Mechanika MotoInfo

Świece żarowe w naszym dieslu

Siarczysty mróz zwykle utrudnia rozruch silnika wysokoprężnego.

W takim przypadku mogą pomóc tylko skuteczne podgrzewacze. świeceW fazie rozruchu i rozgrzewania silnika świece żarowe spełniają bardzo ważną funkcję, ale też są narażone na bardzo duże obciążenia. Przy temperaturach zewnętrznych poniżej 0 °C (silniki z komorą wstępną) oraz poniżej ?7 °C (silniki z wtryskiem bezpośrednim) kierowcy aut z silnikiem Diesla są wystawiani na ciężką próbę. Jeśli silnika nie można uruchomić, pojawiają się charakterystyczne stuki lub dymienie należy udać się do najbliższego warsztatu celem sprawdzenia stanu świec żarowych.

Sprawne świece żarowe muszą wytworzyć w jak najkrótszym czasie odpowiednio wysoką temperaturę by umożliwić samozapłon zimnej mieszanki paliwowo-powietrznej. Nawet najlepsze świece starzeją się w miarę eksploatacji samochodu. Zależy to od sposobu użytkowania pojazdu. Szczególnie jazda na krótkich dystansach z wieloma cyklami uruchamiania zimnego silnika jest wyjątkowym obciążeniem dla świec żarowych, ponieważ wymaga ciągłego dożarzania. Żelazna zasada w takich przypadkach: jeśli występują trudności z rozruchem, zwykle wina leży po stronie świec żarowych.

W nowszych samochodach zużycie świec żarowych jest sygnalizowane optycznie przez specjalny wskaźnik. Fachowiec zauważy zużycie świec, kontrolując ich stan w trakcie przeglądu auta.

Budowa:

 

Nowoczesne trzpieniowe świece żarowe składają się zasadniczo z korpusu świecy, trzpienia żarowego ze spiralą żarową i spiralą regulacyjną oraz z nasadki stykowej. Energia elektryczna pobierana przez świecę pochodzi z akumulatora. Sterowanie odbywa się za pośrednictwem elektronicznego sterownika czasu żarzenia. Główną zasadą działania nowoczesnych trzpieniowych świec żarowych jest połączenie spirali żarowej ze spiralą regulacyjną w taki sposób, aby tworzyły wspólny element oporowy. Spirala żarowa wraz z końcówką żarową tworzą strefę żarową. Spirala regulacyjna posiada z kolei taką właściwość, że wraz ze wzrostem temperatury wzrasta jej opór, dzięki czemu możliwa jest regulacja przepływu prądu przez świecę, a co za tym idzie – również i temperatury.

 

Świeca żarowa prętowa:

Spirala żarowa i regulacyjna połączone są szeregowo poprzez bezpośrednie zespawanie. Obie spirale mają dodatnie,ale różne pod względem temperatury opory. Spirala regulacyjna posiada wyższy, natomiast spirala żarowa niższy współczynnik oporu. Cecha charakterystyczna: różne kombinacje długości, średnicy i grubości drutu spirali żarowej i regulacyjnej pozwalają zmieniać czas nagrzewania i temperaturę żarzenia świecy, a także dostosowywać świecę do danego typu silnika! Cała spirala umieszczona jest szczelnie w ceramicznym proszku (tlenek magnezu), który stanowi izolację elektryczną i charakteryzuje się dużym przewodnictwem cieplnym. Proszek jest bardzo ściśnięty, dzięki czemu spirala jest umieszczona nieruchomo w świecy. Musi ona być na tyle stabilna, aby druty spirali żarowej i regulacyjnej nie mogły zostać wprowadzone w jakiekolwiek drgania.

 

Świeca żarowa ceramiczna:

Ceramiczne świece żarowe wyposażone są w specjalną spiralę żarową, charakteryzującą się szczególnie wysoką temperaturą topnienia. Spirala otoczona jest nowym ceramicznym tworzywem składającym się z azotku krzemu, który charakteryzuje się bardzo dużym przewodnictwem cieplnym, dzięki czemu czas żarzenia wstępnego jest bardzo krótki. Do pozostałych zalet należy odporność na długotrwałe działanie temperatury nagrzewania! Ceramiczna świeca żarowa jest bardziej odporna na wysoką temperaturę oraz trwalsza niż standardowa trzpieniowa świeca żarowa!

