Silnik 1.3 CDTi montowany był w wielu modelach marki opel. Spotkać możemy go w samochodach takich jak: Corsa, Astra, Agilla, Combo czy Meriva. Jest to wierna kopia fiatowskiego 1.3 JTDM (MJT). Jest to 4-cylindrowa, 16-zaworowa jednostka generująca moce rzędu 70-100 koni mechanicznych oraz 170-210 Nm momentu obrotowego. Średnica cylindra tego silnika to w każdym wypadku 69,6mm, a skok tłoka 82mm, ponieważ różne odmiany tej jednostki fizycznie nie różnią się praktycznie niczym.

Silnik 1.3 CDTI jest bardzo przyjemnym urządzeniem do napędzania niewielkiego samochodu. Cechuje się on stosunkowo dobrą dynamiką w stosunku do pojemności. Niewątpliwie jego zaletami są również wysoka kultura pracy, bezawaryjność i przyzwoite wyniki spalania. W cięższych samochodach słabsze jednostki mogą powodować odczucie braku wystarczającej mocy, można jednak poddać go modyfikacjom zwiększającym moc. Nie ukrywajmy jednak, że auta z silnikiem 1.3 CDTI nie są demonami prędkości. Odwdzięczają się jednak za to niskim spalaniem oraz stosunkowo długą żywotnością.

Od 2009 roku jednostki te były obowiązkowo wyposażane w filtr DPF oraz bardziej precyzyjne wtryskiwacze. Powodowało to zmniejszenie się spalania, ale również uciążliwe awarie filtra cząstek stałych, który użytkownicy masowo zastępowali strumienicami oprogramowując jest również z sterowników silnika (ECU)
Oznaczenie silnika
|
1.3 CDTI | 1.3 CDTI | 1.3 CDTI | 1.3 CDTI | 1.3 CDTI EcoFLEX |
Z13DTJ | Z13DTH | A13DTC | A13DTR | A13DTE | |
Pojemność skokowa | 1248 cm3 | 1248 cm3 | 1248 cm3 | 1248 cm3 | 1248 cm3 |
Moc silnika, KM (KW)/obr. min. | 75 (55) / 4000 | 90 (66) / 4000 | 75 (55) / 4000 | 95 (70) / 4000 | 95 (70) / 4000 |
Moment obrotowy (Nm/obr. min.) | 170 / 1750-2500 | 200 / 1750-2500 | 190 / 1750-2250 | 210 / 1750-2500 | 190 / 1750-3250 |
Norma emisji spalin | EURO 4 | EURO 4 | EURO 5 | EURO 5 | EURO 5 |
Filtr DPF | DPF | BEZ DPF | DPF | DPF | DPF |
Geometria turbo | Stała | Zmienna | Stała | Zmienna | Zmienna |
W silniku tym spotkać możemy bezpośredni wtrysk Common Rail drugiej generacji. Zamontowano w tym systemie wtryskiwacze firmy BOSCH, których niewątpliwą zaletą jest przystępna cena oraz możliwość regeneracji.
Podobnie jak w wypadku konkurencyjnych silników koncernu PSA, silniki o mniejszych mocach wyposażone są w turbosprężarki o stałej geometrii łopatek, zaś mocniejsze posiadają bardziej zaawansowane, a co za tym idzie droższe w regeneracji turbosprężarki o zmiennej geometrii.
Mechanizm rozrządu oparty jest o łańcuch, który z założenia miał być rozwiązaniem bezobsługowym, jednak w miarę upływu kilometrów okazuje się że ulega on wyciągnięciu i rozsądnym rozwiązaniem jest jego wymiana.

Numery ECU (hardware) tych silników to m.in: 55568628LG, 55198927BY, 55568383KZ, 55568382KY, 55194018YU, 55566038HF, 55194015ZF, 55191137XC, 55198930CN, 55198931CJ, 55568626LE, 55195815CK, 55194015ZF, 55196356ZQ, 55190069WJ
- Trwały układ wtryskowy,
- Wysoka kultura pracy
- Stosunkowo niskie spalanie
- Awarie zaworu EGR i filtra DPF,
- Awarie łańcuszka rozrządu
- Niską trwałość sprzęgła z kołem dwumasowym.
