• Strona Główna
  • OPEL - modele
  • Agilla
  • Wszystko o 1.3 CDTI – opis silnika, usterki, dane techniczne, wady i zalety, opinie – Z13DTJ, Z13DTC, Z13DTR, Z13DTH, Z13DTE, A13DTE
Agilla Astra H Combo C Corsa C Corsa D Meriva B Opel 1.3 CDTI

Wszystko o 1.3 CDTI – opis silnika, usterki, dane techniczne, wady i zalety, opinie – Z13DTJ, Z13DTC, Z13DTR, Z13DTH, Z13DTE, A13DTE

Silnik 1.3 CDTi montowany był w wielu modelach marki opel. Spotkać możemy go w samochodach takich jak: Corsa, Astra, Agilla, Combo czy Meriva. Jest to wierna kopia fiatowskiego 1.3 JTDM (MJT). Jest to 4-cylindrowa, 16-zaworowa jednostka generująca moce rzędu 70-100 koni mechanicznych oraz 170-210 Nm momentu obrotowego. Średnica cylindra tego silnika to w każdym wypadku 69,6mm, a skok tłoka 82mm, ponieważ różne odmiany tej jednostki fizycznie nie różnią się praktycznie niczym.

Silnik 1.3 CDTI został w roku 2005 wybrany jako 'silnik roku w klasie 1.0-1.4 l'. Ta jednostka była wtedy najmniejszym na świecie 4-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym z turbodoładowaniem
Silnik 1.3 CDTI został w roku 2005 wybrany jako ‚silnik roku w klasie 1.0-1.4 l’. Ta jednostka była wtedy najmniejszym na świecie 4-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym z turbodoładowaniem

Silnik 1.3 CDTI jest bardzo przyjemnym urządzeniem do napędzania niewielkiego samochodu. Cechuje się on stosunkowo dobrą dynamiką w stosunku do pojemności. Niewątpliwie jego zaletami są również wysoka kultura pracy, bezawaryjność i przyzwoite wyniki spalania. W cięższych samochodach słabsze jednostki mogą powodować odczucie braku wystarczającej mocy, można jednak poddać go modyfikacjom zwiększającym moc. Nie ukrywajmy jednak, że auta z silnikiem 1.3 CDTI nie są demonami prędkości. Odwdzięczają się jednak za to niskim spalaniem oraz stosunkowo długą żywotnością.

Silnik 1.3CDTi - wygląd zewnętrzny
Silnik 1.3CDTi – wygląd zewnętrzny

Od 2009 roku jednostki te były obowiązkowo wyposażane w filtr DPF oraz bardziej precyzyjne wtryskiwacze. Powodowało to zmniejszenie się spalania, ale również uciążliwe awarie filtra cząstek stałych, który użytkownicy masowo zastępowali strumienicami oprogramowując jest również z sterowników silnika (ECU)

Oznaczenie silnika
1.3 CDTI 1.3 CDTI 1.3 CDTI 1.3 CDTI 1.3 CDTI EcoFLEX
Z13DTJ Z13DTH A13DTC A13DTR A13DTE
Pojemność skokowa 1248 cm3 1248 cm3 1248 cm3 1248 cm3 1248 cm3
Moc silnika, KM (KW)/obr. min. 75 (55) / 4000 90 (66) / 4000 75 (55) / 4000 95 (70) / 4000 95 (70) / 4000
Moment obrotowy (Nm/obr. min.) 170 / 1750-2500 200 / 1750-2500 190 / 1750-2250 210 / 1750-2500 190 / 1750-3250
Norma emisji spalin EURO 4 EURO 4 EURO 5 EURO 5 EURO 5
Filtr DPF DPF BEZ DPF DPF DPF DPF
Geometria turbo Stała Zmienna Stała Zmienna Zmienna

W silniku tym spotkać możemy bezpośredni wtrysk Common Rail drugiej generacji. Zamontowano w tym systemie wtryskiwacze firmy BOSCH, których niewątpliwą zaletą jest przystępna cena oraz możliwość regeneracji.

Podobnie jak w wypadku konkurencyjnych silników koncernu PSA, silniki o mniejszych mocach wyposażone są w turbosprężarki o stałej geometrii łopatek, zaś mocniejsze posiadają bardziej zaawansowane, a co za tym idzie droższe w regeneracji turbosprężarki o zmiennej geometrii.

Mechanizm rozrządu oparty jest o łańcuch, który z założenia miał być rozwiązaniem bezobsługowym, jednak w miarę upływu kilometrów okazuje się że ulega on wyciągnięciu i rozsądnym rozwiązaniem jest jego wymiana.

