Antara Astra H Auto-krak Mokka Opel 1.9 CDTI Pozostałe SAAB Signum Vectra C Zafira B

Opis silnika 1.9 CDTI (JTD, TTiD) Z19DTH, Z19DTL, Z19DTJ

Z19DTHW zależności od marki samochodu silniki 1.9 posiadają różne oznaczenia, choć w znacznej części ich budowa jest podobna.

JTD (uniJet Turbo Diesel) to handlowa nazwa palety silników diesla grupy Fiat (Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Iveco) wykorzystujących bezpośredni wtrysk common rail.

Stosowane oznaczenia dla tego silnika to:

CDTi (Opel)
TiD/TTiD (Saab)
DDiS (Suzuki)
D (Cadillac)
Quadra-Jet (Tata)

Pierwszy silnik 1.9 z systemem common rail został zamontowany w samochodzie osobowym w 1997 roku przez koncern Alfa Romeo.

Odmiany silnika 1,9 JTD to:

– UniJet:  8v, od 80 do 115 KM
– MultiJet:  8v, od 100 do 130 KM, od 255 do 280 Nm
– MultiJet:  16v, od 136 do 150 KM, od 305 do 320 Nm
– MultiJet:  16v, od 180 do 190 KM, 400 Nm (dwie turbosprężarki)

W 2004 roku Opel rozszerzył gamę silników o nowej generacji turbodoładowane jednostki wysokoprężne 1,9 CDTI ECOTEC o mocy 88 kW (120 KM) i 110 kW (150 KM). Oba silniki są w dużym stopniu takie same – charakteryzują je cztery cylindry, pojemność skokowa 1910 cm3, turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek turbiny i chłodnica powietrza dolotowego, lecz  najważniejszą różnicą jest głowica.

Wersja o mocy 120 KM wyposażona jest w dwa zawory na cylinder, zaś w wersji 150 KM zastosowano technologie czterech zaworów na cylinder i dodano bardziej rozbudowany układ sterowania wraz z systemem zawirowań w kolektorze dolotowym.

I tak w zależności od wersji silniki 1.9 w oplach legitymują się mocą od 74 do 110 Kw. Z jaką konkretnie jednostką mamy do czynienia? Można to określić po kodzie silnika, a mianowicie: Z19DTH kod silnika

– Z19DTL  74kw
– Z19DT    88kw
– Z19DTJ  88kw
– Z19DTH 110kw

Poszczególne znaki oznaczają:

– Z:  Emisja spalin Euro 4
– 19:  Pojemność
– D:  Rodzaj paliwa-Diesel
– T:   Turbodoładowanie
– L, H:  low and high output (w zależności od tego czy jest to odmiana o niskiej czy wysokiej mocy)

 

CHARAKTERYSTYKA SILNIKÓW 1.9 CDTI:

SILNIK:  o zapłonie samoczynnym, doładowany turbosprężarką, z chłodzeniem powietrza doładowanego z wtryskiem bezpośrednim do komory umieszczonej w tłoku, czterosuwowy, czterocylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, po dwa zawory na jeden cylinder (120KM), z jednym wałkiem rozrządu w głowicy, silnik Z19DTH po cztery zawory na jeden cylinder i dwoma wałkami.
Typ silnika:
– 1.9 CDTI 8V 120KM rocznik 2004-09
– 1.9 CDTI 16V 150KM rocznik 2004-09

Średnica cylindra 82,0 mm
Skok tłoka 90,4 mm
Pojemność skokowa 1910 cm3
Stopień sprężania 18,4:1
Ciśnienie sprężania
– nominalne 24- 32 bar
– dopuszczalna różnica między cylindrami 1,5 bar

– Silnik Z19DT
Moc maksymalna 88 kW (120 KM) 3500?4000 obr/min
Prędkość obrotowa momentu maksymalnego 2000…2075 obr/min
Moment maksymalny 280 Nm

– Silnik Z19DTL
Moc maksymalna 74 kW (100 KM) 3500 obr/min
Prędkość obrotowa momentu maksymalnego 1700…2005 obr/min
Moment maksymalny 260 Nm

