Image default
Auto-krak Elektronika Samochodowa FIAT / ALFA ROMEO / LANCIA MERCEDES / BMW OPEL - modele PEUGEOT / CITROEN / RENAULT Vivaro/Movano

Problemy z AdBlue w samochodach z silnikami 1.6 dCi (OPEL Vivaro, Renault Traffic, Nissan NV300, FIAT Talento, Mercedes Vito, Megane, Talisman, Scenic, Espace, Kadjar, Koleos, X-Trail, Quashquai, C-klasa)

W dzisiejszym artykule poruszymy temat problemów z AdBlue w samochodach z silnikami 1.6 dCi (R9M) montowanych w wielu markach, takich jak Mercedes Benz, OPEL, Renault, FIAT, NISSAN.

Poniżej znajduje się pełna lista samochodów wyposażonych w omawiany w dzisiejszym artykule silnik.

FIAT TALENTO Autobus (296_) 1.6 D06.2016 – …70KW/95KMR9M 413
FIAT TALENTO Autobus (296_) 1.6 D06.2016 – …92KW/125KMR9M 452
FIAT TALENTO Autobus (296_) 1.6 D06.2016 – …107KW/145KMR9M 452
FIAT TALENTO Nadwozie pełne (296_) 1.6 D06.2016 – …70KW/95KMR9M 413
FIAT TALENTO Nadwozie pełne (296_) 1.6 D06.2016 – …85KW/115KMR9M 408
FIAT TALENTO Nadwozie pełne (296_) 1.6 D06.2016 – …88KW/120KMR9M 413
FIAT TALENTO Nadwozie pełne (296_) 1.6 D06.2016 – …92KW/125KMR9M 452
FIAT TALENTO Nadwozie pełne (296_) 1.6 D06.2016 – …107KW/145KMR9M 452
FIAT TALENTO platforma / podwozie (296_) 1.6 D06.2016 – …92KW/125KMR9M 452
FIAT TALENTO platforma / podwozie (296_) 1.6 D06.2016 – …107KW/145KMR9M 452
MERCEDES-BENZ Klasa C Sedan (W205) C 180 BlueTEC / d (205.036)05.2014 – 05.201885KW/116KMOM 626.951
MERCEDES-BENZ Klasa C Sedan (W205) C 200 BlueTEC / d (205.037)05.2014 – 05.2018100KW/136KMOM 626.951
MERCEDES-BENZ Klasa C T-modell (S205) C 180 BlueTEC / d (205.236)09.2014 – 05.201885KW/116KMOM 626.951
MERCEDES-BENZ Klasa C T-modell (S205) C 200 BlueTEC / d (205.237)09.2014 – 05.2018100KW/136KMOM 626.951
MERCEDES-BENZ VITO nadwozie pełne (W447) 109 CDI (447.601, 447.603, 447.605)10.2014 – …65KW/88KMOM 622.951
MERCEDES-BENZ VITO nadwozie pełne (W447) 111 CDI (447.601, 447.603, 447.605)10.2014 – …84KW/114KMOM 622.951
MERCEDES-BENZ VITO Tourer (W447) 109 CDI / 109 BlueTEC (447.701, 447.703, 447.705)10.2014 – …65KW/88KMOM 622.951
MERCEDES-BENZ VITO Tourer (W447) 111 CDI / 111 BlueTEC (447.701, 447.703, 447.705)10.2014 – …84KW/114KMOM 622.951