Tak wygląda sterownik silnika 1.3 CDTi
Tak wygląda sterownik silnika 1.3 CDTi

Numery ECU (hardware) tych silników to m.in: 55568628LG, 55198927BY, 55568383KZ, 55568382KY, 55194018YU, 55566038HF, 55194015ZF, 55191137XC, 55198930CN, 55198931CJ, 55568626LE, 55195815CK, 55194015ZF, 55196356ZQ, 55190069WJ

 

Główne zalety tego silnika to:
  • Trwały układ wtryskowy,
  • Wysoka kultura pracy
  • Stosunkowo niskie spalanie
Wadami możemy nazwać:
  • Awarie zaworu EGR i filtra DPF,
  • Awarie łańcuszka rozrządu
  • Niską trwałość sprzęgła z kołem dwumasowym.
 Informacje serwisowe:
  • Przeglądów należy dokonywac co 25-30 tys. kilometrów
  • Ilość oleju to 2.8 litra, wymieniamy go co 25-30 tys. kilometrów
  • Serwis łańcucha rozrządu przy 250 tys. – rozsądnie go wymienić jeśli jest naciągnięty
Opel Combo - przykładowy samochód często wyposażany w silnik 1.3CDTi
Opel Combo – przykładowy samochód często wyposażany w silnik 1.3CDTi

Usługi jakie nasi klienci najczęściej zlecają do przeprowadzenia na silniku 1.3 CDTI:

  • Podniesienie mocy (chiptuning)
  • Optymalizacja spalania (tak, ten silnik może palić jeszcze mniej…)
  • Oraz wiele innych

Wszystkich którzy mają problem z 1.3 CDTI lub chcą cokolwiek modyfikować w oprogramowaniu tej jednostki serdecznie zapraszamy. Sterownik tego silnika MAGNETI MARELLI nie ma przed nami  tajemnic.

DO WSPÓŁPRACY ZAPRASZAMY WARSZTATY SERWISY I OSOBY PRYWATNE

Na tą informację trafiło 50765 szukających

Przeczytaj również inne nasze wpisy...

23 komentarze

TeodorSlupski 15 maja 2018 at 08:45

Dżień dobry moim problemem jest gasnący silnik w najgorszym przypadku lub przełączenie silnika w stan awaryjny .Przy jeździe około 90km /godz
i potrzebie szybkiego wyprzedzenia np. TIRa w trakcie wyprzedzania gaśnie silnik lub następuje chwilowy spadek mocy silnika i następuje przełączenie w tryb awaryjny Co dziwne komputer żadnych błędów nie wykazuje . Ostatnio boję się wyprzedzać. Dzięki za poradę. Pozdrawiam

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 15 maja 2018 at 09:30

Bez auta nie damy rady

Odpowiedz
marcin 6 maja 2018 at 16:47

Padło Ci sprzegło/ amortyzator koła alternatora, częsta przypadłość , 300zł nowe.

Odpowiedz
Adam.W. 5 maja 2018 at 15:44

witam a jak sytuacja z czujnikiem ciśnieniowym oleju

Odpowiedz
Przemek 25 kwietnia 2018 at 16:26

Mam najsłabszą jednostkę w Agili, która ma problem z odpalaniem, jak zapali to chodzi ale żeby odpaić to jakaś masakra 🙁

Odpowiedz
Dawid 9 kwietnia 2018 at 23:13

Witam, czy wymiana silnika A13DTE na A13DTC wchodzi w grę ? Rozumiem, że turbo jest inne, tylko nie wiem jak z resztą

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 10 kwietnia 2018 at 12:52

może być też inny komputer i choć co – trzeba poczytać w oplowskiej specyfikacji technicznej. My niestety nie zajmujemy się takimi usługami

Odpowiedz
Jurek 27 lutego 2018 at 15:03

Corsa 1.3 cdti 7 KM. Po bardzo mroźnej nocy odpaliłem auto i ruszyłem do pracy. Po 3 km zapaliła się kontrolka silnik z kluczem silnik stracił moc i zgasł. Odpaliłem ponownie i tak jeszcze 3 razy. Dojechałem włączyłem silnik i ponownie uruchomiłem. Kontrolka zgasła. Pierwszy raz coś takiego się zdarzyło. Samochód z 2013 przejechane 100.000 km w cyklu mieszanym

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 13 marca 2018 at 12:08

Niech tankuje Pan w zimie olej napędowy arktyczny, a nie ekodiesel. Proszę też lać dodatki uszlachetniające. Prawdopodobnie wytrąciła się parafina i dopóki auto nie złapało temperatury działało w trybie serwisowym. Jak jest -20 i auto ledwie odpala, świeci check i gaśnie przy dodaniu gazu albo się nie wkręca to niech pochodzi sobie na wolnych obrotach – paliwo się ogrzeje, przerzuci je kilkukrotnie przez układ i nie ma tematu. To spowodowane jest zamarzaniem paliwa i wytrącaniem się parafiny która zatyka powoli układ. Olej napędowy arktyczny ma atest do -28 stopni, a czasem też potrafi zrobić coś takiego przy dużych mrozach. Warto wybierać markowe, sprawdzone w zimie stacje.

Odpowiedz
Robert 25 lutego 2018 at 17:07

Witam mam Astre1.3cdti .do tej pory bylem szczesliwym posiadaczem tego pojazdu .Auto praktycznie bez awaryjne!az to teraz ,obecnie silnik klekocze i chodzi dziwnie glosno,byc moze to lancuszek rozrzadu nadmienie ze przejechane juz prawie 300tys :Mam pytanie naprawiac czy to juz koniec tego silnika??