– Silnik Z19DTH
Średnica cylindra 82,0 mm
Skok tłoka 90,4 mm
Pojemność skokowa 1910 cm3
Stopień sprężania 18,0:1
Ciśnienie sprężania:
– nominalne 24- 32 bar
– dopuszczalna różnica między cylindrami 1.5bar
Moc maksymalna 110 kW (150 KM)
Prędkość obrotowa mocy maksymalnej 4000 obr/min
Moment maksymalny 315 Nm
Prędkość obrotowa momentu maksymalnego 2000?2750 obr/min

UKŁAD ROZRZĄDU:
Silnik Z19DT/ wałek rozrządu w głowicy, podparty na pięciu łożyskach, napędzany paskiem  rozrządu, osiem zaworów w głowicy, ustawione prostopadle do osi wałka rozrządu pod każdą jego krzywką.
Luz roboczy zaworów:
-ssące 0.30mm ? 0.05
-wydechowe 0.35mm ? 0.05
regulowany płytkami, regulacja co 50000km lub co dwa lata.

Silnik Z19DTH/ dwa wałkami rozrządu w pokrywie głowicy napędzane paskiem rozrządu( tylko prawy wałek), lewy wałek napędzany  kołami zębatymi po 49 zębów na każdym, podparte na pięciu łożyskach każdy, po cztery zawory na jeden cylinder (dwie średnice trzonków zaworów ?5 i ?6mm w zależności od nr silnika), ustawione prostopadle do osi wałków rozrządu pod każdą krzywką. Luz roboczy zaworów / zerowy, zastosowano popychacze hydrauliczne wraz z dźwigienkami zaworowymi.

Z19DT pasek rozrządu/ szerokość 24mm liczba zębów 190
Z19DTH pasek rozrządu/ szerokość 24mm liczba zębów 199

Pasek napędzany od koła wału korbowego napędza:
-pompę wody zewnętrzną stroną
-pompę common rail
-wałek rozrządu
-napinacz wewnętrzną stroną

UKŁAD CHŁODZENIA: zamknięty, o obiegu wymuszonym przez pompę odśrodkową, zawierający termostat, chłodnicę, zbiornik wyrównawczy,  wentylator.
Termostat / umieszczony na stałe w obudowie umieszczonej nad kołem zamachowym
– temperatura początku otwarcia 88+- 2°C
Pompa cieczy chłodzącej / odśrodkowa, napędzana paskiem rozrządu.
Chłodnica gazów EGR powietrze-woda.

UKŁAD SMAROWANIA: pod ciśnieniem, z wymiennikiem ciepła typu olej – ciecz chłodząca zintegrowana z obudową filtra oleju, z dyszami natrysku oleju na denka tłoków
Pompa oleju / zębata, o zazębieniu zewnętrznym, umieszczona z czoła wału korbowego, zawierająca zawór przelewowy i regulator ciśnienia oleju.
Ciśnienie oleju (w temperaturze 100°C)
– 850rpm- 1 bar
– 4000rpm- 4 bar
Normalna temperatura oleju 80°C.
Filtr oleju / wkład umieszczony z tyłu silnika.

UKŁAD ZASILANIA: wtrysk bezpośredni Common Rail trzeciej generacji, z doładowaniem turbosprężarką,
z chłodzeniem powietrza doładowanego, z recyrkulacją spalin EGR oraz PDF, sterowany elektronicznie (układ Bosch EDC16C9-czujnik ciśnienia i regulator na listwie comman rail lub EDC16C39-tylko czujnik na listwie paliwowej):
paliwo wprowadzane jest do komory spalania pod maksymalnym ciśnieniem do 1 600 barów, i możliwe jest pięć wtryśnięć wtryskiwacza na jeden suw pracy.
Układ zawiera:
– czujnik ciśnienia turbosprężarki
– przepustnicę
– pedał przyspieszenia
– czujnik pedału sprzęgła i hamulca
– regulator ciśnienia paliwa na listwie
– komputer sterujący silnika
– zawór egr
– czujnik wałka rozrządu
– sterownik świec żarowych
– czujnik poziomu oleju
– czujnik wału korbowego
– wtryskiwacze
– wspólną listwę (common rail) z czujnikiem ciśnienia
– pompę Common Rail CP1H z czujnikiem przepływu paliwa
– czujnik temperatury paliwa
– czujnik temperatury wody
– czujnik ciśnienia atmosferycznego
– czujnik temperatury powietrza
– przepływomierz HFM6- sygnał PWM
– elektropneumatyczny zawór sterujący turbosprężarką
– czujniki fitra cząstek stałych DPF

UKŁAD PALIWOWY:
Zbiornik paliwa wyposażony w pompę wstępną, przepływ 160/h i 8 bar max.

