Antara Astra H Auto-krak Mokka Opel 1.9 CDTI Pozostałe SAAB Signum Vectra C Zafira B

Opis silnika 1.9 CDTI (JTD, TTiD) Z19DTH, Z19DTL, Z19DTJ

Z19DTHW zależności od marki samochodu silniki 1.9 posiadają różne oznaczenia, choć w znacznej części ich budowa jest podobna.

JTD (uniJet Turbo Diesel) to handlowa nazwa palety silników diesla grupy Fiat (Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Iveco) wykorzystujących bezpośredni wtrysk common rail.

Stosowane oznaczenia dla tego silnika to:

CDTi (Opel)
TiD/TTiD (Saab)
DDiS (Suzuki)
D (Cadillac)
Quadra-Jet (Tata)

Pierwszy silnik 1.9 z systemem common rail został zamontowany w samochodzie osobowym w 1997 roku przez koncern Alfa Romeo.

Odmiany silnika 1,9 JTD to:

– UniJet:  8v, od 80 do 115 KM
– MultiJet:  8v, od 100 do 130 KM, od 255 do 280 Nm
– MultiJet:  16v, od 136 do 150 KM, od 305 do 320 Nm
– MultiJet:  16v, od 180 do 190 KM, 400 Nm (dwie turbosprężarki)

W 2004 roku Opel rozszerzył gamę silników o nowej generacji turbodoładowane jednostki wysokoprężne 1,9 CDTI ECOTEC o mocy 88 kW (120 KM) i 110 kW (150 KM). Oba silniki są w dużym stopniu takie same – charakteryzują je cztery cylindry, pojemność skokowa 1910 cm3, turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek turbiny i chłodnica powietrza dolotowego, lecz  najważniejszą różnicą jest głowica.

Wersja o mocy 120 KM wyposażona jest w dwa zawory na cylinder, zaś w wersji 150 KM zastosowano technologie czterech zaworów na cylinder i dodano bardziej rozbudowany układ sterowania wraz z systemem zawirowań w kolektorze dolotowym.

I tak w zależności od wersji silniki 1.9 w oplach legitymują się mocą od 74 do 110 Kw. Z jaką konkretnie jednostką mamy do czynienia? Można to określić po kodzie silnika, a mianowicie: Z19DTH kod silnika

– Z19DTL  74kw
– Z19DT    88kw
– Z19DTJ  88kw
– Z19DTH 110kw

Poszczególne znaki oznaczają:

– Z:  Emisja spalin Euro 4
– 19:  Pojemność
– D:  Rodzaj paliwa-Diesel
– T:   Turbodoładowanie
– L, H:  low and high output (w zależności od tego czy jest to odmiana o niskiej czy wysokiej mocy)

 

CHARAKTERYSTYKA SILNIKÓW 1.9 CDTI:

SILNIK:  o zapłonie samoczynnym, doładowany turbosprężarką, z chłodzeniem powietrza doładowanego z wtryskiem bezpośrednim do komory umieszczonej w tłoku, czterosuwowy, czterocylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, po dwa zawory na jeden cylinder (120KM), z jednym wałkiem rozrządu w głowicy, silnik Z19DTH po cztery zawory na jeden cylinder i dwoma wałkami.
Typ silnika:
– 1.9 CDTI 8V 120KM rocznik 2004-09
– 1.9 CDTI 16V 150KM rocznik 2004-09

Średnica cylindra 82,0 mm
Skok tłoka 90,4 mm
Pojemność skokowa 1910 cm3
Stopień sprężania 18,4:1
Ciśnienie sprężania
– nominalne 24- 32 bar
– dopuszczalna różnica między cylindrami 1,5 bar

– Silnik Z19DT
Moc maksymalna 88 kW (120 KM) 3500?4000 obr/min
Prędkość obrotowa momentu maksymalnego 2000…2075 obr/min
Moment maksymalny 280 Nm

– Silnik Z19DTL
Moc maksymalna 74 kW (100 KM) 3500 obr/min
Prędkość obrotowa momentu maksymalnego 1700…2005 obr/min
Moment maksymalny 260 Nm

– Silnik Z19DTH
Średnica cylindra 82,0 mm
Skok tłoka 90,4 mm
Pojemność skokowa 1910 cm3
Stopień sprężania 18,0:1
Ciśnienie sprężania:
– nominalne 24- 32 bar
– dopuszczalna różnica między cylindrami 1.5bar
Moc maksymalna 110 kW (150 KM)
Prędkość obrotowa mocy maksymalnej 4000 obr/min
Moment maksymalny 315 Nm
Prędkość obrotowa momentu maksymalnego 2000?2750 obr/min

UKŁAD ROZRZĄDU:
Silnik Z19DT/ wałek rozrządu w głowicy, podparty na pięciu łożyskach, napędzany paskiem  rozrządu, osiem zaworów w głowicy, ustawione prostopadle do osi wałka rozrządu pod każdą jego krzywką.
Luz roboczy zaworów:
-ssące 0.30mm ? 0.05
-wydechowe 0.35mm ? 0.05
regulowany płytkami, regulacja co 50000km lub co dwa lata.