MERCEDES-BENZ VITO Tourer (W447) 160 CDI Marco Polo (447.703)03.2015 – …65KW/88KMOM 622.951
MERCEDES-BENZ VITO Tourer (W447) 180 CDI Marco Polo (447.703)03.2015 – …84KW/114KMOM 622.951
NISSAN NV300 Kombi (X82) 1.6 dCi 12509.2016 – …92KW/125KMR9M 452
NISSAN NV300 Kombi (X82) 1.6 dCi 14509.2016 – …107KW/145KMR9M 452
NISSAN NV300 Kombi (X82) 1.6 dci 9509.2016 – …70KW/95KMR9M 413
NISSAN NV300 Nadwozie pełne (X82) 1.6 dci 12009.2016 – …89KW/121KMR9M 413
NISSAN NV300 Nadwozie pełne (X82) 1.6 dci 12509.2016 – …92KW/125KMR9M 452
NISSAN NV300 Nadwozie pełne (X82) 1.6 dci 14509.2016 – …107KW/146KMR9M 452
NISSAN NV300 Nadwozie pełne (X82) 1.6 dci 9509.2016 – …70KW/95KMR9M 413
NISSAN NV300 platforma / podwozie (X82) 1.6 dci 12509.2016 – …92KW/125KMR9M 452
NISSAN NV300 platforma / podwozie (X82) 1.6 dci 14509.2016 – …107KW/146KMR9M 452
NISSAN Qashqai / Qashqai +2 I (J10, NJ10) 1.6 dCi10.2011 – 12.201396KW/130KMR9M
NISSAN Qashqai / Qashqai +2 I (J10, NJ10) 1.6 dCi Napęd na 4 koła10.2011 – 12.201396KW/130KMR9M
NISSAN Qashqai II (J11, J11_) 1.6 dCi11.2013 – …96KW/131KMR9M
NISSAN Qashqai II (J11, J11_) 1.6 dCi ALL MODE 4×4-i11.2013 – …96KW/131KMR9M
NISSAN X-TRAIL (T32) 1.6 dCi (T32)04.2014 – …96KW/130KMR9M
NISSAN X-TRAIL (T32) 1.6 dCi ALL MODE 4×4-i (NT32)04.2014 – …96KW/130KMR9M
OPEL Vivaro B Burtowy Ciężarówka / Podwozie (X82) 1.6 CDTI (03)06.2014 – …85KW/116KMR9M 408
OPEL Vivaro B Burtowy Ciężarówka / Podwozie (X82) 1.6 CDTI (03)08.2015 – …88KW/120KMR9M 450
OPEL Vivaro B Burtowy Ciężarówka / Podwozie (X82) 1.6 CDTI (03)11.2016 – …92KW/125KMR9M 452
OPEL Vivaro B Burtowy Ciężarówka / Podwozie (X82) 1.6 CDTI (03)08.2015 – …103KW/140KMR9M 450
OPEL Vivaro B Burtowy Ciężarówka / Podwozie (X82) 1.6 CDTI (03)11.2016 – …107KW/146KMR9M 452
OPEL Vivaro B Combi (X82) 1.6 CDTI (06)06.2014 – …66KW/90KMR9M 408
OPEL Vivaro B Combi (X82) 1.6 CDTI (06)04.2015 – …70KW/95KMR9M 415
OPEL Vivaro B Combi (X82) 1.6 CDTI (06)06.2014 – …85KW/116KMR9M 408
OPEL Vivaro B Combi (X82) 1.6 CDTI (06)06.2014 – …88KW/120KMR9M 450
OPEL Vivaro B Combi (X82) 1.6 CDTI (06)04.2015 – …92KW/125KMR9M 452
OPEL Vivaro B Combi (X82) 1.6 CDTI (06)06.2014 – …103KW/140KMR9M 450
OPEL Vivaro B Combi (X82) 1.6 CDTI (06)04.2015 – …107KW/145KMR9M 452
