Rzemień: Mielec, Dębica, Ropczyce, Kolbuszowa, Rzeszów i okolice – tel. 667 786 801
Get Adobe Flash player
 







Kategorie bloga
Sklep Auto-Krak
Proszę, pamiętaj…

Każdą usługę można wykonać na trzy sposoby: tanio, szybko i dobrze, ale do wyboru mamy zawsze tylko dwie opcje: kiedy jest tanio i szybko, to nie jest dobrze, jeśli jest szybko i dobrze, to nie jest tanio, a jak jest tanio i dobrze, to nigdy nie jest szybko... :)

Jeśli jakiś artykuł lub wpis z mojej strony okazał się dla Ciebie przydatny, proszę zostaw komentarz lub wklej link do tego artykułu na swoim forum, stronie bądź profilu - niech będzie to taką małą zapłatą za mój czas spędzony na bezinteresownym niesieniu pomocy mechanikom-amatorom… dziękuje – Zbigniew Kipa, właściciel AUTO-KRAK

Losowy cytat

Jeżeli Twoja żona chce się nauczyć jeździć samochodem nie stawaj jej na drodze

— Sam Levinson
Licznik & Statystyki
Usłyszało o nas:

internautów

Z19DTHW zależności od marki samochodu silniki 1.9 posiadają różne oznaczenia, choć w znacznej części ich budowa jest podobna.

JTD (uniJet Turbo Diesel) to handlowa nazwa palety silników diesla grupy Fiat (Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Iveco) wykorzystujących bezpośredni wtrysk common rail.

Stosowane oznaczenia dla tego silnika to:

CDTi (Opel)
TiD/TTiD (Saab)
DDiS (Suzuki)
D (Cadillac)
Quadra-Jet (Tata)

Pierwszy silnik 1.9 z systemem common rail został zamontowany w samochodzie osobowym w 1997 roku przez koncern Alfa Romeo.

Odmiany silnika 1,9 JTD to:

– UniJet:  8v, od 80 do 115 KM
– MultiJet:  8v, od 100 do 130 KM, od 255 do 280 Nm
– MultiJet:  16v, od 136 do 150 KM, od 305 do 320 Nm
– MultiJet:  16v, od 180 do 190 KM, 400 Nm (dwie turbosprężarki)

W 2004 roku Opel rozszerzył gamę silników o nowej generacji turbodoładowane jednostki wysokoprężne 1,9 CDTI ECOTEC o mocy 88 kW (120 KM) i 110 kW (150 KM). Oba silniki są w dużym stopniu takie same – charakteryzują je cztery cylindry, pojemność skokowa 1910 cm3, turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek turbiny i chłodnica powietrza dolotowego, lecz  najważniejszą różnicą jest głowica.

Wersja o mocy 120 KM wyposażona jest w dwa zawory na cylinder, zaś w wersji 150 KM zastosowano technologie czterech zaworów na cylinder i dodano bardziej rozbudowany układ sterowania wraz z systemem zawirowań w kolektorze dolotowym.

I tak w zależności od wersji silniki 1.9 w oplach legitymują się mocą od 74 do 110 Kw. Z jaką konkretnie jednostką mamy do czynienia? Można to określić po kodzie silnika, a mianowicie: Z19DTH kod silnika

– Z19DTL  74kw
– Z19DT    88kw
– Z19DTJ  88kw
– Z19DTH 110kw

Poszczególne znaki oznaczają:

– Z:  Emisja spalin Euro 4
– 19:  Pojemność
– D:  Rodzaj paliwa-Diesel
– T:   Turbodoładowanie
– L, H:  low and high output (w zależności od tego czy jest to odmiana o niskiej czy wysokiej mocy)

 

CHARAKTERYSTYKA SILNIKÓW 1.9 CDTI:

