Rzemień wysyłkowa naprawa elektroniki – tel. 667 786 801
Get Adobe Flash player
 







Kategorie bloga
Sklep Auto-Krak
Proszę, pamiętaj…

Każdą usługę można wykonać na trzy sposoby: tanio, szybko i dobrze, ale do wyboru mamy zawsze tylko dwie opcje: kiedy jest tanio i szybko, to nie jest dobrze, jeśli jest szybko i dobrze, to nie jest tanio, a jak jest tanio i dobrze, to nigdy nie jest szybko... :)

Jeśli jakiś artykuł lub wpis z mojej strony okazał się dla Ciebie przydatny, proszę zostaw komentarz lub wklej link do tego artykułu na swoim forum, stronie bądź profilu - niech będzie to taką małą zapłatą za mój czas spędzony na bezinteresownym niesieniu pomocy mechanikom-amatorom… dziękuje – Zbigniew Kipa, właściciel AUTO-KRAK

Losowy cytat

Z jaką maksymalną prędkością można przejechać ten zakręt? Z każdą…

— Sobiesław Zasada
Licznik & Statystyki
Usłyszało o nas:

internautów

Z19DTHW zależności od marki samochodu silniki 1.9 posiadają różne oznaczenia, choć w znacznej części ich budowa jest podobna.

JTD (uniJet Turbo Diesel) to handlowa nazwa palety silników diesla grupy Fiat (Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Iveco) wykorzystujących bezpośredni wtrysk common rail.

Stosowane oznaczenia dla tego silnika to:

CDTi (Opel)
TiD/TTiD (Saab)
DDiS (Suzuki)
D (Cadillac)
Quadra-Jet (Tata)

Pierwszy silnik 1.9 z systemem common rail został zamontowany w samochodzie osobowym w 1997 roku przez koncern Alfa Romeo.

Odmiany silnika 1,9 JTD to:

– UniJet:  8v, od 80 do 115 KM
– MultiJet:  8v, od 100 do 130 KM, od 255 do 280 Nm
– MultiJet:  16v, od 136 do 150 KM, od 305 do 320 Nm
– MultiJet:  16v, od 180 do 190 KM, 400 Nm (dwie turbosprężarki)

W 2004 roku Opel rozszerzył gamę silników o nowej generacji turbodoładowane jednostki wysokoprężne 1,9 CDTI ECOTEC o mocy 88 kW (120 KM) i 110 kW (150 KM). Oba silniki są w dużym stopniu takie same – charakteryzują je cztery cylindry, pojemność skokowa 1910 cm3, turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek turbiny i chłodnica powietrza dolotowego, lecz  najważniejszą różnicą jest głowica.

Wersja o mocy 120 KM wyposażona jest w dwa zawory na cylinder, zaś w wersji 150 KM zastosowano technologie czterech zaworów na cylinder i dodano bardziej rozbudowany układ sterowania wraz z systemem zawirowań w kolektorze dolotowym.

I tak w zależności od wersji silniki 1.9 w oplach legitymują się mocą od 74 do 110 Kw. Z jaką konkretnie jednostką mamy do czynienia? Można to określić po kodzie silnika, a mianowicie: Z19DTH kod silnika

– Z19DTL  74kw
– Z19DT    88kw
– Z19DTJ  88kw
– Z19DTH 110kw

Poszczególne znaki oznaczają:

– Z:  Emisja spalin Euro 4
– 19:  Pojemność
– D:  Rodzaj paliwa-Diesel
– T:   Turbodoładowanie
– L, H:  low and high output (w zależności od tego czy jest to odmiana o niskiej czy wysokiej mocy)

 

CHARAKTERYSTYKA SILNIKÓW 1.9 CDTI:

SILNIK:  o zapłonie samoczynnym, doładowany turbosprężarką, z chłodzeniem powietrza doładowanego z wtryskiem bezpośrednim do komory umieszczonej w tłoku, czterosuwowy, czterocylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, po dwa zawory na jeden cylinder (120KM), z jednym wałkiem rozrządu w głowicy, silnik Z19DTH po cztery zawory na jeden cylinder i dwoma wałkami.
Typ silnika:
– 1.9 CDTI 8V 120KM rocznik 2004-09
– 1.9 CDTI 16V 150KM rocznik 2004-09

Średnica cylindra 82,0 mm
Skok tłoka 90,4 mm
Pojemność skokowa 1910 cm3
Stopień sprężania 18,4:1
Ciśnienie sprężania
– nominalne 24- 32 bar
– dopuszczalna różnica między cylindrami 1,5 bar

– Silnik Z19DT
Moc maksymalna 88 kW (120 KM) 3500?4000 obr/min
Prędkość obrotowa momentu maksymalnego 2000…2075 obr/min
Moment maksymalny 280 Nm

– Silnik Z19DTL
Moc maksymalna 74 kW (100 KM) 3500 obr/min
Prędkość obrotowa momentu maksymalnego 1700…2005 obr/min
Moment maksymalny 260 Nm

– Silnik Z19DTH
Średnica cylindra 82,0 mm
Skok tłoka 90,4 mm
Pojemność skokowa 1910 cm3
Stopień sprężania 18,0:1
Ciśnienie sprężania:
– nominalne 24- 32 bar
– dopuszczalna różnica między cylindrami 1.5bar
Moc maksymalna 110 kW (150 KM)
Prędkość obrotowa mocy maksymalnej 4000 obr/min
Moment maksymalny 315 Nm
Prędkość obrotowa momentu maksymalnego 2000?2750 obr/min

UKŁAD ROZRZĄDU:
Silnik Z19DT/ wałek rozrządu w głowicy, podparty na pięciu łożyskach, napędzany paskiem  rozrządu, osiem zaworów w głowicy, ustawione prostopadle do osi wałka rozrządu pod każdą jego krzywką.
Luz roboczy zaworów:
-ssące 0.30mm ? 0.05
-wydechowe 0.35mm ? 0.05
regulowany płytkami, regulacja co 50000km lub co dwa lata.

Silnik Z19DTH/ dwa wałkami rozrządu w pokrywie głowicy napędzane paskiem rozrządu( tylko prawy wałek), lewy wałek napędzany  kołami zębatymi po 49 zębów na każdym, podparte na pięciu łożyskach każdy, po cztery zawory na jeden cylinder (dwie średnice trzonków zaworów ?5 i ?6mm w zależności od nr silnika), ustawione prostopadle do osi wałków rozrządu pod każdą krzywką. Luz roboczy zaworów / zerowy, zastosowano popychacze hydrauliczne wraz z dźwigienkami zaworowymi.

Z19DT pasek rozrządu/ szerokość 24mm liczba zębów 190
Z19DTH pasek rozrządu/ szerokość 24mm liczba zębów 199

Pasek napędzany od koła wału korbowego napędza:
-pompę wody zewnętrzną stroną
-pompę common rail
-wałek rozrządu
-napinacz wewnętrzną stroną

UKŁAD CHŁODZENIA: zamknięty, o obiegu wymuszonym przez pompę odśrodkową, zawierający termostat, chłodnicę, zbiornik wyrównawczy,  wentylator.
Termostat / umieszczony na stałe w obudowie umieszczonej nad kołem zamachowym
– temperatura początku otwarcia 88+- 2°C
Pompa cieczy chłodzącej / odśrodkowa, napędzana paskiem rozrządu.
Chłodnica gazów EGR powietrze-woda.

UKŁAD SMAROWANIA: pod ciśnieniem, z wymiennikiem ciepła typu olej – ciecz chłodząca zintegrowana z obudową filtra oleju, z dyszami natrysku oleju na denka tłoków
Pompa oleju / zębata, o zazębieniu zewnętrznym, umieszczona z czoła wału korbowego, zawierająca zawór przelewowy i regulator ciśnienia oleju.
Ciśnienie oleju (w temperaturze 100°C)
– 850rpm- 1 bar
– 4000rpm- 4 bar
Normalna temperatura oleju 80°C.
Filtr oleju / wkład umieszczony z tyłu silnika.