OPEL Vivaro B Van (X82) 1.6 CDTI (05)06.2014 – …66KW/90KMR9M 408
OPEL Vivaro B Van (X82) 1.6 CDTI (05)08.2016 – …70KW/95KMR9M 415
OPEL Vivaro B Van (X82) 1.6 CDTI (05)06.2014 – …85KW/116KMR9M 408
OPEL Vivaro B Van (X82) 1.6 CDTI (05)06.2014 – …88KW/120KMR9M 450
OPEL Vivaro B Van (X82) 1.6 CDTI (05)03.2016 – …92KW/125KMR9M 452
OPEL Vivaro B Van (X82) 1.6 CDTI (05)06.2014 – …103KW/140KMR9M 450
OPEL Vivaro B Van (X82) 1.6 CDTI (05)03.2016 – …107KW/146KMR9M 452
RENAULT Espace V (JR_) 1.6 dCi 13006.2015 – …96KW/130KMR9M 409
RENAULT Espace V (JR_) 1.6 dCi 16006.2015 – …118KW/160KMR9M 452
RENAULT Fluence (L3_) 1.6 dCi07.2014 – …96KW/130KMR9M 402
RENAULT GRAND SCÉNIC III (JZ0/1_) 1.6 dCi (JZ00, JZ12)04.2011 – …96KW/130KMR9M 402
RENAULT Kadjar (HA_, HL_) 1.6 dCi 13006.2015 – …96KW/130KMR9M 414
RENAULT Kadjar (HA_, HL_) 1.6 dCi 130 4×406.2015 – …96KW/130KMR9M 414
RENAULT Koleos II (HC_) 1.6 dCi 13008.2016 – …96KW/130KMR9M 409
RENAULT MEGANE CC (EZ0/1_) 1.6 dCi (EZ00)04.2011 – …96KW/130KMR9M 402
RENAULT MEGANE III coupe (DZ0/1_) 1.6 dCi (DZ00)04.2011 – …96KW/130KMR9M 402
RENAULT MEGANE III Grandtour (KZ0/1) 1.6 dCi (KZ00, KZ12)04.2011 – …96KW/130KMR9M 402
RENAULT Megane III Hatchback (BZ0/1_) 1.6 dCi (BZ00, BZ12)04.2011 – …96KW/130KMR9M 402
RENAULT Megane IV Grandtour (K9A/M/N_) 1.6 dCi 13004.2016 – …96KW/130KMR9M 409
RENAULT Megane IV Grandtour (K9A/M/N_) 1.6 dCi 16504.2016 – …120KW/163KMR9M 452
RENAULT Megane IV Hatchback (B9A/M/N_) 1.6 dCi 130 (B9A4)11.2015 – …96KW/130KMR9M 409
RENAULT Megane IV Hatchback (B9A/M/N_) 1.6 dCi 16511.2015 – …120KW/163KMR9M 452
RENAULT Megane IV Sedan 1.6 dCi 13010.2016 – …96KW/130KM
RENAULT Scénic III (JZ0/1_) 1.6 dCi (JZ00, JZ12)04.2011 – …96KW/130KMR9M 402
RENAULT SCÉNIC IV (J9_) 1.6 dCi 13009.2016 – …96KW/130KMR9M 409
RENAULT SCÉNIC IV (J9_) 1.6 dCi 16009.2016 – …118KW/160KMR9M 452
RENAULT Talisman Grandtour (KP_) 1.6 dCi 13003.2016 – …96KW/130KMR9M 409
RENAULT Talisman Grandtour (KP_) 1.6 dCi 16003.2016 – …118KW/160KMR9M 453
RENAULT Talisman Sedan (L2M_) 1.6 dCi 13011.2015 – …96KW/130KMR9M 409
RENAULT Talisman Sedan (L2M_) 1.6 dCi 16006.2015 – …118KW/160KMR9M 453
RENAULT Trafic III Bus (JG_) 1.6 dCi 11505.2014 – …85KW/116KMR9M 408