Silnik Z19DTH/ dwa wałkami rozrządu w pokrywie głowicy napędzane paskiem rozrządu( tylko prawy wałek), lewy wałek napędzany  kołami zębatymi po 49 zębów na każdym, podparte na pięciu łożyskach każdy, po cztery zawory na jeden cylinder (dwie średnice trzonków zaworów ?5 i ?6mm w zależności od nr silnika), ustawione prostopadle do osi wałków rozrządu pod każdą krzywką. Luz roboczy zaworów / zerowy, zastosowano popychacze hydrauliczne wraz z dźwigienkami zaworowymi.

Z19DT pasek rozrządu/ szerokość 24mm liczba zębów 190
Z19DTH pasek rozrządu/ szerokość 24mm liczba zębów 199

Pasek napędzany od koła wału korbowego napędza:
-pompę wody zewnętrzną stroną
-pompę common rail
-wałek rozrządu
-napinacz wewnętrzną stroną

UKŁAD CHŁODZENIA: zamknięty, o obiegu wymuszonym przez pompę odśrodkową, zawierający termostat, chłodnicę, zbiornik wyrównawczy,  wentylator.
Termostat / umieszczony na stałe w obudowie umieszczonej nad kołem zamachowym
– temperatura początku otwarcia 88+- 2°C
Pompa cieczy chłodzącej / odśrodkowa, napędzana paskiem rozrządu.
Chłodnica gazów EGR powietrze-woda.

UKŁAD SMAROWANIA: pod ciśnieniem, z wymiennikiem ciepła typu olej – ciecz chłodząca zintegrowana z obudową filtra oleju, z dyszami natrysku oleju na denka tłoków
Pompa oleju / zębata, o zazębieniu zewnętrznym, umieszczona z czoła wału korbowego, zawierająca zawór przelewowy i regulator ciśnienia oleju.
Ciśnienie oleju (w temperaturze 100°C)
– 850rpm- 1 bar
– 4000rpm- 4 bar
Normalna temperatura oleju 80°C.
Filtr oleju / wkład umieszczony z tyłu silnika.

UKŁAD ZASILANIA: wtrysk bezpośredni Common Rail trzeciej generacji, z doładowaniem turbosprężarką,
z chłodzeniem powietrza doładowanego, z recyrkulacją spalin EGR oraz PDF, sterowany elektronicznie (układ Bosch EDC16C9-czujnik ciśnienia i regulator na listwie comman rail lub EDC16C39-tylko czujnik na listwie paliwowej):
paliwo wprowadzane jest do komory spalania pod maksymalnym ciśnieniem do 1 600 barów, i możliwe jest pięć wtryśnięć wtryskiwacza na jeden suw pracy.
Układ zawiera:
– czujnik ciśnienia turbosprężarki
– przepustnicę
– pedał przyspieszenia
– czujnik pedału sprzęgła i hamulca
– regulator ciśnienia paliwa na listwie
– komputer sterujący silnika
– zawór egr
– czujnik wałka rozrządu
– sterownik świec żarowych
– czujnik poziomu oleju
– czujnik wału korbowego
– wtryskiwacze
– wspólną listwę (common rail) z czujnikiem ciśnienia
– pompę Common Rail CP1H z czujnikiem przepływu paliwa
– czujnik temperatury paliwa
– czujnik temperatury wody
– czujnik ciśnienia atmosferycznego
– czujnik temperatury powietrza
– przepływomierz HFM6- sygnał PWM
– elektropneumatyczny zawór sterujący turbosprężarką
– czujniki fitra cząstek stałych DPF

UKŁAD PALIWOWY:
Zbiornik paliwa wyposażony w pompę wstępną, przepływ 160/h i 8 bar max.