Filtr paliwa / wymienny wkład, podgrzewany elektrycznie, z czujnikiem wody na dnie filtra
– odwadnianie / co 15 000 km lub co 1 rok
– wymiana wkładu / co 20 000 km lub co 2 lata

Pompa common rail/Ciśnienie tłoczenia 300 bar na biegu jałowym i 1600 bar przy pełnym obciążeniu
Kolejność wtrysku 1-3-4-2 (cylinder nr 1 od strony rozrządu)
Minimalne ciśnienie do odpalenia 160 bar
Prędkość obrotowa biegu jałowego 850 ? 80 obr/min
(regulowana za pomocą testera Opel Tech2
Wtryskiwacze CRIP-MI, sześciootworowe, QR- Code programowane za pomocąTech2 Z19DT L
Wtryskiwacze CRIP 2-MI, siedmiootworowe, QR- Code programowane za pomocąTech2 Z19DTH

 

Typowe niedomagania silników 1.9 cdti:

Zawory EGR; Możemy usunąć elektronicznie niemal każdy zawór EGR
Klapy zawirowań w kolektorze dolotowym Z19DTH również możemy elektronicznie i fizycznie usuną klapy z kolektora.
DPF problemy specjalizujemy się w elektronicznym usuwaniu filtrów cząstek stałych zwłaszcza w marce OPEL
Sprzęgło dwumasowe
– Turbosprężarki lubią się psuć,
– Układ paliwowy wrażliwy na złą jakość paliwa, wtryskiwacze i pompa CR,
– Czujnik MAF,
– Przepływomierz powietrza,
– Uszczelniacz wału korbowego tył, do prawidłowej wymiany należy wymontować miskę olejową,
– Pompy wody, było kilka przypadków zatarcia się pompy,
Wydmuchane uszczelki pod wtryskiwaczami,
– Koło pasowe wału korbowego z tłumikiem drgań skrętnych ulega częstej awarii,  mieliśmy przypadek, że kawałek oderwanej gumy z tłumika drgań wpadł w rozrząd,
– Alternator lub sprzęgło jednokierunkowe alternatora zawodzi,  jeżeli po regeneracji pojawi się błąd „P0621 obwód sterujący lampką alternatora”  wynika to z zamontowania nieoryginalnego regulatora, możemy całkowicie usunąć  błąd p0621 ze sterownika silnika i wszystko będzie działać poprawnie.

Skrzynie biegów m32 są wadliwe konstrukcyjnie i często ulegają awarii – głównie ostatnie biegi (5,6)

– Miejsce montażu komputera sterującego jest wprost idealne, przy większych stłuczkach ( prawy przód Vectra w lewy Astra i zafira)ulega uszkodzeniu. Programujemy: sterowniki silników, immobilizery, liczniki, oraz usuwamy oryginalne immo.

 

Zapraszamy do współpracy serwisy warsztaty oraz osoby prywatne zapewniamy wsparcie techniczne.

Na tą informację trafiło 167470 szukających

Przeczytaj również inne nasze wpisy...

419 komentarzy

Marcin 24 kwietnia 2018 at 10:47

Dziękuje za informację, a czy jest możliwość dowiedzenia się co się mogło stać ze sterownikiem, i czy naprawa to przeprogramowanie sterownika czy Wyprogramowanie EGR ze sterownika.

Odpowiedz
Marcin 24 kwietnia 2018 at 10:01

Witam
Mam w Vectrze C Z19DTH problem z recyrkulacja gazów wylotowych. Błąd w komputerze P0400-04 – otwarty obwód recyrkulacji spalin. Wymieniłem zawór EGR na nowy (Getz) problem nadal identyczny. sprawdzałem wtyczkę przy EGR (6 miejsc na piny) 4 skrajne piny we wtyczce, w zaworze EGR tylko 2 piny. Błąd wystąpił po wymianie kolektora ssącego. Nie mam już pomysłu gdzie szukać. I dodatkowa sprawa gdzie w tym modelu znajduje się sterownik silnika?
Pozdrawiam

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 24 kwietnia 2018 at 10:35

Witam proszę wysłać sterownik który zamontowany jest pomiędzy zderzakiem przednim a nadkolem po stronie kierowcy, koszt naprawy 300zł.