RENAULT Trafic III Bus (JG_) 1.6 dCi 12005.2014 – …88KW/120KMR9M 450
RENAULT Trafic III Bus (JG_) 1.6 dCi 12507.2015 – …92KW/125KMR9M 452
RENAULT Trafic III Bus (JG_) 1.6 dCi 14005.2014 – …103KW/140KMR9M 450
RENAULT Trafic III Bus (JG_) 1.6 dCi 14507.2015 – …107KW/145KMR9M 452
RENAULT Trafic III Bus (JG_) 1.6 dCi 9005.2014 – …66KW/90KMR9M 408
RENAULT Trafic III Bus (JG_) 1.6 dCi 9507.2015 – …70KW/95KMR9M 413
RENAULT TRAFIC III platforma / podwozie (EG_) 1.6 dCi 12006.2014 – …88KW/120KMR9M 450
RENAULT TRAFIC III platforma / podwozie (EG_) 1.6 dCi 12507.2015 – …92KW/125KMR9M 452
RENAULT TRAFIC III platforma / podwozie (EG_) 1.6 dCi 14006.2014 – …103KW/140KMR9M 450
RENAULT TRAFIC III platforma / podwozie (EG_) 1.6 dCi 14507.2015 – …107KW/145KMR9M 452
RENAULT Trafic III Van (FG_) 1.6 dCi 11505.2014 – …85KW/116KMR9M 408
RENAULT Trafic III Van (FG_) 1.6 dCi 12005.2014 – …88KW/120KMR9M 450
RENAULT Trafic III Van (FG_) 1.6 dCi 120 (FGMK)07.2015 – …89KW/121KMR9M 413
RENAULT Trafic III Van (FG_) 1.6 dCi 12507.2015 – …92KW/125KMR9M 452
RENAULT Trafic III Van (FG_) 1.6 dCi 14005.2014 – …103KW/140KMR9M 450
RENAULT Trafic III Van (FG_) 1.6 dCi 14507.2015 – …107KW/145KMR9M 452
RENAULT Trafic III Van (FG_) 1.6 dCi 9005.2014 – …66KW/90KMR9M 408
RENAULT Trafic III Van (FG_) 1.6 dCi 9507.2015 – …70KW/95KMR9M 413
VAUXHALL Vivaro Burtowy Ciężarówka / Podwozie (X82) 1.6 CDTi05.2014 – …85KW/115KMR9M 408
VAUXHALL Vivaro Burtowy Ciężarówka / Podwozie (X82) 1.6 CDTi05.2014 – …88KW/120KMR9M 450
VAUXHALL Vivaro Burtowy Ciężarówka / Podwozie (X82) 1.6 CDTi05.2014 – …103KW/140KMR9M 450
VAUXHALL Vivaro Combi (X82) 1.6 CDTi05.2014 – …66KW/90KMR9M 408
VAUXHALL Vivaro Combi (X82) 1.6 CDTi08.2016 – …70KW/95KMR9M 413
VAUXHALL Vivaro Combi (X82) 1.6 CDTi05.2014 – …85KW/115KMR9M 408
VAUXHALL Vivaro Combi (X82) 1.6 CDTi05.2014 – …88KW/120KMR9M 450
VAUXHALL Vivaro Combi (X82) 1.6 CDTi06.2014 – …103KW/140KMR9M 450
VAUXHALL Vivaro Van (X82) 1.6 CDTi05.2014 – …66KW/90KMR9M 408
VAUXHALL Vivaro Van (X82) 1.6 CDTi08.2016 – …70KW/95KMR9M 413
VAUXHALL Vivaro Van (X82) 1.6 CDTi05.2014 – …85KW/115KMR9M 408
VAUXHALL Vivaro Van (X82) 1.6 CDTi05.2014 – …88KW/120KMR9M 450
VAUXHALL Vivaro Van (X82) 1.6 CDTi05.2014 – …103KW/140KMR9M 450