- Przeglądów należy dokonywac co 25-30 tys. kilometrów
- Ilość oleju to 2.8 litra, wymieniamy go co 25-30 tys. kilometrów
- Serwis łańcucha rozrządu przy 250 tys. – rozsądnie go wymienić jeśli jest naciągnięty

Usługi jakie nasi klienci najczęściej zlecają do przeprowadzenia na silniku 1.3 CDTI:
- Podniesienie mocy (chiptuning)
- Optymalizacja spalania (tak, ten silnik może palić jeszcze mniej…)
- Oraz wiele innych
Wszystkich którzy mają problem z 1.3 CDTI lub chcą cokolwiek modyfikować w oprogramowaniu tej jednostki serdecznie zapraszamy. Sterownik tego silnika MAGNETI MARELLI nie ma przed nami tajemnic.
DO WSPÓŁPRACY ZAPRASZAMY WARSZTATY SERWISY I OSOBY PRYWATNE
Na tą informację trafiło 300443 szukających
44 komentarze
Dżień dobry moim problemem jest gasnący silnik w najgorszym przypadku lub przełączenie silnika w stan awaryjny .Przy jeździe około 90km /godz
i potrzebie szybkiego wyprzedzenia np. TIRa w trakcie wyprzedzania gaśnie silnik lub następuje chwilowy spadek mocy silnika i następuje przełączenie w tryb awaryjny Co dziwne komputer żadnych błędów nie wykazuje . Ostatnio boję się wyprzedzać. Dzięki za poradę. Pozdrawiam
Bez auta nie damy rady
Padło Ci sprzegło/ amortyzator koła alternatora, częsta przypadłość , 300zł nowe.
witam a jak sytuacja z czujnikiem ciśnieniowym oleju
Mam najsłabszą jednostkę w Agili, która ma problem z odpalaniem, jak zapali to chodzi ale żeby odpaić to jakaś masakra 🙁
Witam, czy wymiana silnika A13DTE na A13DTC wchodzi w grę ? Rozumiem, że turbo jest inne, tylko nie wiem jak z resztą
może być też inny komputer i choć co – trzeba poczytać w oplowskiej specyfikacji technicznej. My niestety nie zajmujemy się takimi usługami
Corsa 1.3 cdti 7 KM. Po bardzo mroźnej nocy odpaliłem auto i ruszyłem do pracy. Po 3 km zapaliła się kontrolka silnik z kluczem silnik stracił moc i zgasł. Odpaliłem ponownie i tak jeszcze 3 razy. Dojechałem włączyłem silnik i ponownie uruchomiłem. Kontrolka zgasła. Pierwszy raz coś takiego się zdarzyło. Samochód z 2013 przejechane 100.000 km w cyklu mieszanym
Niech tankuje Pan w zimie olej napędowy arktyczny, a nie ekodiesel. Proszę też lać dodatki uszlachetniające. Prawdopodobnie wytrąciła się parafina i dopóki auto nie złapało temperatury działało w trybie serwisowym. Jak jest -20 i auto ledwie odpala, świeci check i gaśnie przy dodaniu gazu albo się nie wkręca to niech pochodzi sobie na wolnych obrotach – paliwo się ogrzeje, przerzuci je kilkukrotnie przez układ i nie ma tematu. To spowodowane jest zamarzaniem paliwa i wytrącaniem się parafiny która zatyka powoli układ. Olej napędowy arktyczny ma atest do -28 stopni, a czasem też potrafi zrobić coś takiego przy dużych mrozach. Warto wybierać markowe, sprawdzone w zimie stacje.
Witam ponownie. Dzięki Pana sugestii o wymianie łańcuszka silnik śmiga pieknie(350tys)Mam nowy problem a mianowicie szalejacewycieraczkiz przodu. Raz chodzą normalnie. Raz nie włączają się wcale czasem zatrzymują na środku szyby. Wypięcie aku czasem pomaga na jakiś czas. Spryskiwacz też nie działa za każdym razem. Czy to już moduł cim pada??
Witam mam Astre1.3cdti .do tej pory bylem szczesliwym posiadaczem tego pojazdu .Auto praktycznie bez awaryjne!az to teraz ,obecnie silnik klekocze i chodzi dziwnie glosno,byc moze to lancuszek rozrzadu nadmienie ze przejechane juz prawie 300tys :Mam pytanie naprawiac czy to juz koniec tego silnika??