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 13 marca 2018 at 12:30

Naprawiać, a przede wszystkim wymienić łańcuszek – te silniki miały problem z jego rozciąganiem.

Odpowiedz
mb 15 lutego 2018 at 10:07

Miałem podobny warkot podczas włączenia jednoczesnie świateł nadmuchu i grzania szyb …pod obciążeniem alternatora…. wtedy zaczął wydobywac sie warkot …jakby była jakaś luźna balcha w silniku …. słyszalne szczególnie na zimnym silniku …pozdrawiam

Odpowiedz
mb 15 lutego 2018 at 10:01

A nie dzieje sie to przypadkiem podczas obciążenia alternatora… ?? Ja tak mialem na zimnym silniku po wlaczeniu swiatel nadmuchu i grzania szyby alternator wydawal dziwne dziwięki i dziwnie drgał ….

Odpowiedz
wojtek 9 lutego 2018 at 20:19

moze jest zapchany egr i cały dolot kolektor ssacy powietrze pozdrawiam

Odpowiedz
Konrad 8 lutego 2018 at 11:08

Witam! Mam problem z oplem cora 1.3 ecoflex 2009. Po odpaleniu gasl, po paru probach odpalal ale nie bylo mocy, do tego strasznie „rzucalo” silnikiem. Oddalem do mechanika.Diagnoza wtrysk na czwartym cylindrze, wtrysk wymieniony i dalej to samo. Mechanik mowi ze to najprawdopodniej sterownik. Mieszkam poza Polska i jedyne co moge zrobic to wyslac sterownik do polski, przedprogramowac uzywany i zamontowac z powrotem. Pytanie tylko czy to na pewno sterownik i jak ewentualnie to sprawdzic? Mechanik zapronowal kontrole oscyloskopem w zaprzyjaznionym serwisie… Czy to pomoze? Z gory dziekuje za odpowiedz.

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 13 marca 2018 at 15:36

Nie wiemy czy pomoże, ale jeśli Pan zdiagnozuje usterkę sterownika to możemy postarać się naprawić go wysyłkowo… można też zrobić rentgen płyty sterownika aby stwierdzić czy ścieżki są uszkodzone mechanicznie, albo podmienić sterownik na inny (sprawny) i zobaczyć czy będzie ok

Odpowiedz
Jarek 4 stycznia 2018 at 21:09

Witam serdecznie posiadam Opla astre 1.3.cdti 90km. Od niedawna silnik zaczął głośniej chodzić (warczec ) jak by jakaś blaszka pukala czy coś takiego tylko że dźwięk ten wychodzi od strony alternatora obroty na zimnym silniku też delikatnie skaczą co może być przyczyną rozrząd czy dwumasa dodam że po wciśnięciu sprzęgła ten niepokojący odgłos słabnie ale mimo wszystko go słychać proszę o poradę.

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 23 stycznia 2018 at 13:17

W tych silnikach lubi naciągnąć się łańcuszek rozrządu, proszę w pierwszej kolejności to sprawdzić…

Odpowiedz
Stasiek 9 grudnia 2017 at 21:56

Witam. Jestem szcześliwym posiadaczem Z13DTH ale niestety mam z nim problem. Serwisy Oplowskie rozkładają ręce twierdząc, że wszystko gra. Problem zaczął się po zerwanym łańcuchu rozrządu tzn. cały rozrząd z głowicą został naprawiony wymienione wszystkie zawory itd. silnik pracował po naprawie ładnie ale po ok miesiącu zaczął się cyrk. A mianowicie błędy złego położenia pozycji startowej turbiny lub brak doładowania, potem filtr cząstek stałych a mianowicie za niska temperatura spalania. Silnik stracił na mocy a kultura pracy jest straszna od 3tyś bardzo dziwnie brzmi. Mechanicy w autoryzowanym warsztacie który po złych doświadczeniach w serwisach Opla powiedzieli że to wszystko spowodowane jest uszkodzeniem DPF ale nie chce mi się w to do końca wierzyć. Jeżdżę teraz z stale podpietym czytnikiem OBD i staram się zrozumieć co jest nie tak. Panowie pomóżcie. W was nadzieja!

Odpowiedz
Zbigniew Kipa
Zbigniew Kipa 11 grudnia 2017 at 21:21

Damy rady ale bez auta się nie obejdzie.

Odpowiedz
Michał Niesyczyński 28 listopada 2017 at 23:30

Witam. Mam silnik o w/w mocy 70kW.
Mam następujący problem: gdy robi się chłodniej tzn. około 0-3 st.C po nocy i uruchamiam auto to traci moc i pojawia się komunikat o niedostatecznej mocy silnika i pojawia się znaczek na kokpicie check engine. Gdy auto się rozgrzeje to moc wraca a znaczek check znika do około godz. Czy jest to problem z Dpfem czy coś innego. Jak jest teraz chłodniej problem jest codziennie.
Proszę o pomoc

Odpowiedz
333 2 września 2017 at 08:56

💡 😉 🙄

Odpowiedz
1 2

Zostaw komentarz

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.