Silnik 1.3 CDTi montowany był w wielu modelach marki opel. Spotkać możemy go w samochodach takich jak: Corsa, Astra, Agilla, Combo czy Meriva. Jest to wierna kopia fiatowskiego 1.3 JTDM (MJT). Jest to 4-cylindrowa, 16-zaworowa jednostka generująca moce rzędu 70-100 koni mechanicznych oraz 170-210 Nm momentu obrotowego. Średnica cylindra tego silnika to w każdym wypadku 69,6mm, a skok tłoka 82mm, ponieważ różne odmiany tej jednostki fizycznie nie różnią się praktycznie niczym.

Silnik 1.3 CDTI jest bardzo przyjemnym urządzeniem do napędzania niewielkiego samochodu. Cechuje się on stosunkowo dobrą dynamiką w stosunku do pojemności. Niewątpliwie jego zaletami są również wysoka kultura pracy, bezawaryjność i przyzwoite wyniki spalania. W cięższych samochodach słabsze jednostki mogą powodować odczucie braku wystarczającej mocy, można jednak poddać go modyfikacjom zwiększającym moc. Nie ukrywajmy jednak, że auta z silnikiem 1.3 CDTI nie są demonami prędkości. Odwdzięczają się jednak za to niskim spalaniem oraz stosunkowo długą żywotnością.

Od 2009 roku jednostki te były obowiązkowo wyposażane w filtr DPF oraz bardziej precyzyjne wtryskiwacze. Powodowało to zmniejszenie się spalania, ale również uciążliwe awarie filtra cząstek stałych, który użytkownicy masowo zastępowali strumienicami oprogramowując jest również z sterowników silnika (ECU)
Oznaczenie silnika
|
1.3 CDTI | 1.3 CDTI | 1.3 CDTI | 1.3 CDTI | 1.3 CDTI EcoFLEX |
Z13DTJ | Z13DTH | A13DTC | A13DTR | A13DTE | |
Pojemność skokowa | 1248 cm3 | 1248 cm3 | 1248 cm3 | 1248 cm3 | 1248 cm3 |
Moc silnika, KM (KW)/obr. min. | 75 (55) / 4000 | 90 (66) / 4000 | 75 (55) / 4000 | 95 (70) / 4000 | 95 (70) / 4000 |
Moment obrotowy (Nm/obr. min.) | 170 / 1750-2500 | 200 / 1750-2500 | 190 / 1750-2250 | 210 / 1750-2500 | 190 / 1750-3250 |
Norma emisji spalin | EURO 4 | EURO 4 | EURO 5 | EURO 5 | EURO 5 |
Filtr DPF | DPF | BEZ DPF | DPF | DPF | DPF |
Geometria turbo | Stała | Zmienna | Stała | Zmienna | Zmienna |
W silniku tym spotkać możemy bezpośredni wtrysk Common Rail drugiej generacji. Zamontowano w tym systemie wtryskiwacze firmy BOSCH, których niewątpliwą zaletą jest przystępna cena oraz możliwość regeneracji.
Podobnie jak w wypadku konkurencyjnych silników koncernu PSA, silniki o mniejszych mocach wyposażone są w turbosprężarki o stałej geometrii łopatek, zaś mocniejsze posiadają bardziej zaawansowane, a co za tym idzie droższe w regeneracji turbosprężarki o zmiennej geometrii.
Mechanizm rozrządu oparty jest o łańcuch, który z założenia miał być rozwiązaniem bezobsługowym, jednak w miarę upływu kilometrów okazuje się że ulega on wyciągnięciu i rozsądnym rozwiązaniem jest jego wymiana.

Numery ECU (hardware) tych silników to m.in: 55568628LG, 55198927BY, 55568383KZ, 55568382KY, 55194018YU, 55566038HF, 55194015ZF, 55191137XC, 55198930CN, 55198931CJ, 55568626LE, 55195815CK, 55194015ZF, 55196356ZQ, 55190069WJ
- Trwały układ wtryskowy,
- Wysoka kultura pracy
- Stosunkowo niskie spalanie
- Awarie zaworu EGR i filtra DPF,
- Awarie łańcuszka rozrządu
- Niską trwałość sprzęgła z kołem dwumasowym.
- Przeglądów należy dokonywac co 25-30 tys. kilometrów
- Ilość oleju to 2.8 litra, wymieniamy go co 25-30 tys. kilometrów
- Serwis łańcucha rozrządu przy 250 tys. – rozsądnie go wymienić jeśli jest naciągnięty