Ze względu na coraz bardziej restrykcyjne normy czystości spalin, nie wystarcza już sama optymalizacja procesu spalania. Wymagana jest dodatkowa obróbka spalin, z tego względu oprócz stosowania układy recyrkulacjo spalin czy filtra cząstek stałych, producenci co raz częściej montują w swoich pojazdach układ selektywnej redukcji katalitycznej w skrócie SCR. Stosowany jest w nim środek AdBlue czyli wodny roztwór mocznika, który reagując z tlenkami azotu powstającymi w komorze spalania, przekształca je w dużej części na wodę i azot. Adblue jest wtryskiwany do układu wydechowego w ilości dostosowanej do warunków pracy silnika. Eliminuje on szkodliwe cząstki tlenków azotu, dostosowując silnik do obecnych norm emisji. Pierwsze tego typu systemy pojawiły się już w 2004 roku.

Układ SCR składa się ze zbiornika AdBlue z pompą elektryczną, sterownika, przewodów zasilających, wtryskiwaczy, grzałki oraz katalizatora.

Płyn AdBlue jest wtryskiwany do katalizatora tlenków azotu. Mocznik pod wpływem wysokiej temperatury zamienia się w amoniak, który reaguje z tlenkami azotu powstającymi w procesie spalania. W kontakcie z amoniakiem zamieniają się w nieszkodliwy azot oraz wodę, które są usuwane wraz ze spalinami.

źródło: greenchem-adblue.com

Układ SCR zwiększa jednak koszty eksploatacji samochodu, wymaga dodatkowych czynności od kierowcy i nie rzadko ulega awariom. AdBlue sprawia najwięcej problemów zimą. W trakcie jazdy działa grzałka, która zapobiega zamarzaniu płynu, jednak wystarczy że zostawimy samochód w mroźną noc na dworze, aby płyn AdBlue uległ zamarznięciu. Następstwem takiej sytuacji będzie zatkany wtryskiwacz. Po jego rozmrożeniu mogą pozostać w nim kryształki, które uszkadzają pompę umieszczoną w zbiorniku. Zamarznięcie płynu może także powodować problemy z drożnością  przewodów od zbiornika AdBlue do wtryskiwacza. Kolejnym problemem może być wewnętrzny wyciek płynu, który po kontakcie z powietrzem powoduje jego krystalizację. Kryształy AdBlue mogą doprowadzić do uszkodzenia układu. Zdarzają się również awarie czujnika tlenków azotu. Adblue może również zmieszać się z olejem napędowym, co w konsekwencji uszkodzi uszczelnienia, pompę membranową, a ostatecznie cały moduł.

AdBlue ze względu na swoje właściwości fizykochemiczne zamarza poniżej -11°C (ulega krystalizacji), a powyżej 30°C ulega hydrolizie (rozkłada się na CO2 i amoniak).

Z powyższych względów układ SCR działa w samochodach tylko w określonych warunkach:

  • temperaturach od -7°C do 35°C
  • gdy temperatura cieczy chłodzącej osiągnie temperaturę 70°C
  • samochód znajduje się poniżej 1600 mnpm

W temperaturach poniżej -11,5°C kryształki AdBlue opadają na dno zbiornika stopniowo zapychając przewód doprowadzający płyn do układu oczyszczania spalin. W konsekwencji może być konieczna wymiana zbiornika na nowy, a jego koszt w zależności od modelu to nawet kilkadziesiąt tyś zł.

Na forach internetowych możemy znaleźć wiele tematów z problemami układu SCR, poniżej kilka opisanych przez forumowiczów przypadków.

„Kontrolka Urea oraz kontrolka z komunikatem o usterce silnika. Silnik jednak dalej pracował i dał się odpalić.
Jak się okazało winna byla pompa od podawania AdBlue. Niestety jest ona zintegrowana ze zbiornikiem, więc ratunkiem była jego wymiana.”

„Błąd ciśnienia pompy AdBlue. Chcę wymienić zbiornik z pompą na używany z demontażu, ale nie wiem jak wybrać zbiornik żeby pasował do mojego auta.”

„Problem z adblue został naprawiony, awarii uległa sonda nox , po wymianie i wykasowaniu błędu jest ok.”

„Cześć,
A co w momencie, gdy kasuje błąd a on uporczywie pojawia się po ok 700km z komunikatem, Usterka silnika, usterka układu oczyszczania spalin, pojawia się kontrolka serwis, urea, silnik, rozruch zabroniony za ok 1200 km. Ostatnio wymieniłem pompę adblue i komunikat znowu się pojawił
Do tej pory komunikat kasowałem już 3x”

„Pierwszy raz komunikat pojawił się po przejechaniu ok 18 000 km, ASO wykasowało bład, od tamtej pory pojawiał się co ok 1500 km, za każdym razem ASO kasowało błędy, ostatnim razem, jeszcze na gwarancji wykonali aktualizację oprogramowania, maiło pomóc, nie pomogło.
gwarancja minęła miesiąc temu,kolejna wizyta w ASO, zalecają wymianę sondy NOx + FAP za 7000 PLN – złodziejstwo..”

