• Strona Główna
  • OPEL - modele
  • Agilla
  • Wszystko o 1.3 CDTI – opis silnika, usterki, dane techniczne, wady i zalety, opinie – Z13DTJ, Z13DTC, Z13DTR, Z13DTH, Z13DTE, A13DTE
Agilla Astra H Combo C Corsa C Corsa D Meriva B Opel 1.3 CDTI

Wszystko o 1.3 CDTI – opis silnika, usterki, dane techniczne, wady i zalety, opinie – Z13DTJ, Z13DTC, Z13DTR, Z13DTH, Z13DTE, A13DTE

Silnik 1.3 CDTi montowany był w wielu modelach marki opel. Spotkać możemy go w samochodach takich jak: Corsa, Astra, Agilla, Combo czy Meriva. Jest to wierna kopia fiatowskiego 1.3 JTDM (MJT). Jest to 4-cylindrowa, 16-zaworowa jednostka generująca moce rzędu 70-100 koni mechanicznych oraz 170-210 Nm momentu obrotowego. Średnica cylindra tego silnika to w każdym wypadku 69,6mm, a skok tłoka 82mm, ponieważ różne odmiany tej jednostki fizycznie nie różnią się praktycznie niczym.

Silnik 1.3 CDTI został w roku 2005 wybrany jako 'silnik roku w klasie 1.0-1.4 l'. Ta jednostka była wtedy najmniejszym na świecie 4-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym z turbodoładowaniem
Silnik 1.3 CDTI został w roku 2005 wybrany jako ‚silnik roku w klasie 1.0-1.4 l’. Ta jednostka była wtedy najmniejszym na świecie 4-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym z turbodoładowaniem

Silnik 1.3 CDTI jest bardzo przyjemnym urządzeniem do napędzania niewielkiego samochodu. Cechuje się on stosunkowo dobrą dynamiką w stosunku do pojemności. Niewątpliwie jego zaletami są również wysoka kultura pracy, bezawaryjność i przyzwoite wyniki spalania. W cięższych samochodach słabsze jednostki mogą powodować odczucie braku wystarczającej mocy, można jednak poddać go modyfikacjom zwiększającym moc. Nie ukrywajmy jednak, że auta z silnikiem 1.3 CDTI nie są demonami prędkości. Odwdzięczają się jednak za to niskim spalaniem oraz stosunkowo długą żywotnością.

Silnik 1.3CDTi - wygląd zewnętrzny
Silnik 1.3CDTi – wygląd zewnętrzny

Od 2009 roku jednostki te były obowiązkowo wyposażane w filtr DPF oraz bardziej precyzyjne wtryskiwacze. Powodowało to zmniejszenie się spalania, ale również uciążliwe awarie filtra cząstek stałych, który użytkownicy masowo zastępowali strumienicami oprogramowując jest również z sterowników silnika (ECU)

Oznaczenie silnika
1.3 CDTI 1.3 CDTI 1.3 CDTI 1.3 CDTI 1.3 CDTI EcoFLEX
Z13DTJ Z13DTH A13DTC A13DTR A13DTE
Pojemność skokowa 1248 cm3 1248 cm3 1248 cm3 1248 cm3 1248 cm3
Moc silnika, KM (KW)/obr. min. 75 (55) / 4000 90 (66) / 4000 75 (55) / 4000 95 (70) / 4000 95 (70) / 4000
Moment obrotowy (Nm/obr. min.) 170 / 1750-2500 200 / 1750-2500 190 / 1750-2250 210 / 1750-2500 190 / 1750-3250
Norma emisji spalin EURO 4 EURO 4 EURO 5 EURO 5 EURO 5
Filtr DPF DPF BEZ DPF DPF DPF DPF
Geometria turbo Stała Zmienna Stała Zmienna Zmienna

W silniku tym spotkać możemy bezpośredni wtrysk Common Rail drugiej generacji. Zamontowano w tym systemie wtryskiwacze firmy BOSCH, których niewątpliwą zaletą jest przystępna cena oraz możliwość regeneracji.

Podobnie jak w wypadku konkurencyjnych silników koncernu PSA, silniki o mniejszych mocach wyposażone są w turbosprężarki o stałej geometrii łopatek, zaś mocniejsze posiadają bardziej zaawansowane, a co za tym idzie droższe w regeneracji turbosprężarki o zmiennej geometrii.

Mechanizm rozrządu oparty jest o łańcuch, który z założenia miał być rozwiązaniem bezobsługowym, jednak w miarę upływu kilometrów okazuje się że ulega on wyciągnięciu i rozsądnym rozwiązaniem jest jego wymiana.

Tak wygląda sterownik silnika 1.3 CDTi
Tak wygląda sterownik silnika 1.3 CDTi

Numery ECU (hardware) tych silników to m.in: 55568628LG, 55198927BY, 55568383KZ, 55568382KY, 55194018YU, 55566038HF, 55194015ZF, 55191137XC, 55198930CN, 55198931CJ, 55568626LE, 55195815CK, 55194015ZF, 55196356ZQ, 55190069WJ

 

Główne zalety tego silnika to:
  • Trwały układ wtryskowy,
  • Wysoka kultura pracy
  • Stosunkowo niskie spalanie
Wadami możemy nazwać:
  • Awarie zaworu EGR i filtra DPF,
  • Awarie łańcuszka rozrządu
  • Niską trwałość sprzęgła z kołem dwumasowym.
 Informacje serwisowe:
  • Przeglądów należy dokonywac co 25-30 tys. kilometrów
  • Ilość oleju to 2.8 litra, wymieniamy go co 25-30 tys. kilometrów
  • Serwis łańcucha rozrządu przy 250 tys. – rozsądnie go wymienić jeśli jest naciągnięty
Opel Combo - przykładowy samochód często wyposażany w silnik 1.3CDTi
Opel Combo – przykładowy samochód często wyposażany w silnik 1.3CDTi

Usługi jakie nasi klienci najczęściej zlecają do przeprowadzenia na silniku 1.3 CDTI:

  • Podniesienie mocy (chiptuning)
  • Optymalizacja spalania (tak, ten silnik może palić jeszcze mniej…)
  • Oraz wiele innych

Wszystkich którzy mają problem z 1.3 CDTI lub chcą cokolwiek modyfikować w oprogramowaniu tej jednostki serdecznie zapraszamy. Sterownik tego silnika MAGNETI MARELLI nie ma przed nami  tajemnic.

DO WSPÓŁPRACY ZAPRASZAMY WARSZTATY SERWISY I OSOBY PRYWATNE

Na tą informację trafiło 50929 szukających

Przeczytaj również inne nasze wpisy...

23 komentarze

gość 30 maja 2018 at 14:12

Niewątpliwie gruszka turbiny

Odpowiedz
1 2

Zostaw komentarz

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.