UKŁAD ZASILANIA: wtrysk bezpośredni Common Rail trzeciej generacji, z doładowaniem turbosprężarką,
z chłodzeniem powietrza doładowanego, z recyrkulacją spalin EGR oraz PDF, sterowany elektronicznie (układ Bosch EDC16C9-czujnik ciśnienia i regulator na listwie comman rail lub EDC16C39-tylko czujnik na listwie paliwowej):
paliwo wprowadzane jest do komory spalania pod maksymalnym ciśnieniem do 1 600 barów, i możliwe jest pięć wtryśnięć wtryskiwacza na jeden suw pracy.
Układ zawiera:
– czujnik ciśnienia turbosprężarki
– przepustnicę
– pedał przyspieszenia
– czujnik pedału sprzęgła i hamulca
– regulator ciśnienia paliwa na listwie
– komputer sterujący silnika
– zawór egr
– czujnik wałka rozrządu
– sterownik świec żarowych
– czujnik poziomu oleju
– czujnik wału korbowego
– wtryskiwacze
– wspólną listwę (common rail) z czujnikiem ciśnienia
– pompę Common Rail CP1H z czujnikiem przepływu paliwa
– czujnik temperatury paliwa
– czujnik temperatury wody
– czujnik ciśnienia atmosferycznego
– czujnik temperatury powietrza
– przepływomierz HFM6- sygnał PWM
– elektropneumatyczny zawór sterujący turbosprężarką
– czujniki fitra cząstek stałych DPF

UKŁAD PALIWOWY:
Zbiornik paliwa wyposażony w pompę wstępną, przepływ 160/h i 8 bar max.

Filtr paliwa / wymienny wkład, podgrzewany elektrycznie, z czujnikiem wody na dnie filtra
– odwadnianie / co 15 000 km lub co 1 rok
– wymiana wkładu / co 20 000 km lub co 2 lata

Pompa common rail/Ciśnienie tłoczenia 300 bar na biegu jałowym i 1600 bar przy pełnym obciążeniu
Kolejność wtrysku 1-3-4-2 (cylinder nr 1 od strony rozrządu)
Minimalne ciśnienie do odpalenia 160 bar
Prędkość obrotowa biegu jałowego 850 ? 80 obr/min
(regulowana za pomocą testera Opel Tech2
Wtryskiwacze CRIP-MI, sześciootworowe, QR- Code programowane za pomocąTech2 Z19DT L
Wtryskiwacze CRIP 2-MI, siedmiootworowe, QR- Code programowane za pomocąTech2 Z19DTH

 

Typowe niedomagania silników 1.9 cdti:

Zawory EGR; Możemy usunąć elektronicznie niemal każdy zawór EGR
Klapy zawirowań w kolektorze dolotowym Z19DTH również możemy elektronicznie i fizycznie usuną klapy z kolektora.
DPF problemy specjalizujemy się w elektronicznym usuwaniu filtrów cząstek stałych zwłaszcza w marce OPEL
Sprzęgło dwumasowe
– Turbosprężarki lubią się psuć,
– Układ paliwowy wrażliwy na złą jakość paliwa, wtryskiwacze i pompa CR,
– Czujnik MAF,
– Przepływomierz powietrza,
– Uszczelniacz wału korbowego tył, do prawidłowej wymiany należy wymontować miskę olejową,
– Pompy wody, było kilka przypadków zatarcia się pompy,
Wydmuchane uszczelki pod wtryskiwaczami,
– Koło pasowe wału korbowego z tłumikiem drgań skrętnych ulega częstej awarii,  mieliśmy przypadek, że kawałek oderwanej gumy z tłumika drgań wpadł w rozrząd,
– Alternator lub sprzęgło jednokierunkowe alternatora zawodzi,  jeżeli po regeneracji pojawi się błąd „P0621 obwód sterujący lampką alternatora”  wynika to z zamontowania nieoryginalnego regulatora, możemy całkowicie usunąć  błąd p0621 ze sterownika silnika i wszystko będzie działać poprawnie.