SILNIK:  o zapłonie samoczynnym, doładowany turbosprężarką, z chłodzeniem powietrza doładowanego z wtryskiem bezpośrednim do komory umieszczonej w tłoku, czterosuwowy, czterocylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, po dwa zawory na jeden cylinder (120KM), z jednym wałkiem rozrządu w głowicy, silnik Z19DTH po cztery zawory na jeden cylinder i dwoma wałkami.
Typ silnika:
– 1.9 CDTI 8V 120KM rocznik 2004-09
– 1.9 CDTI 16V 150KM rocznik 2004-09

Średnica cylindra 82,0 mm
Skok tłoka 90,4 mm
Pojemność skokowa 1910 cm3
Stopień sprężania 18,4:1
Ciśnienie sprężania
– nominalne 24- 32 bar
– dopuszczalna różnica między cylindrami 1,5 bar

– Silnik Z19DT
Moc maksymalna 88 kW (120 KM) 3500?4000 obr/min
Prędkość obrotowa momentu maksymalnego 2000…2075 obr/min
Moment maksymalny 280 Nm

– Silnik Z19DTL
Moc maksymalna 74 kW (100 KM) 3500 obr/min
Prędkość obrotowa momentu maksymalnego 1700…2005 obr/min
Moment maksymalny 260 Nm

– Silnik Z19DTH
Średnica cylindra 82,0 mm
Skok tłoka 90,4 mm
Pojemność skokowa 1910 cm3
Stopień sprężania 18,0:1
Ciśnienie sprężania:
– nominalne 24- 32 bar
– dopuszczalna różnica między cylindrami 1.5bar
Moc maksymalna 110 kW (150 KM)
Prędkość obrotowa mocy maksymalnej 4000 obr/min
Moment maksymalny 315 Nm
Prędkość obrotowa momentu maksymalnego 2000?2750 obr/min

UKŁAD ROZRZĄDU:
Silnik Z19DT/ wałek rozrządu w głowicy, podparty na pięciu łożyskach, napędzany paskiem  rozrządu, osiem zaworów w głowicy, ustawione prostopadle do osi wałka rozrządu pod każdą jego krzywką.
Luz roboczy zaworów:
-ssące 0.30mm ? 0.05
-wydechowe 0.35mm ? 0.05
regulowany płytkami, regulacja co 50000km lub co dwa lata.

Silnik Z19DTH/ dwa wałkami rozrządu w pokrywie głowicy napędzane paskiem rozrządu( tylko prawy wałek), lewy wałek napędzany  kołami zębatymi po 49 zębów na każdym, podparte na pięciu łożyskach każdy, po cztery zawory na jeden cylinder (dwie średnice trzonków zaworów ?5 i ?6mm w zależności od nr silnika), ustawione prostopadle do osi wałków rozrządu pod każdą krzywką. Luz roboczy zaworów / zerowy, zastosowano popychacze hydrauliczne wraz z dźwigienkami zaworowymi.

Z19DT pasek rozrządu/ szerokość 24mm liczba zębów 190
Z19DTH pasek rozrządu/ szerokość 24mm liczba zębów 199

Pasek napędzany od koła wału korbowego napędza:
-pompę wody zewnętrzną stroną
-pompę common rail
-wałek rozrządu
-napinacz wewnętrzną stroną

UKŁAD CHŁODZENIA: zamknięty, o obiegu wymuszonym przez pompę odśrodkową, zawierający termostat, chłodnicę, zbiornik wyrównawczy,  wentylator.
Termostat / umieszczony na stałe w obudowie umieszczonej nad kołem zamachowym
– temperatura początku otwarcia 88+- 2°C
Pompa cieczy chłodzącej / odśrodkowa, napędzana paskiem rozrządu.
Chłodnica gazów EGR powietrze-woda.

UKŁAD SMAROWANIA: pod ciśnieniem, z wymiennikiem ciepła typu olej – ciecz chłodząca zintegrowana z obudową filtra oleju, z dyszami natrysku oleju na denka tłoków
Pompa oleju / zębata, o zazębieniu zewnętrznym, umieszczona z czoła wału korbowego, zawierająca zawór przelewowy i regulator ciśnienia oleju.
Ciśnienie oleju (w temperaturze 100°C)
– 850rpm- 1 bar
– 4000rpm- 4 bar
Normalna temperatura oleju 80°C.
Filtr oleju / wkład umieszczony z tyłu silnika.