„ASO zaleciło wymianę katalizatora NOx i FAP – 7000 PLN, miesiąc po gwarancji…
Zapytałem ich, czy mieli akcję wymiany korków, odpisali że TAK i to wszystko.
Nie napisali nic, czy mój samochód kwalifikuje się do tego itp.
Chyba dlatego że korek kosztuje ze 100 PLN a tamte elementy 7000 PLN.”

Koleją kwestią związaną z układem AdBlue jest elektronika, która uniemożliwia nam użytkowania samochodu, gdy licznik pozostałych kilometrów do przejechania wskaże 0.

Wystarczy wyobrazić sobie sytuację, gdy jedziemy autostradą, deska rozdzielcza pokazuje zasięg kilku kilometrów do unieruchomienia silnika, a na horyzoncie nie widać żadnej stacji benzynowej, na której moglibyśmy zatankować AdBlue.

źródło: youtube.com/Waldemar

W tej sytuacji możemy, wykonać jedną prostą czynność, która zaprzestanie dalszego odliczania kilometrów do unieruchomienia silnika. W tym celu wymagany jest demontaż odpowiedniego bezpiecznika pod deską rozdzielczą. Czynność tę należy wykonać podczas postoju samochodu – przy zgaszonym silniku. Wyciągnięcie bezpiecznika skutkuje wyłączeniem wszystkich kontrolek i ekranów na desce rozdzielczej, ale jednocześnie zakończy proces liczenia pozostałych kilometrów do unieruchomienia pojazdu. Ponowne włożenie bezpiecznika również powinno być wykonane na postoju – przy zgaszonym silniku. Ten sposób pozwoli nam na kontynuację jazdy samochodem, gdy nie mamy możliwości dolania płynu, a kończy nam się limit kilometrów do przejechania.

Jednak co w sytuacji, gdy nie znaliśmy takiego rozwiązania, a licznik pokazał 0 km i samochód nie daje się uruchomić? Istnieje możliwość obejścia tej sytuacji poprzez podłączenie w skrzynce bezpieczników odpowiedniego przewodu. Czynność ta powoduje ominięcie obwóodu odcięcia zasilania cewki rozrusznika, co w efekcie pozwoli nam uruchomić silnik.

Powyższe metody są jednak doraźne i nie usuwają problemów z układem AdBlue na stałe.

Najlepszym i trwałym rozwiązaniem jest wysłanie do nas sterownika samochodu na usunięcie AdBlue elektronicznie. ” Oczywiście docelowo należy taki układ naprawić…”

Ilość problemów generowanych przez układ SCR i wysokie koszty napraw, spowodowały, że bez problemu podejmujemy się usunięcia systemu AdBlue lub resetu licznika naliczania, w samochodach z silnikami 1.6 dCi.

Zapraszamy więc wszystkich posiadaczy samochodów z silnikiem 1.6 dCi na usługę wyprogramowania AdBlue ze sterownika silnika. Nasze doświadczenie, obycie w temacie oraz setki zadowolonych klientów są gwarancją Państwa satysfakcji!

Istnieje również możliwość wykonania usługi wysyłkowo.

Przykładowe numery modułów AdBlue:
237G00049R
237G00001R
0281032615
237G00097R
237G00015R
237G00024R
237G00120R
0281032807
A0009002008

Przykładowe numery sterowników:
1037554969
1037553626
A6229000500
0281031326
0281032807
0281035231
0281032927
0281032653
237106468R
A6269000000
0281030192
0281032928
0281032928
237107893R
1039S94924
0281032226
237106319R
0281032226
0 281 033 886
0 281 032 229
0281034388
237104BD9E
0281020637
237101356S
237103793S
0281033357
237106626R
0281034051
237106468R
0281034293 
0281036377
237103989S

Na tą informację trafiło 256 szukających

Przeczytaj również inne nasze wpisy...

Zostaw komentarz

Auto-Krak.pl