Naprawiać, a przede wszystkim wymienić łańcuszek – te silniki miały problem z jego rozciąganiem.
Miałem podobny warkot podczas włączenia jednoczesnie świateł nadmuchu i grzania szyb …pod obciążeniem alternatora…. wtedy zaczął wydobywac sie warkot …jakby była jakaś luźna balcha w silniku …. słyszalne szczególnie na zimnym silniku …pozdrawiam
A nie dzieje sie to przypadkiem podczas obciążenia alternatora… ?? Ja tak mialem na zimnym silniku po wlaczeniu swiatel nadmuchu i grzania szyby alternator wydawal dziwne dziwięki i dziwnie drgał ….
moze jest zapchany egr i cały dolot kolektor ssacy powietrze pozdrawiam
Witam! Mam problem z oplem cora 1.3 ecoflex 2009. Po odpaleniu gasl, po paru probach odpalal ale nie bylo mocy, do tego strasznie „rzucalo” silnikiem. Oddalem do mechanika.Diagnoza wtrysk na czwartym cylindrze, wtrysk wymieniony i dalej to samo. Mechanik mowi ze to najprawdopodniej sterownik. Mieszkam poza Polska i jedyne co moge zrobic to wyslac sterownik do polski, przedprogramowac uzywany i zamontowac z powrotem. Pytanie tylko czy to na pewno sterownik i jak ewentualnie to sprawdzic? Mechanik zapronowal kontrole oscyloskopem w zaprzyjaznionym serwisie… Czy to pomoze? Z gory dziekuje za odpowiedz.
Nie wiemy czy pomoże, ale jeśli Pan zdiagnozuje usterkę sterownika to możemy postarać się naprawić go wysyłkowo… można też zrobić rentgen płyty sterownika aby stwierdzić czy ścieżki są uszkodzone mechanicznie, albo podmienić sterownik na inny (sprawny) i zobaczyć czy będzie ok
Witam serdecznie posiadam Opla astre 1.3.cdti 90km. Od niedawna silnik zaczął głośniej chodzić (warczec ) jak by jakaś blaszka pukala czy coś takiego tylko że dźwięk ten wychodzi od strony alternatora obroty na zimnym silniku też delikatnie skaczą co może być przyczyną rozrząd czy dwumasa dodam że po wciśnięciu sprzęgła ten niepokojący odgłos słabnie ale mimo wszystko go słychać proszę o poradę.
W tych silnikach lubi naciągnąć się łańcuszek rozrządu, proszę w pierwszej kolejności to sprawdzić…
Witam. Jestem szcześliwym posiadaczem Z13DTH ale niestety mam z nim problem. Serwisy Oplowskie rozkładają ręce twierdząc, że wszystko gra. Problem zaczął się po zerwanym łańcuchu rozrządu tzn. cały rozrząd z głowicą został naprawiony wymienione wszystkie zawory itd. silnik pracował po naprawie ładnie ale po ok miesiącu zaczął się cyrk. A mianowicie błędy złego położenia pozycji startowej turbiny lub brak doładowania, potem filtr cząstek stałych a mianowicie za niska temperatura spalania. Silnik stracił na mocy a kultura pracy jest straszna od 3tyś bardzo dziwnie brzmi. Mechanicy w autoryzowanym warsztacie który po złych doświadczeniach w serwisach Opla powiedzieli że to wszystko spowodowane jest uszkodzeniem DPF ale nie chce mi się w to do końca wierzyć. Jeżdżę teraz z stale podpietym czytnikiem OBD i staram się zrozumieć co jest nie tak. Panowie pomóżcie. W was nadzieja!
Damy rady ale bez auta się nie obejdzie.
Witam. Mam silnik o w/w mocy 70kW.
Mam następujący problem: gdy robi się chłodniej tzn. około 0-3 st.C po nocy i uruchamiam auto to traci moc i pojawia się komunikat o niedostatecznej mocy silnika i pojawia się znaczek na kokpicie check engine. Gdy auto się rozgrzeje to moc wraca a znaczek check znika do około godz. Czy jest to problem z Dpfem czy coś innego. Jak jest teraz chłodniej problem jest codziennie.
Proszę o pomoc
💡 😉 🙄