UKŁAD ZASILANIA: wtrysk bezpośredni Common Rail trzeciej generacji, z doładowaniem turbosprężarką,
z chłodzeniem powietrza doładowanego, z recyrkulacją spalin EGR oraz PDF, sterowany elektronicznie (układ Bosch EDC16C9-czujnik ciśnienia i regulator na listwie comman rail lub EDC16C39-tylko czujnik na listwie paliwowej):
paliwo wprowadzane jest do komory spalania pod maksymalnym ciśnieniem do 1 600 barów, i możliwe jest pięć wtryśnięć wtryskiwacza na jeden suw pracy.
Układ zawiera:
– czujnik ciśnienia turbosprężarki
– przepustnicę
– pedał przyspieszenia
– czujnik pedału sprzęgła i hamulca
– regulator ciśnienia paliwa na listwie
– komputer sterujący silnika
– zawór egr
– czujnik wałka rozrządu
– sterownik świec żarowych
– czujnik poziomu oleju
– czujnik wału korbowego
– wtryskiwacze
– wspólną listwę (common rail) z czujnikiem ciśnienia
– pompę Common Rail CP1H z czujnikiem przepływu paliwa
– czujnik temperatury paliwa
– czujnik temperatury wody
– czujnik ciśnienia atmosferycznego
– czujnik temperatury powietrza
– przepływomierz HFM6- sygnał PWM
– elektropneumatyczny zawór sterujący turbosprężarką
– czujniki fitra cząstek stałych DPF

UKŁAD PALIWOWY:
Zbiornik paliwa wyposażony w pompę wstępną, przepływ 160/h i 8 bar max.

Filtr paliwa / wymienny wkład, podgrzewany elektrycznie, z czujnikiem wody na dnie filtra
– odwadnianie / co 15 000 km lub co 1 rok
– wymiana wkładu / co 20 000 km lub co 2 lata

Pompa common rail/Ciśnienie tłoczenia 300 bar na biegu jałowym i 1600 bar przy pełnym obciążeniu
Kolejność wtrysku 1-3-4-2 (cylinder nr 1 od strony rozrządu)
Minimalne ciśnienie do odpalenia 160 bar
Prędkość obrotowa biegu jałowego 850 ? 80 obr/min
(regulowana za pomocą testera Opel Tech2
Wtryskiwacze CRIP-MI, sześciootworowe, QR- Code programowane za pomocąTech2 Z19DT L
Wtryskiwacze CRIP 2-MI, siedmiootworowe, QR- Code programowane za pomocąTech2 Z19DTH

 

Typowe niedomagania silników 1.9 cdti:

Zawory EGR; Możemy usunąć elektronicznie niemal każdy zawór EGR
Klapy zawirowań w kolektorze dolotowym Z19DTH również możemy elektronicznie i fizycznie usuną klapy z kolektora.
DPF problemy specjalizujemy się w elektronicznym usuwaniu filtrów cząstek stałych zwłaszcza w marce OPEL
Sprzęgło dwumasowe
– Turbosprężarki lubią się psuć,
– Układ paliwowy wrażliwy na złą jakość paliwa, wtryskiwacze i pompa CR,
– Czujnik MAF,
– Przepływomierz powietrza,
– Uszczelniacz wału korbowego tył, do prawidłowej wymiany należy wymontować miskę olejową,
– Pompy wody, było kilka przypadków zatarcia się pompy,
Wydmuchane uszczelki pod wtryskiwaczami,
– Koło pasowe wału korbowego z tłumikiem drgań skrętnych ulega częstej awarii,  mieliśmy przypadek, że kawałek oderwanej gumy z tłumika drgań wpadł w rozrząd,
– Alternator lub sprzęgło jednokierunkowe alternatora zawodzi,  jeżeli po regeneracji pojawi się błąd „P0621 obwód sterujący lampką alternatora”  wynika to z zamontowania nieoryginalnego regulatora, możemy całkowicie usunąć  błąd p0621 ze sterownika silnika i wszystko będzie działać poprawnie.