Filtr paliwa / wymienny wkład, podgrzewany elektrycznie, z czujnikiem wody na dnie filtra
– odwadnianie / co 15 000 km lub co 1 rok
– wymiana wkładu / co 20 000 km lub co 2 lata

Pompa common rail/Ciśnienie tłoczenia 300 bar na biegu jałowym i 1600 bar przy pełnym obciążeniu
Kolejność wtrysku 1-3-4-2 (cylinder nr 1 od strony rozrządu)
Minimalne ciśnienie do odpalenia 160 bar
Prędkość obrotowa biegu jałowego 850 ? 80 obr/min
(regulowana za pomocą testera Opel Tech2
Wtryskiwacze CRIP-MI, sześciootworowe, QR- Code programowane za pomocąTech2 Z19DT L
Wtryskiwacze CRIP 2-MI, siedmiootworowe, QR- Code programowane za pomocąTech2 Z19DTH

 

Typowe niedomagania silników 1.9 cdti:

Zawory EGR; Możemy usunąć elektronicznie niemal każdy zawór EGR
Klapy zawirowań w kolektorze dolotowym Z19DTH również możemy elektronicznie i fizycznie usuną klapy z kolektora.
DPF problemy specjalizujemy się w elektronicznym usuwaniu filtrów cząstek stałych zwłaszcza w marce OPEL
Sprzęgło dwumasowe
– Turbosprężarki lubią się psuć,
– Układ paliwowy wrażliwy na złą jakość paliwa, wtryskiwacze i pompa CR,
– Czujnik MAF,
– Przepływomierz powietrza,
– Uszczelniacz wału korbowego tył, do prawidłowej wymiany należy wymontować miskę olejową,
– Pompy wody, było kilka przypadków zatarcia się pompy,
Wydmuchane uszczelki pod wtryskiwaczami,
– Koło pasowe wału korbowego z tłumikiem drgań skrętnych ulega częstej awarii,  mieliśmy przypadek, że kawałek oderwanej gumy z tłumika drgań wpadł w rozrząd,
– Alternator lub sprzęgło jednokierunkowe alternatora zawodzi,  jeżeli po regeneracji pojawi się błąd „P0621 obwód sterujący lampką alternatora”  wynika to z zamontowania nieoryginalnego regulatora, możemy całkowicie usunąć  błąd p0621 ze sterownika silnika i wszystko będzie działać poprawnie.

Skrzynie biegów m32 są wadliwe konstrukcyjnie i często ulegają awarii – głównie ostatnie biegi (5,6)

– Miejsce montażu komputera sterującego jest wprost idealne, przy większych stłuczkach ( prawy przód Vectra w lewy Astra i zafira)ulega uszkodzeniu. Programujemy: sterowniki silników, immobilizery, liczniki, oraz usuwamy oryginalne immo.

 

Zapraszamy do współpracy serwisy warsztaty oraz osoby prywatne zapewniamy wsparcie techniczne.

Na tą informację trafiło 163085 szukających

Przeczytaj również inne nasze wpisy...

Życzenia

Zbigniew Kipa

Zmiana reduktora CNG Teleflex na Ventrex Touran i Caddy 2.0 soft oprogramowanie

Zbigniew Kipa

Zapieczona urwana świeca żarowa

Zbigniew Kipa

416 komentarzy

Grzegorz 22 grudnia 2017 at 12:20

Witam, ostatnio przy przyspieszaniu przy 3 tys. na 6 biegu straciłem moc i wyskoczył mi check engine i straciłem moc. Po ponownym uruchomieniu moc wróciła, ale błąd nie zniknął. Po podłączeniu pod komputer wyskoczył błąd p0234. Co może być przyczyną ?

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 23 stycznia 2018 at 10:43

Turbo przeładowuje, jeśli Pan chce zajmiemy się chętnie tym problemem 🙂

Odpowiedz
Bartosz 21 grudnia 2017 at 08:15

Witam mam problem w mojej zafira 1.9 cdti 120koni
Na zimnym silniku słychać mocne zgrzyty trzaski powtarzające się losowo. Pompa wspomagania sprawna płyn nie ucieka. Owe dźwięki także na biegu jałowym na postoju. Gdy silnik się rozgrzeje znikają. Czego to może być wina

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 24 stycznia 2018 at 13:07

Zapraszamy na diagnostykę, na odległość ciężko stwierdzić co dolega Pańskiemu pojazdowi, objawy które Pan opisał nie wydają się być typowe dla znanych nam usterek, zwłaszcza ze względu na to iż nie podał Pan kodów błędów DTC

Odpowiedz
emil 19 grudnia 2017 at 17:59

Witam mam pytanie mam astrę 1,9 cdti 150km od pewnego czasu mam taki objaw , na zimnym silniku pali normalnie po dojechaniu dp pracy zgaszeniu i próbie ponownego odpalenia rozrusznik puka dwa razy i nie odpala a zapala się kontrolka samochodu z kluczykiem, po paru próbach da się odpalić auto ,akumulator ma trzy lata , wymieniona dwu masa z całym sprzęgłem alternator po regeneracji . czy pada już rozrusznik czy jest jakaś inna przyczyna. na komputerze wyszły cztery błędy nieciągłe u2105 , u2108 , u2111 , u2113.proszę o pomoc.

