auta to 108 tys.

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 12 czerwca 2018 at 12:38

Może być to wina łożyska, my niestety nie zajmujemy się takimi rzeczami, ale jeśli objawy są takie jak Pan opisuje wypadałoby aby posłuchało tego na żywo wprawne ucho fachowca, bez organoleptycznej diagnozy ciężko będzie cokolwiek powiedzieć

Odpowiedz
Wojtek 18 maja 2018 at 17:00

Witam. Jestem szczęśliwym posiadaczem Insigni z 10 roku ze skrzynią M32, samochód miał 130 koni a od 3 miesiącu ma 185 koni i 400 niutonow! PYTANIE: Czy moja skrzynia jest skazana na śmierć przy takiej mocy czy jest w stanie to ogarnąć? Zapałem ją olejem Fusch Titan Sintofluid 75W-80 I dodałem cyramizer. Co doradzisz? Jeździć tym puki nic się nie dzieje czy dmuchać na zimne i wymienić na F40 a tą pogonić puki sprawna i coś warta?

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 19 maja 2018 at 07:44

Witam, proszę zlać olej po ok 10tyś km i sprawdzić czy nie ma opiłków które są pierwszym objawem usterki. jak nie ma to ok jak są można się bawić.
Pozdrawiam

Odpowiedz
Damian 10 kwietnia 2018 at 14:49

Ale to można tylko wymienić łożyska 5, 6 biegu? czy jak już to tylko komplet?

Odpowiedz
Damian 10 kwietnia 2018 at 10:48

Mam Astre J 1,7CDTI, 12.2010. przebieg 210tys. od 500km zauwazylem ze przy hamowaniu silnikiem na 5biegu zaczyna delikatnie szumiec. Delikatne dotkniecie gazu i problem znika. Reszta biegow totalna cisza. Galka zmiany biegow nie drga, nie rusza sie. Lozysko 5 biegu sie konczy??

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 10 kwietnia 2018 at 12:25

prawdopodobnie tak….

Odpowiedz
Damian 9 kwietnia 2018 at 22:44

Witam. Podczas hamowania silnikiem na 5tym biegu zaczyna szumiec chyba skrzynia. 6ty i pozostałe biegi super ciche. Jeżeli na 5tce utrzymuje prędkość, albo gwałtownie przyspieszam zero oznak nieprawidłowe, głośnej pracy skrzyni. Biegi wchodzą idealnie. Niepokoi mnie tylko hamowanie silnikiem na 5tce. Auto: astra j 2010. 1.7cdti 125km.

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 10 kwietnia 2018 at 12:54

Jeśli ma Pan skrzynię M32 to prawdopodobnie zaczynają się kończyć łożyska… jak zacznie coraz mocniej szumieć i zacznie szumieć też inny bieg to proszę wymienić łożyska na odpowiednie – trochę to kosztuje, ale będzie wtedy Panu działało to długo i szczęśliwie

Odpowiedz
Rozczarowany 5 marca 2018 at 02:55

Witam mam pytanie mam vectra c z rocznika 2006 silniku 1.9 150km. Moje pytanie jest taki jestem po wymianie dwumasy po pół roku usłyszałem dziwny dźwięk przy wduszaniu pedału. Zwróciłem się z tym na warsztat mechanik mówi skrzynia. Ja uparłem się na wadę dwumasy na mój koszt wysłał ją reklamacja została uznana włożona nowa dwumasa. Dźwięk pozostał co prawda za każdym razem jest inny albo całkowity jego brak mówię tu cały czas o wduszaniu pedału sprzęgła na postoju. Czy może być to faktycznie uszkodzona skrzynia czy oszukana naprawa sprzęgła? Co robić?

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 13 marca 2018 at 12:16

Po pierwsze trzeba dokładnie zdiagnozować problem, a na odległość nikt tego Panu nie zrobi. Najlepsze będzie ASO lub porządny warsztat w tym celu, ew. rzeczoznawca jeśli podejrzewa Pan z dużym prawdopodobieństwem próbę oszukania Pana przez warsztat

Odpowiedz
asterix 18 lutego 2018 at 22:45

Witam.
Czy podejmiecie się naprawy skrzyni M32 w Oplu Astra 1,4T ,rok prod.2010

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 13 marca 2018 at 13:56

Niestety, na chwilę obecną nie mamy sił przerobowych…

Odpowiedz
Dominik 15 lutego 2018 at 22:10

Jest jakiś zamiennik skrzyni m32 który będzie mniej wadliwy

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 13 marca 2018 at 12:04

Skrzynia nie jest wadliwa, wystarczy wymienić jej łożyska i pracuje perfekcyjnie przez długi czas….

Odpowiedz
piotr 14 stycznia 2018 at 18:07

Witam jaka skrzynia biegów siedzi w Insigni 1.4 Turbo? bo w Astrze jest to M32 natomiast nie mam nigdzie info o Insigni z tym motorem.
Pozdro

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 16 stycznia 2018 at 14:54

Jest to uzależnione od rocznika i odmiany, nie da się odpowiedzieć jednoznacznie

Odpowiedz
Sławek 9 stycznia 2018 at 17:17

Witam,
Opel Astra H 1,7 cdti Z17DTH – na 3 biegu podczas delikatnego przyspieszania w okolicy 1600-1900 obr /min można usłyszeć wyraźne metaliczne zgrzyty i lekko szarpie. Dodatkowo czasem mam wrażenie, że 3 bieg raz na jakiś czas nie wbija się tak delikatnie jak pozostałe mimo, że nie towarzyszy temu żaden zgrzyt.
Czy można coś wstępnie powiedzieć o takiej usterce.

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 16 stycznia 2018 at 14:59

Najpierw niech Pan sprawdzi jaką posiada Pan skrzynię biegów

Odpowiedz
1 3 4 5

Zostaw komentarz

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.