Skrzynie biegów m32 są wadliwe konstrukcyjnie i często ulegają awarii – głównie ostatnie biegi (5,6)

– Miejsce montażu komputera sterującego jest wprost idealne, przy większych stłuczkach ( prawy przód Vectra w lewy Astra i zafira)ulega uszkodzeniu. Programujemy: sterowniki silników, immobilizery, liczniki, oraz usuwamy oryginalne immo.

 

Zapraszamy do współpracy serwisy warsztaty oraz osoby prywatne zapewniamy wsparcie techniczne.

Na tą informację trafiło 129465 szukających

354 odpowiedzi na „Opis silnika 1.9 CDTI (JTD, TTiD) Z19DTH, Z19DTL, Z19DTJ”

  • Dzięki, wszystko ustalę.

  • Witam. Mam z kolegą umówiony termin na 10.09.2017 jedziemy aż z zachodniopomorskiego. Mam auto Opla Vectre 1.9 cdti w kombi z automatem 2008 rok. Moje pytanie czy po za tymi niezbednymi wycinkami dpf egr i kolektorek zaslepiony, wymienili byscie mi odrazu uklad wydechowy rura, tlumik koncowy i łacznik elastyczny ? Hotel oczywiscie nie unikniony.

  • Witam,
    Mam pytanie ,czy wtryski z saaba 1.9 ttid 180KM będą pasować p&p do Vectry C Z19DTH. POZDRAWIAM

  • Witam mam problem z cisnieniem oleju gdy silnik się nagrzeje zaczyna mrugac ciśnienie 0.9 bara na ciepłym czujnik podmieniony dalej problem występuje proszę o jakąś porade

  • Vectra C 1.9 150HP, mam ten sam problem, wykonałem już kapitalny remont silnika, wywaliłem DPF, EGR, klapy wirowe, zregenerowałem 2 wtryskiwacze. Auto nadal kopci rano jak lokomotywa (na biało/niebiesko) i całe się trzęsie. Nie mam już sił do tego auta, co to może być?

  • Witam mam problem rano, zapala się kluczyk serwis i nie działa turbina, zgasze, zapale czasami jest dobrze a czasami nie.

  • Witam posiadam Astra h 1,9 8v po wymianie po wymianie regulatora ciśnienia paliwa na nowy nie mogę uruchomić auta

  • Witam .Mam problem z odpalaniem samochodu jak jest rozgrzany silnik.Po ostygnieciu silnika auto odpala bez problemu.samochod to opel vetra c 2004r 1,9cdti 120 km. Mechanik stwierdzil ze trzeba wymienic regulator cisnienia paliwa na szynie. Bardzo dziekuje za podpowiedz czy to jest ta przyczyna ,czy moze szukac innej .Rafał.

    • Zbigniew Kipa

      Ja bym zaczął od sprawdzenia ciśnienia na listwie zaraz po zgaszeniu oraz przy zapalaniu na ciepłym silniku następnie wtryski przelewowo.
      Nie wykluczam tej usterki ale jest wiele więcej innych częściej psujących się elementów.