Skrzynie biegów m32 są wadliwe konstrukcyjnie i często ulegają awarii – głównie ostatnie biegi (5,6)

– Miejsce montażu komputera sterującego jest wprost idealne, przy większych stłuczkach ( prawy przód Vectra w lewy Astra i zafira)ulega uszkodzeniu. Programujemy: sterowniki silników, immobilizery, liczniki, oraz usuwamy oryginalne immo.

 

Zapraszamy do współpracy serwisy warsztaty oraz osoby prywatne zapewniamy wsparcie techniczne.

Na tą informację trafiło 160348 szukających

414 odpowiedzi na „Opis silnika 1.9 CDTI (JTD, TTiD) Z19DTH, Z19DTL, Z19DTJ”

  • Witam Panie Zbigniewie
    Pacjent to Astra h gtc z19dth

    Objawy: słaby dół, po wciśnięciu pedału gazu 1-2 sekundy zastanowienia i dopiero zaczyna iść, kopcenie na szaro chodź bardziej to wygląda na sądzę czarna, zapocona olejem sztanga/grucha od turbiny, odma zawalona cała olejem, zastanawiam się czy jak ona nie jest zapchana to wywala olej na turbine i dlatego jest zapocona? Ale czy wtedy by kopcilo i miała słaby dół?

    Zrobione zostało:
    Dpf egr, klapy off, regeneracja wtryskiwaczy oraz sprawdzenie korekt-wszystko w normie, nowe wtyczki wtryskiwaczy, filtry oleje wszystko na bieżąco,

    Dziękuję i pozdrawiam

    • Zbigniew Kipa

      Sprawdzić: układ dolotowy (szczelność), sterowanie turbosprężarką i turbospręzarkę – coś jest tam najprawdopodobniej nie tak

  • Moze to zabrzmi dziwnie ale prosze sprawdzic filtr pylkowy czy jak to sie nazywa. Podobna sytuacje mialem w Saab 93, wyczysczenie filtra a pewnie najlepiej wymiana od razu usunela problem. Przed dokonaniem decyzji najlepiej filtr ten poprostu wyjac. A jak nie…to roztwor domestosa bezposrednio do nagrzewnicy I po kilku godzinach plukanko….troche ponoc ryzykowne ale pare lat temu dalo efekt w zasluzonej Viki.

  • mam silnik z19dt jak odkrece korek wlewu oleju dmucha i bryzga olejem czy to moze byc odma czy w tym silniku przewod od pokrywy zaworow nie idzie do odmy ?

  • Witam od dłuższego czasu mam problem z moją vectrą z silnikiem 1.9 cdti 8v 120 km bez klap wirowych, auto miało problem z odpalaniem oraz muliło do 2 tys obr potem jechało lecz to nie było to co powinno być , mechanik stwierdził ze problem jest po stronie wtryskiwaczy wiec zostały zregenerowane no i auto straciło moc zupełnie jedzie jak by miał 60 km po podłączeniu kompa pokazywał nieszczelność w układzie dolotowym oraz uszkodzenie przekaźnika świec żarowych zostal sprawdzony układ dolotowy, egr dodam ze jest na 2 piny , przepustnica, bost boster oraz dpf oraz turbo wszystko niby ok a auto nie ma mocy dodam jeszcze ze auto nadal ciężko odpala jeżeli nie grzeje świec żarowych z rana oraz po długim postoju 8 h , oraz przy przytrzymaniu na 4 biegu na 3 tys obr auto wchodzi w tryb awaryjny po czym jak obroty spadną wraca do normy , zauważyłem również głośniejsza prace silnika przy przyspieszaniu przy ok 3 tys obr , za odpowiedz z góry dziękuje .

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.

Tuning samochodów marki Opel

Polecamy: profesjonalny tuning samochodów

Promocja Tuning z Hamownią