Usługi jakie nasi klienci najczęściej zlecają do przeprowadzenia na silniku 1.3 CDTI:
- Podniesienie mocy (chiptuning)
- Optymalizacja spalania (tak, ten silnik może palić jeszcze mniej…)
- Oraz wiele innych
Wszystkich którzy mają problem z 1.3 CDTI lub chcą cokolwiek modyfikować w oprogramowaniu tej jednostki serdecznie zapraszamy. Sterownik tego silnika MAGNETI MARELLI nie ma przed nami tajemnic.
DO WSPÓŁPRACY ZAPRASZAMY WARSZTATY SERWISY I OSOBY PRYWATNE
Na tą informację trafiło 300445 szukających
44 komentarze
Naprawdę super silnik, zrobiłem w pół roku 20 tys km, z 174 na 194 i włąśnie w trakcie jazdy zgasł i nie odpalił – zerwany rozrząd…
Fakt, że nie znam historii serwisowej auta ale żeby bez oznak zużycia nagle takie awarie?!
Witam,
Posiadam astra h z silnikiem 1.3 CDTI (1.3 dth 90koni euro 4 rocznik 2008). Samochód podczas zakupu sprawował się idealnie, silnik równo pracował, miał moc, nie kopcił nawet zimny przy odpalaniu tp… podczas powrotu do domu zaczął się problem z wyrzucaniem turbiny powyżej 3 tys obrotów ( poszedł na serwis, sprawdzenie wtryskow, regeneracja turbo, czyszczenie odmy ). Podczas odbioru przy odpaleniu pojawił się dym nie dopalnoego paliwa ( później zaczął gorzej palić ) , kultura pracy spadła dramatycznie, spalanie wzrosło o min liter ON, głośno chodzi a do tego pojawia się często chęci engine z błędem 011508. Co może być i jaki koszt naprawy ?
Witam.
Planuję podniesienie mocy w 1.3cmultijet 75KM euro 5.
Istnieje możliwość wymiany turbosprężarki na taką ze zmienną geometrią z wersji 95KM?
Z tego co wiem w euro 5 turbo sterowane jest podciśnieniowo w obu wersjach mocowych.
Samo zamontowanie nie stanowi problemu, natomiast zrobienie sterowania geometrią w tym modelu raczej bardzo trudne.
Posiadam opla Corsę D 1.3 CDTI 75 Km z roku 2008. Jest możliwość żeby autko miało więcej mocy i spalało jeszcze mniej poważnie da się to zrobić ? Jakie są koszta ?
Możemy spróbować koszt 500zł wysyłkowo wysyłająć do nas sterownik silnika.
Witam Państwa,
jestem szczęśliwym posiadaczem Opla Corsa D rocznika 2010, diesel Ecoflex (3 drzwiowy). Niestety samochód ma ponad 250 tys. km bierze olej ok. 1 litra na 1000 km. Wg numeru VIN w samochodzie znajduje się silnik 1.3 CDTI – Z13DTE, mam możliwość kupić pewny silnik używany ale o kodzie A13DTE, z waszego blogu wynika, że jest to ten sam silnik tylko ma wyższą normę emisji spalin EURO 5. Moje pytanie jest takie, czy mogę taki silnik kupić i w stawić do mojego auta? Dopowiem, że silnik ten jest kompletny z turbiną, czy spisuje do skrzyni biegów i do istniejącej w samochodzie elektroniki ..
z góry dziękuję za informację.
Witam mam problem z silnikiem 1.3cdti 95km Cors D wymieniłem łańcuch wtryski zrobione A tak na zimnym silniku jest nie równa praca i wydaje mi się że głośno chodzi jak traktor na zimnym A jak już cieplejszy to normalne.Jaka przyczyna może być? Z GÓRY DZIĘKUJĘ ZA ODP
Może luz zaworowy nie jest odpowiedni? Przyczyn może być wiele, trzeba by było się przyjrzeć górze silnika na żywo
Witam mam corse D 1.3cdti z 2007r jest błąd p1246 i u0405 od czego to jest oraz po odpaleniu ciągle kopci na biało A płyn w chłodnicy jest w normie nie ubywa
Witam mam corse D 1.3cdti i jest błąd p1246 oraz u0405 od czego to jest oraz po odpaleniu ciągle kopci na biało A płyn w chłodnicy jest w normie nie ubywa
Zapraszamy na diagnostykę! 🙂 Nie jesteśmy wróżbitami żeby na podstawie samych błędów określać co jest nie tak 🙂
mi tak kopcił Master 1.9DTI jak się turbina rozpadła i urwała się ośka i turbinka strony wydechowej wpadła do tłumika przez co olej smarujący turbinę tryskał do wydechu i tak kopcił jak lokomotywa
Stówkę mogę odżałować ale nie mam pewności czy znajdę dobry warsztat, na komputerze nie wyświetla błędów. Znacie jakiś w Łodzi?
Niestety nie znamy, nich Pan poszuka w Internecie warsztatu z dobrą opinią 😉
Mam problem z 1.3 CDTI po uruchomieniu silnika ewentualnie tylko zapłonu podświetlają mi się kontrolki i to normalny objaw ale nie wszystkie nie gasną. Żarzą się podczas jazdy i nie jest to kontrolka ładowania a z tym akurat jest wszystko ok. Po wyłączeniu silnika pozostają jeszcze podświetlone przez ok 10s i gasną. Auto przemierzone pod kątem uciekającej masy i jest ok. Ta usterka zbiegła się z awarią zamka centralnego tzn pilot wysyła prawidłowy sygnał co zostało sprawdzone a nie komunikuje się z zamkiem, centralny działa z kluczyka. Kolejna sprawą jest ewidentny brak mocy i wysokie spalanie, nie wiem czy to turbina czy EGR albo jakiś przewód zapchany a może coś jeszcze innego? Proszę o rady
Panie… ręce mi opadają. Nie jestem wróżbitą żeby po tak ogólnych objawach na odległość móc powiedzieć cokolwiek. Proszę odżałować stówę i pojechać do najbliższego dobrego warsztatu żeby ktoś to auto oglądnął.
Witam mam problem z opel combo 1.3cdi. Dziwne stukanie a takze kopcenie spod silnika. Po. Pewnym czasie odcina turbo i auto nie kreci powyzej 3 tysiecy.
Witam, taką usterkę możemy zdiagnozować na miejscu mając pojazd.
Panewka
Ale zamiast jechać na warsztat lepiej pisać w Internecie masakra.
Dzięki wam mechanicy mają robotę
Niewątpliwie gruszka turbiny