  • Witam Astra z19dth mam problem z dymem który rano się wydobywa po odpaleniu auta z nocy. Niebieski i smierdzacy olejem a do tego przez początek pracy silnika nierówno chodzi na zimnym. Co to może być? Pozdrawiam

  • Witam. Wczoraj kupiliśmy do domu 2 Zafire. 1 mamy 3 lata jeździ bez problemu. Z tą co kupiliśmy jest problem mianowicie ubywa płyn z chłodnicy. Wywala go korkiem. Po otwarciu korka widać że parkuje, nawet na zimnym silniku. Czy to będzie uszczelka pod głowica? Czy warto planować głowicę czy lepiej szukać drugiego silnika? Czy jeśli to uszczelka to jaka jest szansa że silnik tzn tłoki itd jest sprawne? W oleju nie ma płynu w płynie nie ma oleju. Dzięki za pomoc

    • Zbigniew Kipa

      Trudno wróżyć na odległośc, ale jesli wymienia Pan głowicę to najlepsza byłaby nowa, osobiście wolałbym planować – bo nie ma gwarancji że nowa którą kupimy będzie idealna, a często na allegro itd. sprzedają ludzie głowice spawane i przeszlifowane w wielu miejscach, w tym na kanałach…

  • Witam 😉
    Astra H 1.9 CDTI 150koni bez dpf (choć nie jestem pewny)
    Pierwszy problem to brak mocy na 1 i 2 biegu, dopiero rozpedza się od ok. 2tys obrotów .
    Drugi to po odpaleniu na zimnym po nocy lub kilku godzinach delikanie obroty skaczą i słychać głos (nie wiem jak to opisać ) tak jak by się dusił powietrzem 😉 po 5-10 sekundach przestaję.
    Ogólnie strasznie mi dymi na 3 4 5 6 na wysokich obrotach jak dam mu do dechy .
    Świecę wymienione egr też (tylko ze 2 lata temu) przeplywomierz też rok temu co to może być? Czy pomógł by Pan w usunięciu tych usterk i przywrócił mojej astrze życie? 😉

  • Witam, posiadam astre h Z19DT z 2007 roku fabrycznie bez DPF. Jakis czas temu auto zaczelo miec problemy z opdaleniem na „zimnym” silniku, Wystarczy jednak ze zapali chodz na pol minuty i za kazdym nastepnym razem odpala na raz. Wymienilem wiec akumulator, pomoglo na okolo tydzien, pozniej swiece, kable i dalej to samo, ostatnio pokazal blad EGR po czym zostal on wyczyszczony blad skasowany a problem po dwoch tygodniach powrocil… co to moze byc?

  • Witam. Zafira 2008r. 1.9cdti 120km.
    Problem jest z brakiem mocy. Czasem po przejechaniu kilku metrow czasem kilkunastu km. Potrafi jezdzic normalnie 3 dni. Po zgaszeniu i odpaleniu moc wraca i jedzie normalnie az do kolejnego „wybicia”.
    Dpf jest usuniety, egr programowo rowniez.
    Na poczatku byl blad dpf z czym sobie poradzono, potem blad turbiny ktora juz przepuszczala olej i jak sie potem okazalo miala zapieczone kierownice. Zostala zregenerowana.
    Nastepny blad regulatora cisnienia paliwa – wymieniony na nowy razem z filtrem paliwa.
    Dalej nie ma mocy, blad pokazuje za kazdym razem po utracie mocy. Wystarczy zgasic i nie ma nic az do „wybicia”.
    Teraz pokazuje blad jakiejs magistrali ale nie pamietam dokladnie. Prosze o sugestie. Czy moze byc winny stwrownik?

    • Zbigniew Kipa

      Wygląda na usterke w układzie paliwowym ale najlepszym sposoben na zdiagnozowanie jest wgranie oryginalnego oprogramowania, skasowanie błędów i test drogowy, być może w mapie jest problem.
      Pozdrawiam

  • zrobiłem test przelewowy wtryskiwaczy i okazało się że trzeci wtryskiwacz jest do zrobienia bo wypompował podwójną ilość paliwa do menzurki od pozostalych

  • Witam posiadam zafirkę 1.9 dtl od paru dni podczas przyspieszania nie koniecznie mocnego przy 2 tys obrotów traci na sekunde ciąg takie szarpniecie co jest tego przyczyną

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.

Tuning samochodów marki Opel

Polecamy: profesjonalny tuning samochodów

Promocja Tuning z Hamownią
Kliknij i dowiedz się więcej