CHEVROLET / BUICK / HOLDEN / CADILLAC / VAUXHALL

Chevrolet Cruze – Następca Lacetti jest bliźniakiem Opla – Opis, opinie, plusy i minusy, dane techniczne, spalanie

Cruze z racji swojego delikatnego podobieństwa wizualnego przodu użytkownikom kojarzy się z jednym z modeli Opla – insignią, którą przypomina z przodu – szczególnie w wersji sedan. Popularność tego modelu jest na naszych drogach coraz większa.

Czy słusznie przyrównuje się go do limuzyny Opla? Model Cruze pochodzi ze stajni Chevroleta, którego właścicielem, podobnie jak w przypadku Opla jest koncern GM – stąd wiele podobieństw. Cruze jednak bliższy jest modelowi Astra – ze względu na gabaryty, cenę oraz klasę (segment C – niższa klasa średnia) pojazdu.

Chevrolet Cruze to samochód osobowy klasy kompaktowej. Produkowany jest on przez koncern GM od 2008 roku pod dwiema markami (Chevrolet oraz Holden). Wiele rozwiązań łączy go jednak z Oplem Astrą J. Chevrolet jednak jako nowy był tańszy od Astry nawet o 12 tys. zł. Na rynku wtórnym różnica jest oczywiście dużo mniejsza.

Historia tego modelu jest dość długa. Skąd wziął się ten bardzo popularny ostatnio na naszych drogach pojazd? Wszystko zaczęło się tak na prawdę od protoplasty Cruze’a, którym był Chevrolet Lacetti (tak, tak – pradziadkiem naszego eleganckiego pojazdu było Daewoo Nubira, który był poprzednikiem Lacetti!). Lacetti zostało skonstruowane jeszcze za czasów istnienia marki produkującej samochody, telewizory i mikrofalówki (Daewoo) i na przełomie lat 2007/2008 jak się okazało Lacetti był mocno przestarzały technologicznie, coraz bardziej odstając od modeli konkurencyjnych marek. General Motors projektując następce tego mimo wszystko udanego pod względem rynkowym pojazdu chciało podkreślić nowy rozdział w historii Chevroleta, który otrzymał używaną już wcześniej na rynkach wschodnich nazwę ‚Cruze’. W ten sposób kolejna tak na prawdę generacja Lacetti stała się zupełnie nowym samochodem.

Chevrolet Cruze bazuje na nowej platformie koncernu GM, nazwanej ‚Delta II’. Posłużyła ona za bazę do budowy m.in takich modeli jak: Opel Astra J, Opel Ampera, Opel Cascada, Chevrolet Orlando i Cadillac ELR

Wnętrze jest przestronne i stylizacją mocno przypomina samochody marki Opel. Plastiki mogłyby jednak być wyższej jakości.
Wnętrze jest przestronne i stylizacją mocno przypomina samochody marki Opel. Plastiki mogłyby jednak być wyższej jakości.

Silniki Benzynowe:

  • R4 1,4 Turbo (140KM)
  • R4 1,6i (113 KM)
  • R4 1,6 (117 KM)
  • R4 1,6 (124 KM)
  • R4 1,8 (141 KM)

Silniki Diesla:

  • R4 1,7 D (130 KM)
  • R4 2,0 TD (150 KM)
  • R4 2,0 TD (125 KM)
  • R4 2,0 VCDi (163 KM)

Wszystkie silniki benzynowe w Cruze to konstrukcje dobrze znane z Opli. Są to silniki EcoTec. Są to jednostki bezproblemowe w eksploatacji i dobrze znane Polskim mechanikom. Przy normalnym użytkowaniu nie sprawiają problemów. Jak w przypadku każdego silnika zdarzają się czasem usterki osprzętu (regulator napięcia, alternator czy turbosprężarka w jednostce doładowanej 1.4 turbo), prawdziwą zmorą samochodów z większymi przebiegami jest zacinający się zawór EGR, jednak jest to problem jednorazowy o ile nie wymienia się go ciągle na nowy. To urządzenie które sprawia problemy wcześniej czy później i rozsądnie jest się go pozbyć – nasi klienci masowo zlecają jego wyprogramowanie i zaślepienie.

Najlepszy w chevrolecie bez wątpienia jest silnik benzynowy o pojemności 1.8 litra. Ma 141 KM i jest dość elastyczny – sprawdzi się nawet w dłuższej trasie, również dzięki dobrze zestopniowanej skrzyni biegów. Średnio pali nieco ponad 8 litrów na setkę i  dobrze znosi zasilanie podtlenkiem LPG.

Najsłabsza zaś 125-konna wersja też nas nie zawiedzie – rozpędza się do 100 km/h w około 10 sekund. Jest to dobry wybór jeśli samochodu używamy w trybie miejskim, na krótkie trasy i sporadyczne wypady poza miasto.