 

Inteligentna technika żarzenia:

Żarzenie wstępne: W fazie żarzenia wstępnego prąd przepływa na początku przez nasadkę stykową i spiralę regulacyjną do spirali żarowej, powodując jej szybkie rozgrzanie, które z kolei prowadzi do rozżarzenia końcówki żarowej. W zależności od rodzaju silnika, końcówka żarowa nagrzewa się z różną prędkością. Rozgrzana końcówka żarowa powoduje dodatkowy wzrost temperatury spirali regulacyjnej, która została już uprzednio rozgrzana poprzez przepływający przez nią prąd. W konsekwencji podwyższenia temperatury wzrasta opór elektryczny spirali, powodując redukcję przepływu prądu i ochronę końcówki żarowej przed uszkodzeniem.

Dogrzewanie: Żarzenie po rozruchu, w początkowej fazie pracy silnika wpływa na redukcję białego i niebieskiego dymu i zapobiega charakterystycznemu klekotaniu. Układ żarzenia składa się z samoregulacyjnych świec żarowych, elektronicznego sterownika czasu żarzenia i czujnika temperatury. Samoregulacyjne świece żarowe posiadają mechanizm chroniący je przed przegrzaniem, polegający na tym, że w momencie zwiększenia temperatury redukowany jest przepływ prądu z akumulatora do świecy. Jednak przy uruchomionym silniku napięcie wzrasta, przez co niektóre świece żarowe mogą się przepalić. Do tego dochodzi, ponieważ świece, przez które przepływa prąd, narażone są również na wysokie temperatury w komorze spalania i są nagrzewane od wewnątrz i od zewnątrz. Świece żarowe o przedłużonym żarzeniu działają sprawnie przy pełnym napięciu alternatora. Charakteryzują się one szybkim wzrostem temperatury, która następnie regulowana jest do wartości niższej, jaką posiadają świece bez przedłużonego żarzenia. Dzieje się tak za sprawą rozgrzanej spirali regulacyjnej, której zwiększony na skutek wzrostu temperatury opór elektryczny powoduje redukcję przepływu prądu i ochronę końcówki żarowej przed uszkodzeniem.

Czas trwania dogrzewania uzależnia się w normalnym przypadku od temperatury silnika, ponieważ przy zimnym silniku dochodzi do szczególnie dużego poziomu emisji szkodliwych substancji oraz hałasu. Dlatego też w tego typu wypadkach dogrzewanie powinno trwać również dłużej.

 

Coraz więcej nowo wyprodukowanych pojazdów z silnikiem wysokoprężnym wyjeżdża na ulice ze świecami żarowymi NGK. Do producentów samochodów, którzy aktualnie na oryginalnym wyposażeniu używają świec żarowych NGK zalicza się między innymi BMW, Citroën, Ford, Jaguar, Land Rover, Mazda, Mercedes, Mitsubishi, Opel, Peugeot, Renault i VW/Audi.

Firma auto-krak preferuje i używa produktów najwyższej jakości, dlatego poleca produkty firmy NGK. Zadzwoń i poproś o wycenę – się że mamy konkurencyjne ceny, jeżeli sobie życzysz wystawimy aukcje na logo_allegro

Usuwamy urwane świece żarowe, żarniki jak również naprawiamy gwinty

… a tak kończą się amatorskie próby wymiany świec żarowych.

Na tą informację trafiło 2673 szukających

Przeczytaj również inne nasze wpisy...

3 komentarze

Avatar
szupi 6 sierpnia 2014 at 01:11

Art o świecach żarowych a obrazek świecy zapłonowej 🙂

Odpowiedz
Krakers
Krakers 6 sierpnia 2014 at 07:46

Witam, przepraszamy to jakaś pomyłka którą mam nadzieje szybko naprawiamy.

Odpowiedz
Avatar
Artur 6 kwietnia 2014 at 13:34

Wymiana świec żarowych – polecam…

Odpowiedz

Zostaw komentarz

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.