Odpowiedz
Leszek 25 marca 2018 at 00:50

Witam Mam problem wywala błąd czujnik doładowania ciśnienia.Podczas jazdy zapala się samochód z kluczykiem na kompie odczytuje to co napisałem wyżej co robić 1.9 dth. Egr zaślepiony i wyłączony elektronicznie klapy wirowe tak samo zabieg robiony 3lata temu.Chip rok temu. Wymieniono turbo po regeneracj.Turbo jakby łapie dopiero od 2300 obrotow co robić pozdrawiam

Odpowiedz
Wojtek 24 marca 2018 at 14:50

Witam , mam problem z astra 3 1.9 cdti 150 km z 2006r , jadac zapalił mi się akumulator, co stwierdziłem ze to alternator pada wiec go wymieniłem. po wymianie gdy go zapaliłem po chwili około minuta dwie zgasły wszystkie kontrolki wraz z radiem i swiatłami i po chwili się zapalily i się paliły, a silnik caly czas pracował. Miał ktoś podobny problem??

Odpowiedz
Mati 12 21 marca 2018 at 12:55

Witam mam problem z Vectra c 1.9cdti 150km turbina zregenerowana bo puszczała olej do intercoolera już jest dobrze ale nadal ginie olej z silnika na 700 km koło 0,6l nie dymi pali na strzał ma moc

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 27 marca 2018 at 13:49

Niech Pan zdiagnozuje gdzie ten olej ginie, my na odległość przecież tego nie zrobimy 🙂

Odpowiedz
Dandi 23 lutego 2018 at 17:18

Witam posiadam autko saab 93 ,1.9 tid 150 koni przy rozgrzanym silniku auto kopci na biało i gdy sie zatrzymam silnik nie równo pracuje gdy zgasze auto problem ustępuje nie dzieje sie to non stop tylko od czasu do czasu auto nie traci mocy dodam że pdf wywalony i egr też

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 13 marca 2018 at 14:40

Jeśli z silnikiem jest wszystko ok (głowica,uszczelka, itd) to biały dym świadczy o niespalonym paliwie czyli spalonym tylko częściowo. Do sprawdzenia na pierwszy rzut polecamy paliwo i poprawność działania aparatury wtryskowej (kąt wtrysku, wielkość dawki paliwa)

Odpowiedz
Piotr 9 lutego 2018 at 12:53

Witam.Od pewnego czasu zaczął ubywać mi olej. Zauważyłem, że wąz za turbospręzarką jest mokry od oleju.Może nie jakoś bardzo ale jest.Skalę zanieczyszczenia trudno mi zweryfikować bo nie mam porównania. Czy to może być przyczyną brania oleju?Czy to normalne, że turbina puszcza trochę oleju? W końcu ma przejechane ok 300000km. Silnik 1.9 cdti 120 km, brak widocznych wycieków,dymienia,utraty mocy itp.No i czy regenerejecie turbo od ręki na miejscu, czy jest to zajęcie na kilka dni,godzin?
Pozdrawiam
Piotr
PS. Fajnie rozwinięta strona 😉

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 13 marca 2018 at 12:14

Regeneracją turbo się nie zajmujemy, robią to dla nas podwykonawcy i trochę to trwa. Przy takim przebiegu chyba normalne ze turbina już przeszła swoje i rosi trochę olejem, regeneracja to dobry pomysł, ale trzeba by dokładnie jeszcze to zdiagnozować

Odpowiedz
Paweł 5 lutego 2018 at 18:07

Witam. Opel Astra Z19DTL W zakresie od 1700 obrotów coś dziwnie”klepie/stuka”. Nowe kompletne sprzęgło, wtryski zregenerowane, nowe koło pasowe. Czy sprawcą może być DPF lub EGR? Proszę o pomoc bo miejscowi mechanicy rozkładają ręce 😐