Spalanie silników wysokoprężnych potrafi mile zaskoczyć. Ponad 160-konna odmiana, która zadebiutowała w 2010 roku potrafi palić niewielkie ilości oleju napędowego, w zależności od stylu jazdy zadowoli nawet około 6 litrami na 100 kilometrów, a granicę 8,5 litra na prawdę ciężko przekroczyć.

Diesel 2.0 jest zadoptowany z Opla jest konstrukcją Fiata. Ma on, jak wszystkie nowoczesne silniki wysokoprężne) kilka bolączek, które jednak w miarę użytkowania można łatwo usunąć – jest to zacinający się zawór EGR, klapy wirowe w kolektorze ssącym oraz zapychający się filtr DPF (ach ci Niemcy… jakoś skośnoocy japońscy inżynierowie potrafią zaprojektować DPFa który się nie psuje!). Są to jednak usterki typowe dla wszystkich nowoczesnych diesli związane z tym że urządzenia mające sprawiać że auto jest bardziej ekologiczne projektowane sa w taki sposób aby z czasem je wymieniać napychając po raz kolejny kieszeń koncernowi który wyprodukował samochód – ot, taki prostacki sposób zwiększający zyski czerpane przez producenta z rynku wtórnego. Kłopoty zwykle nie występują w autach nowych, zaczynają się za to jeśli auto  przejedzie 150-250 tys kilometrów. Jeśli mają Państwo problemy z tego typu usterkami – drzwi naszego warsztatu stoją przed Wami szerokim otworem.

 

Spalanie Chevroleta Cruze wg. portalu Auto-Centrum.pl
Spalanie Chevroleta Cruze wg. portalu Auto-Centrum.pl

 

Wrażenia z jazdy są bardzo pozytywne. Niespełna 1,5 tony przyjemnie porusza się po drodze, szczególnie w połączeniu z mocnym 163-konnym dieslem lub 141-konną benzyną. Biorąc pod uwagę jego masę spalanie jest świetne. Pojazd prowadzi się bardzo dobrze, nie zaskakuje niemiło kierowcy i jest świetnie zawieszony. Jego właściwości jezdne pozwalają na dynamiczną i szybką jazdę bez obaw o utratę przyczepności.

Wygląd zewnętrzny i nadwozie… Wizualnie Cruze jest autem ładnym, może nie tak jak włoska Alfa Romeo, za to dużo bardziej niezawodnym pod względem technicznym. Jak na auto tej klasy ma przestronną kabinę i jest dość pakowny. Małym minusem jest blacha, która zapewne po kilku latach będzie miała tendencje do korozji jeśli nie będziemy dbać o konserwację, ponieważ jest dość cienka i ma tendencje do wgnieceń. Powłoce lakierniczej jednak nie można nic poważnego zarzucić. Uciążliwa jest jednak wada znana też z modeli marki Opel – zacinający się zamek bagażnika. Zwykle pomaga wymiana styczników, a wada nie jest poważna. Może być za to bardzo denerwująca.

Mimo wszystko jest to bardzo przyzwoity i ciekawy stylistycznie samochód, który nie jest drogi. Skomponowano go z przetestowanych podzespołów, użyto w nim sprawdzonych rozwiązań – dzięki temu nie jest konstrukcją awaryjną, a rynek części zamiennych jest spory.

 

Plusy i minusy Chevroleta Cruze to:

+ Stosunek jakości do ceny
+ Przestronna kabina i pakowne nadwozie
+ Sprawdzone jednostki napędowe
+ Przyzwoite spalanie

– Nienajwyższa jakość wykonania
– Średniej jakości blachy
– Brak 6-stopniowej skrzyni manualnej, przeciętna praca -stopniowego automatu

 

Usługi które najczęściej wykonujemy na tym pojeździe to:

  • ChipTuning jednostek turbodoładowanych
  • Optymalizacja spalania w silnikach diesla
  • Wycięcie klap w kolektorze ssącym, zaślepienie go oraz modyfikacja oprogramowania w celu programowego usunięcia klap  (silniki diesla)
  • oraz wiele innych…

Na tą informację trafiło 10299 szukających

Przeczytaj również inne nasze wpisy...

1 Komentarz

Avatar
Piotrek 1 lipca 2018 at 13:45

Wszystko OK ale pozbycie się zaworów hydraulicznych z silnik 1.8 (F18D4) jest totalną porażką. Konieczna jest regulacja co 150 tyś., demontaż wałków rozrządu paska rozrządu, po prostu błąd. W lacetti silnik 1.8 (F18D3) są hydrauliczne popychacze, przypomina mi się Mój POLONEZ z 82r. w którym regulowało się zawory chyba co 15tyś. Na szczęście w POLONEZIE regulacja zaworów nie wymagała takiej ingerencji co w CRUZ’ie 🙂

Odpowiedz

Zostaw komentarz

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.