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 24 stycznia 2018 at 10:20

Prawdopodobnie to usterka modułu CIM, najpierw wpadało by zdiagnozowac z którymi modułami może się połączyć, jeśli nie ogarnie Pan tego sam zapraszamy do nas 😉

Odpowiedz
Adam 19 grudnia 2017 at 09:06

Witam.
Mam problem z Astrą H Z19DTH. Szarpie na 1-2 biegu przy puszczaniu gazu. Klapy zaślepione, egr i przepustnica wyczyszczone. Obstawiam sterowanie przepustnicą. Czy kalibracja może pomóc? I czy te przepustnice mają osobny czy zintegrowany czujnik położenia?
Pozdrawiam

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 23 stycznia 2018 at 10:32

może pomóc, czy mają zintegrowany czujnik… czujnik jest w środku przepustnicy w okolicy kół zębatych

Odpowiedz
Grzesiek 12 grudnia 2017 at 20:58

Witam. Czy silnik odpali jeśli wtryski nie są zaadoptowane? Jeśli tak to dlaczego się adoptuje? Mówię o silniku Z19DTH.

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 14 grudnia 2017 at 14:58

Zależy od układu sterowania – niektóre nie wymagają kodowania i będą chodziły (pod warunkiem zachowania kolejności), inne nie odpalą bez poprawnego kodowania. Jeśli zakładasz nowe, bądź regenerowane to obowiązkowo je zakoduj, – każdy wtrysk ma jakieś korekcje

Odpowiedz
dawid 12 grudnia 2017 at 13:51

Witam mam pytanie czy silnik 1.9 120 km opla mozna przełożyc do alfy 159 z oznaczeniem 939a1000. Czy sa identyczne?

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 14 grudnia 2017 at 10:58

Proszę Pana, wszystko jest zależne. Należało by wiedzieć przede wszystkim jaki układ sterowania miał Pański 1.9 CDTI, same słupki są takie same w alfie, saabie i oplu, reszta to kwestia elektroniki i osprzętu. Trzeba sprawdzić czy turbiny są takie same (geometria/koło kompresji…), czy numery sterowników oraz ich oprogramowania są zgodne itd… Jeśli nie jest Pan ekspertem, nie polecamy brać się za tego typu rzeczy. Lepiej byłoby gdyby na to pytanie po oględzinach silnika i wozu odpowiedział Panu doświadczony mechanik. Na pewno jednak nie będzie to plug&play ponieważ silnik w alfie ma inne kanały olejowe….

Odpowiedz
Pawel 29 listopada 2017 at 09:36

Witam, mam problem podczas jazdy zaswiecily kontrolki , przestal dzialac predkosciomierz , obrotosciomierz, wskaznik temp. padlo wspomaganie kierownicy. Auto reagowalo normalnie na gaz ladowanie na komputerze 14.2 V . Po zgaszeniu nie odpalal po kilu minutach odpalil dojechalem do mechanika wszystko cacy , wracam od mechanika powtorka . Wracam do mechanika ,nie odpala rozrusznik „na krotko” kreci kontrolki swieca, mechanik mowi „ze cos blokuje zaplon” .Ogolna sytuacja jest taka , jestem w bratyslawie nie moge znalezc od reki dobrego mechanika od diagnostyki/elektroniki , chcialem gosciowi cos podsunac. (brak polskich znakow slowacka klawiatury)

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 12 grudnia 2017 at 10:44

Prawdopodobnie to awaria modułu CIM, ewentualnie brak ładowania. Proszę napisać o jakim modelu samochodu rozmawiamy.