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 14 marca 2018 at 11:41

Proszę wyczyścić EGR i przepustnicę, a jeśli to nie pomoże wybrać się do specjalisty na diagnostykę, na odległość to wróżenie z fusów…

Odpowiedz
WojtekM 3 lutego 2018 at 17:28

Witam. Panie Zbigniewie mam problem w mojej astrze silnik z19dth gdy się już rozgrzeje i troszkę mu przycisnę czasem zaczynaja falować obroty niby biegu jałowym i auto kopci po dodaniu gazu , nie zwiększajac obrotów nie widać ani chmurki dymu

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 5 lutego 2018 at 12:29

Na jaki kolor kopci?

Odpowiedz
Maciej Kowalczyk 21 stycznia 2018 at 20:11

Dobry wieczór,
moje pytanie dotyczy silnika Z19DTH w saabie 9-3 z 2008 roku. Nagle silnik zaczął się przegrzewać oraz CAŁKOWICIE przestał grzać w Kabinie. Czy możliwe jest, aby pompa wody przestała się obracać, czyli zaczął wirnik ślizgać się na osi pompy? Jest to jedna z przyczyn którą umiem sobie wyobrazić – brak ruchu cieczy w układzie.
W zbiorniczku wyrównawczym płynu chłodzącego nie widzę bąbli, więc wydaje mi się, że układ chłodzenia nie uległ zapowietrzeniu, co mogłobyby być konsekwencją wydmuchanej uszczelki pod głowicą. Czy mój tok rozumowania jest właściwy, a może powód jest jakiś inny.
Z góry dziękuję za komentarz.

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 20 marca 2018 at 13:41

Może być to pompa wody albo uszkodzony termostat, przez Internet nie jesteśmy w stanie tego zdiagnozować, proszę udać się do zaufanego warsztatu celem potwierdzenia naszych przypuszczeń

Odpowiedz
Her Autto 11 stycznia 2018 at 21:32

Witam pani Zbigniewie ! Zafira 1,9 i 120km od tygodnia podczas odpalania nie gaśnie czek engine i gaśnie dopiero po przygazowaniu lub przejechaniu pau metrów. Czy to wina ciśnienia czt poważna usterka? I jak szybko należy jechać go mechanika.

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 16 stycznia 2018 at 14:55

Dowiedzieć się co boli auto musisz szybko, a jesli nie będzie to nic poważnego to już kwestia Twojej decyzji, wybierz się jednak jak najszybciej na diagnostykę

Odpowiedz
robson 4 stycznia 2018 at 19:28

Witam. Vectra 1.9 120 km i taki problem wtryski są po regeneracji a kopci na czarno powyżej 3000 tyś a wcześniej tego nie było.Gdzie szukać przyczyny. Pozdrawiam

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 24 sierpnia 2018 at 11:49

Sprawdzić korekcje wtryskiwaczy i ciśnienie turbo zadane do rzeczywistego.

Odpowiedz
Wojtek 4 stycznia 2018 at 17:45

Witam. mam pytanie. Czy jest możliwość przełożenia silnika do alfy 159 1.9 8v o nr kodu silnika 939A7000, silnik z Fiata Cromy 1.9 8v 120km tylko z nr kodu 939A1000?? chodzi tylko ten inny kod wszystko inne się zgadza. Chodzi mi o kompletny silnik gdyz sam słupek jest identyczny. proszę o pilną rade. dziekuje z góry

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 24 stycznia 2018 at 10:59

wszystko zależy od tego czy osprzet jest identyczny, bo jeśli nie to elektronika może oszaleć

Odpowiedz
Krzysiek 27 grudnia 2017 at 13:49

Dzień dobry,
Jaka jest prawidłowa robocza temperatura silnika Z19DTH? Kręcąc się po mieście mam 80 a w trasie 85 stopni. Temperatura przy aktualnych warunkach około zera.

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 23 stycznia 2018 at 10:44

Jest ok przy takiej temp. zewnętrzej

Odpowiedz
Sławek 25 grudnia 2017 at 16:09

Marcin masz do wymiany regulator ciśnienia paliwa ten w pompie.

Odpowiedz
1 14 15 16 17

Zostaw komentarz

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.