Odpowiedz
Dawid 24 listopada 2017 at 09:37

Witam serdecznie mam problem z moja vectra 1.9 cdti 150km z19dth gts a mianowicie zapala ladnie jezdzi super ale jak sie zagrzeje dobrze to zaczyna dymic na taki siwy kolor zapach ciezki do okreslenia nie jest to napewno olej a myslalem ze moze uszczelka pod glowica ale plynu nie ubywa nie gotuje sie przewody nie puchna dodam jeszcze ze juz nie ma klap zawirowan ale program nie jest usuniety i blad zaden nie wychodzi czy ma to cos wspulnego z tym czy wtryski leja jak sie nagdzeje lub problem z dpf prosze o rade dziekuje z góry

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 5 grudnia 2017 at 10:50

skoro to nie olej to najprawdopodobniej płyn chłodniczy, chociaż nikt nie jest tak na prawdę wskazać przyczyny takiego stanu rzeczy na odległość…

Odpowiedz
Marcin 9 listopada 2017 at 09:51

Witam.Opel zafira 1.9cdti 120km.Podczas gwałtownego wyprzedania auto nie raz przechodzi w tryb awaryjny? Po zgaszeniu i odpaleniu wszystko ok? Bła 000175 czyli niskie ciśnienie na szynie common rail.Czy waszym zdaniem jest to wina dpf i egr? Dodam ze auto zarowno z cieplego i zimnego odpala na dotyk.

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 9 listopada 2017 at 21:02

Witam, raczej jest to problem z układem paliwowym.

Odpowiedz
Dawid 5 listopada 2017 at 21:30

Witam, chciałem zapytać o różnice w głowicach z silników z19dth i a20dth. Czy nie są takie same ? Chodzi mi głównie o to czy cały słupek z19dth zgra się z osprzętem z a20dth, pozdrawiam

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 7 listopada 2017 at 22:40

Witam, wiem że blok jest minimalnie inny i da się go założyć ale głowica od 2.0, nie słyszałem o przekładce całego słupka

Odpowiedz
Mateusz 2 listopada 2017 at 21:55

Witam. Mam problem z odpalaniem auta na zimnym. Silnik długo kreci. Silnik 1.9 cdti z19dt 2006 .wymieniony rozrusznik na regenerowany.?

Odpowiedz
Dominik 31 października 2017 at 20:20

Witam mam pytanie odnośnie magistrali wodnej. Czy do Opla Zafiry B 1.9 cdti 120KM pasuje ta sama magistrala co jest w silniku 150 km

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 7 listopada 2017 at 22:44

Witam, nie pasuje

Odpowiedz
marcin 22 października 2017 at 22:35

witam

czy sterownik z opla vectra z silnikiem 1,9 cdti Z19DTH bedzie pasowal do saaba z silnikiem 1.9 TID 150KM ??

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 23 października 2017 at 07:58

Tak jeżeli wizualnie płyta główna (tzw MOTHERBOARD) będzie taka sama to możemy przegrać oprogramowanie 1:1 z jednego do drugiego.
Mamy na stanie wiele różnych sterowników wystarczy wysłać nam sterownik od saaba.

Odpowiedz
Robert 20 października 2017 at 13:26

Witam Panie Zbigniewie
od niedawna posiadam astra h SPORT 1,9 cdti 2005 ok. 150ps. W aucie zostały zostały usunięte klapy wirowe, zaślepiony egr, oraz wgrana nowa mapa, moc został podniesiona do ok 170ps.. Modyfikacje były robione ok 3lat temu przez Państwa firmę. Proszę o info czy po takich zmianach normalne jest kopcenie na czarno przy przyspieszaniu. Miałem podobną przypadłość w saabie 2.2 TID 125ps, tam wina leżała po stronie nieszczelności pomiędzy intercoolerem a turbiną i skutkowała dużym brakiem mocy. W tym przypadku niema mowy o jakimkolwiek spadku mocy, czy turbo dziurze, samochód zbiera się od samego dołu i naprawdę byłem pod głębokim wrażeniem co można zrobić ze zwykłego 150 hp silnika. Proszę o info gdzie szukać problemu???

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 23 października 2017 at 07:56

Proszę sprawdzić podczas testu drogowego pod maksymalnym obciążeniem wartości zadane i rzeczywiste ciśnienia turbosprężarki, powinny być zgodne.
Jeżeli tu nic nie będzie widać zapraszamy ponownie na pewno zdiagnozujemy problem lub/i dostroimy…

Odpowiedz
piotr 4 października 2017 at 20:23

Wtam, zakupiłem silnik z vectry 1.9 cdti gts i nie mam nr.VIN , z tego tytułu nikt nie potrafi mi dobrać panewek(moje mają oznaczenie FGP B520 GL 81 55195517 i 55195511) jak sobie poradzić z tym problemem?

Odpowiedz
1 13 14 15 16 17

Zostaw komentarz

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.